ים המלח

חצי מיליארד שקל יוקצו לבעיית הבולענים

הממשלה תקצה כחצי מיליארד שקל כדי להתמודד עם נזקי הבולענים באזור ים המלח. 40 מיליון מתוכם יוקצו למחקר ולניסיון להבין אילו אזורים בטוחים ואילו מסוכנים (כלכלה בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הנשיא ריבלין סוקר את הבולענים (צילום: מארק ניימן לע"מ)

הממשלה תאשר היום (ראשון) בישיבתה השבועית, תוכנית לאומית בהיקף של כחצי מיליארד שקל סיוע ליישובים ולרשויות באיזור ים המלח להתמודדות עם נזקי הבולענים, שמספרם עומד כיום על כ-6,000 והם גורמים לנזק רב לתיירות בים המלח והופכים אזורים שלמים לבלתי שמישים ומסוכנים.

התוכנית הרחבה גובשה בהובלת משרד ראש הממשלה ושולבו בה משרדי האוצר, התיירות, הגנת הסביבה, הבינוי והשיכון, חקלאות, תחבורה, הפנים ואנרגיה. כ-300 מליון שקל מתוך התקציב הוא תוספתי והשאר מתקציבי המשרדים. התוכנית גובשה בשיתוף המועצות האזוריות ונציגי היישובים שסובלים לא מעט מהתופעה המסתורית.

כרגע, התוכנית גובשה על סמך ההנחה והמצב הנוכחי בו אין פתרון הנדסי או תפעולי לבעיית הבולענים וכי על פי ההערכות הם ימשיכו להיפער בטווח הקצר והבינוני כל עוד מפלס ים המלח ימשיך לרדת. לכן הממשלה מחויבת לסייע לתושבים להמשיך לחיות באזור עם הבולענים מבלי שישבשו להם את החיים ויפגעו במקורות הפרנסה שלהם. הממשלה תפעל לצמצם הסיכון והנזקים שעלולים להיגרם כתוצאה מהבולענים.

בולען שבלע ג'יפ בשבוע שעבר. צילום: יחל"צ מגילות

על פי התוכנית, המכון הגיאולוגי יקבל 41 מליון שקל להמשיך ולחקור את תופעת הבולענים ויציבות הקרקע באזור ים המלח, במטרה לזהות את השטחים שבהם קיימת סכנה לקריסת תשתיות, לסיכון מבנים או לאוכלוסיה ולייצר מפות של רמת הסיכון לבולענות כדי שניתן יהיה להמליץ היכן כדאי להשקיע בפיתוח בנייה חדשה למגורים ולעסקים. מהמחקר שבוצע עד כה התברר שהבולענים נפערים לאורך קו מסוים - דבר שמאפשר יצירת מפות כאלה. המכון גם הבחין שאם מבצעים צילומים אנכיים של השטח אפשר לפני שהבולען נפער לזהות תנודות זעירות בקרקע ואפשר תיאורטית לייצר מערכת התרעה לפני שנפער בולען.

בנוסף יוקצו 168 מליון שקל לטיפול בכביש 90 וחיזוק התחבורה הציבורית לאזור. אזור ים המלח, כך לפי התוכנית, ישולב עם רשת הרכבות הארצית.

עוד עולה מהתוכנית כי היישובים והרשויות יקבלו מענקים להתמודד עם נזקי אי יציבות הקרקע. משרד התיירות יגבש תוכנית להקמת חוף ים ציבורי בחלקו הצפוני של ים המלח; יוקם אתר מלון וספא במצפה שלם במקום שבו סכנת הבולענים נמוכה; יוקם מלון חדש במתחם חמי עין גדי.

כמו כן, התוכנית תסייע גם לחקלאים באזור בין היתר על-ידי הסדרת העברת מים למטעי התמרים של קיבוץ מצפה שלום ולמטעי התמרים של קיבוץ עין גדי. כמו כן יקבלו הקיבוצים מצפה שלם ועין גדי מענקים לצורכי פיתוח קרקעות לדיור. כמו כן תגובש תוכנית מתאר למועצות האיזוריות מגילות ים המלח ותמר.

בטווח הארוך, המדינה תקדם פתרון בתיאום עם ממשלת ירדן של הזרמת מים מתוך ים סוף לים המלח. התעלה אמורה להזרים בשלב הראשון החל משנת 2023 בין 200 ל-300 מליון קוב בשנה בשלב הראשון - דבר שיאט את ירידת המפלס בים המלח. אם יוכח על בסיס מחקרי המכון הגיאולוגי שלא נגרם נזק לים המלח, ניתן יהיה להגדיל את הכמויות אשר יוזרמו לים המלח וזאת כדי למנוע את התייבשותו על כל התופעות הנלוות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר