חמש שנים להסתלקותו

הראשון לציון ספד לאחיו: "הצדיק רבי יעקב מסר נפש לזכות את הרבים"

המונים השתתפו הערב בעצרת התעוררות במלאות חמש שנים לפטירת הגאון חכם יעקב יוסף זצוק"ל • הראשל"צ: "הגאון הצדיק מסר נפש, ממש במסירות נפש, מבחרותו, לזכות את הרבים" (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הגר"י יוסף והגר"מ צדקה, הערב (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת )

המונים השתתפו הערב (שני) בעצרת התעוררות במלאות חמש שנים להסתלקותו של הגאון הגדול חכם יעקב יוסף זצוק"ל, בנו שבכורו של מרן פוסק הדור רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל. העצרת התקיימה בבית המדרש 'ברוכוב' בשכונת הבוכרים בירושלים, מקום בו מסר הגר"י יוסף זצ"ל עשרות אלפי שיעורים במשך עשרות שנות חייו.

אחיו, הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף ספד: "חמש שנים לפטירתו של אחי, שהיה גדול, הגאון הצדיק רבי יעקב זצ"ל. מסר את הנפש, ממש במסירות נפש, מבחרותו, לזכות את הרבים. כשהוא סיים ללמוד בישיבת 'קול תורה', הוא הלך ללמוד בתל אביב, תורה והוראה, ושם הוא הוא היה נותן שיעורים, הוא היה בחור וכבר אז היה מוסר שיעורים.

"אני זוכר אותו לפני 45 שנה שהוא היה יושב שעות לסכם את הבית יוסף, אני עצמי למדתי אתו חברותא, במשך כמה שנים, הייתי לומד אתו בליל שבת, בית יוסף על הסדר, כך היה מכין את השיעור.

הגר"י יוסף סופד, הערב

"בעיקר הוא התמקד בעניינים של הלכה, הוא ידע דרשות, יש לו הרבה כתבים על דרשות, הוא הראה לי, אבל הוא התמקד בלימוד ההלכה. כל מקום".

הגר"י סיפר: "אני מגיע מידי פעם לרחובות, אומרים לי פה חכם יעקב נתן שיעור בהלכה, אני מגיע לבני עייש - אומרים לי פה היה חכם יעקב, כל מקום הוא היה נותן שיעורים בהלכה. הוא מחדיר הרבה הרבה את לימוד ההלכה".

הראשל"צ הוסיף: "אחיו, הגאון הגדול, הצדיק, חכם יעקב זצ"ל, מסר את נפשו להעמיד את ההלכה. מה יש במושב בני עייש? בעלי בתים, אבל תדבר אתם בהלכה - הם יודעים, מאיפה? מהשיעורים של חכם יעקב. הוא הרים את הרמה של בעלי הבתים".

ראש ישיבת 'פורת יוסף' הגאון רבי משה צדקה ספד בעצרת: "המנוח זכה, היה חכם ומידות טובות, תורה, ענווה, התמדה בתורה, בקי בהלכה, הכל היה לו, אבל לא השאיר לעצמו, הוא זיכה את הרבים, הלך למקומות רחוקים בכדי לזכות אותם. כשעושים אזכרה זה בכדי ללמוד ממעשיו של הצדיק.

הגר"מ צדקה סופד, הערב

"זה מה שאנחנו צריכים ללמוד מהמנוח, ההתמדה שלו, היראת שמיים שלו וכמובן - זיכוי הרבים. מי שמזכה את הרבים יש לו הרבה זכויות בשמיים. היום יש לנו יצר הרע גדול של המכשירים הטמאים, הרבה נופלים בזה, צריך לדעת שמי שמסתכל בדבר הזה -זה כמו שאוכל טרף".

אחיו, הגאון רבי דוד יוסף, חבר מועצת חכמי התורה, ספד בעצרת ואמר: "אני זוכר אצל אחי הגדול, שזה היה דבר נדיר שהראו לו שהוא לא צודק, אבל כשזב קרה, הוא עמד בגאון ואמר 'אתם צודקים', זה פוסק הלכות אמיתי, זה גאון אמיתי. אנשי אמונה אבדו. אנחנו חיים בדור של שקר.

"כל מי שהכיר את אחי הגדול רבינו יעקב זצוק"ל, יודע שזה היה הדרך שלו בלימוד. רבותי, כל מי שעקב אחרי אורחות חייו, הוא היה, במשך שנים, מאז שהיה בחור צעיר, וכמעט עד יומו האחרון, הוא היה - אובססיבי, בנפשו, כל הזמן לרוץ וללמד, שיעורי תורה, הוא קיבל את זה מאבי מורי, שכך היה כל ימיו".

"ההתפעלות שלי הייתה" סיפר הגר"ד: "אחרי פטירתו, הסתובבתי בכמה מקומות שאמרו לי שהיה נותן שם שיעור קבוע, ביקשו שאבוא לדבר שם, הלכתי, חלק מהמקומות שהלכתי - היו מעט אנשים, אמרו לי שגם שהוא היה חי היו באים כך אנשים. זאת אומרת שבשבילו - כל יהודי - ללמד אותו תורה זה דבר חשוב, אם זה כולל קטן, כל יהודי - ללמד אותו תורה.

הגר"ד יוסף סופד, הערב

לדבריו: "אצל חכם יעקב היו ימים שהוא היה נותן שישה-שבעה שיעורים ביום, קם ומתפלל בנץ, טועם משהו - פת שחרית ורץ משיעור לשיעור, בצהריים חוזר לטעום משהו ורץ לעוד שיעורים, וכך גם בלילה. זו הייתה הדרך שלו: ללמוד וללמד, מעבר לזה - לא היה מעניין אותו שום דבר, עוד שיעורר ועוד שיעור".

הגר"ד יוסף סיפר על הרבנית נצחיה ע"ה: "היא הייתה חולה בחייו ולא רצתה לספר בחייו כדי שלא יצטער".

לקראת סיום דבריו, הדגיש חבר המועצת בהקשר אחיו זצ"ל: "חכם יעקב היה מאוד מתנגד להחזרת שטחים, היה מאוד מתנגד לזה, אבל אני רוצה פה שלא תהיה אי הבנה, שכל אחד ידע, היו הרבה אנשים שהם ציוניים שהיו קרובים אליו. אבל טעות היא לחשוב שהוא היה ציוני, הוא לא היה ציוני. אני זכור שפעם אחת ישבתי אצלו ונכנס איש אחד והתחיל לדבר אתו בנושא הזה, אותו אדם אמר לו שאם לא תחזיר שטחים לא יהיה שלום, והוא ענה לו שאם תחזיר אתה תישאר בלי שטחים ובלי שלום".

הקהל בעצרת, הערב

הרב דוד סיפר שאחיו הגר"י זצ"ל ענה לאותו אדם מה הפתרון: "לא אלה צודקי ולא אלה צודקים, תחזיר שטחים או לא, יש רק פתרון אחד, שכולם יחזרו בתשובה ונלך בדרך התורה ואז הכל יהיה בסדר, הקב"ה ישמור עלינו. כמה הוא היה מדבר על רדיפת הדת שיש פה במדינה, הוא מעולם לא חגג את יום העצמאות, חד משמעית, זה שבאו אנשים ציונים לשאול שאלות - יפה מאוד, אבל זה לא - חלילה - לעלות על הדעת שהוא היה שייך להשקפות הללו, חס ושלום, הוא היה לא ציוני!".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר