אחרי 60 שנה

מהפכה בקובה: הנשיא ראול קסטרו פורש

הנשיא הקובני ראול קסטרו, יפרוש מתפקידו השבוע לאחר 60 שנה שהשלטון בקובה היה של בני משפחת קסטרו. ככל הנראה ימלא את מקומו סגנו מיגל דיאס-קנאל (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הנשיא הפורש ראול קסטרו (צילום: שאטרסטוק)

סוף עידן בדרום אמריקה: נשיא קובה ראול קסטרו, יעזוב ביום חמישי הקרוב את תפקידו ויעביר את מושכות ההנהגה לדור חדש. בכך יבואו לסיום 60 שנות שלטון של משפחת קסטרו במדינה הקומוניסטית.

"עברנו דרך ארוכה כדי שהילדים שלנו, אלה בהווה ואלה שיהיו בעתיד, יהיו מאושרים", אמר קסטרו בחודש שעבר באחד מנאומיו האחרונים כמנהיג קובה. הנשיא בן ה-86 נמצא בשלטון מאז שנת 2006, אז החליף את אחיו החולה - המהפכן הנודע פידל קסטרו - שעלה לשלטון בקובה במהפכת 1959.

פידל קסטרו ואחיו הצעיר ראול שלטו בקובה במשך קרוב ל-60 שנה והפכו את האי הקריבי לשחקן מרכזי במלחמה הקרה, וסייעו לקומוניזם לשרוד למרות קריסת ברית המועצות. בעוד יומיים יגיע פרק זה בהיסטוריה לסיומו כשהאסיפה הלאומית של קובה תבחר נשיא חדש למועצת המדינה ובכך תעביר אותה לעידן שאחרי האחים קסטרו.

האסיפה הלאומית תתחיל את ישיבותיה מחר וההצבעה עצמה על הנשיא החדש תתקיים למחרת. על פי ההערכות, חברי האסיפה יבחרו בסגן הנשיא הנוכחי מיגל דיאס-קאנל בן ה-57 לנשיא הבא. דיאס-קאנל טיפס במעלה הנהגת המפלגה הקומוניסטית והיה איש ימינו של ראול קסטרו מאז 2013.

הנשיא היוצא ימשיך לעמוד בראש המפלגה הקומוניסטית עד כינוס הקונגרס הבא שלה ב-2021, אז יהיה בן 90, מספיק זמן בשביל להבטיח תקופה מעבר מבוקרת וכדי שיוכל להשגיח על בן חסותו כשזה ינסה ליישם רפורמות חדשות ויתמודד מול התנגדות של ותיקי המפלגה הקומוניסטית.

על פי ההערכות, קסטרו ימשיך לתפקד כמנהיג האידיאולוגי של קובה ואילו דיאס-קאנל יתמקד במשימה "המורכבת וקשה מאוד" של ניהול הממשלה במדינה הכושלת.

יורשו של קסטרו יעמוד בפני כמה משימות לא פשוטות, בהן ביצוע מודרניזציה לכלכלת המדינה הקומוניסטית בתקופה שבה בעלת בריתה האזורית של קובה והמקור שלה לנפט זול, ונצואלה, עוברת משבר כלכלי חריף גם בשל קריסת הקומניזם בה. במקביל, האמברגו האמריקני על קובה עדיין נמשך, הפעם תחת ממשלו של הנשיא דונלד טראמפ שלא צפוי להעניק סתם הטבות למדינה המתפוררת.

העברת השלטון בקובה מעוררת דיון ציבורי מתון בין תומכי קסטרו לבין מבקריו, שצופים שינויים מעטים לאחר הבחירות שבהן הם לא ממש ישתתפו בצורה ישירה ובטח לא דמוקרטית. בחודש שעבר בחרו הקובנים אסיפה לאומית חדשה, ש-605 חבריה הם אלה שיבחרו את הנשיא החדש שכאמור זהותו לא צפויה להיות מפתיעה.

כחלק מרצונם להדגיש את תחושת ההמשכיות, לא מתכננים השלטונות בקובה לערוך טקס מיוחד לכבוד ההצבעה על הנשיא החדש באסיפה הלאומית. כמו כן, עיתונאים זרים שירצו לראות את הנשיא החדש נבחר, פשוט לא הוזמנו. "אנחנו נמשיך בדרך של המהפכה. מצעד הניצחון של המהפכה ימשיך", אמר דיאס-קאנל לאחר הבחירות בחודש שעבר לאסיפה הלאומית. עם זאת, למרות המאמץ לבצע מעבר שלטוני בפרופיל נמוך, אי אפשר להתעלם מהעובדה שצעד זה מסמל שינוי בעל ממדים היסטוריים בקובה. זו תהיה הפעם הראשונה זה כשישה עשורים שנשיא קובה לא יישא את השם קסטרו, לא יהיה חלק מ"הדור ההיסטורי" של מהפכת 1959, לא ילבש מדי צבא ולא יהיה ראש המפלגה הקומוניסטית.

דיאס-קאנל צפוי להוציא לפועל רפורמות שאותן הציג ראול קסטרו בשנים האחרונות, בהן כאלה שמעניקות יד חופשית יותר לענף התיירות ולמגזר העסקים הקטנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר