המאבק על ברית המילה

אופטימיות זהירה במערכה נגד האיסור באיסלנד

'ועידת רבני אירופה'; אופטימיות זהירה במערכה נגד החקיקה לאסור ברית מילה באיסלנד. "לראשונה קוראים כלי התקשורת המרכזיים באיסלנד לאמץ את המודל שלנו באירופה לקיום ברית מילה" (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הרב גיגי עם שר החוץ הגרמני בבריסל (צילומים: אלי איטקין וולפוני בריסל וארכיון 'ועידת רבני אירופה' )

"לראשונה מאז פתחנו במערכה נגד החקיקה האומללה לאסור ברית מילה באיסלנד קוראים כלי התקשורת המרכזיים באיסלנד לאמץ את המודל שהשגנו במועצת אירופה בגרמניה ובבריטניה ולעגן בתקנות סטנדרטים אתיים ורפואיים שיאפשרו לקיים מצוות ברית מילה כפי המסורת מדור דור. אנו בהחלט אופטימיים אך עם זאת עדיין לא תמה המערכה"' כך אומר נשיא 'ועידת רבני אירופה', הגאון רבי פנחס גולדשמידט יממה לאחר כינוס המחאה וההסברה הבינלאומי שהתקיים ב'נורדיק האוס' בריקיאוויק שבאיסלנד.

מטעם הועידה נגד הפגיעה בחופש הדת השתתפו בכינוס ונשאו דברים סגן נשיא הועידה עוזר הרה"ר לצרפת ורב הז'נדרמריה הצרפתית הרב משה לוין. את קהילות ישראל בסקנדינביה ייצגו הרב יאיר מלכיור מקופנהגן ונשיא קהילת הלסינקי מר ירון נדבורניק. את הקונגרס היהודי העולמי ייצג מר יונתן ארקוש, נשיא ועידת הארגונים היהודיים באנגליה. למשלחת 'ועידת רבני אירופה' הצטרפו פרופ' ברנרד לובל וד"ר טאי אריקסון שסייעו בסיכול יוזמה דומה נגד ברית מילה בעבר במועצת אירופה.

כזכור, הצעת חוק המטילה עונש מאסר של שש שנים הועברה בקריאה ראשונה בפרלמנט האיסלנדי לפני כחודשיים והיא הוצעה ע"י ארבע מפלגות המרכז והשמאל המהווים 46% מ -63 מושבים.

מאז פתחו במערכה גייסו ראשי 'ועידת רבני אירופה'; הגר"פ גולדשמידט, נציג הועידה במוסדות האיחוד האירופי ורבה של בלגיה הרב אברהם גיגי והרב משה לוין את הקהילייה הבינלאומית; ראשי ועדת החוץ של הקונגרס האמריקאי; מנהיג הדמוקרטים אליוט אנגל ומנהיג הרפובליקאים אדוארד רוייס, שכתבו מכתב חריף לשגריר איסלנד בארה"ב.

בין היתר גויסו ראשי מוסדות האיחוד האירופי, רופאים בכירים אנשי אקדמיה וראשי מאות ארגונים בני כל הדתות שהביעו סלידה מהחקיקה הפוגעת בחופש הדת. בשיאה קיימו כנסי מחאה והסברה בפרלמנט האירופי בבריסל ובריקיאוויק שבאיסלנד בהשתתפות; ראשי וחברי פרלמנט. ראשי ארגוני הגג של הפרוטנסטיים KEK והקתולים COMECE של אירופה שיצאו במחאה חריפה נגד החוק הזה וכינו אותו חוק אנטישמי. לקריאה הזאת הצטרפו מנהיגים מוסלמים רבים, רופאים, אנשי אקדמיה וראשי ארגונים בינלאומיים.

בתום הכנסים הוציאו המתכנסים הודעה משותפת ובה קריאת חירום לממשלת איסלנד ולחברי הפרלמנט להפסיק לאלתר את הליכי החקיקה לאסור ברית מילה. בין שלל ההצהרות החריפות אמרו המשתתפים כי; 'מהלך זה אינו רק הפרה של זכות האדם הבסיסית לחופש דת או אמונה, אלא אות לכך שאנשים בעלי רקע יהודי או מוסלמי אינם רצויים באיסלנד – הנאצים חוקקו כך ב 1933 ואנחנו יודעים כיצד זה הסתיים'.

עוד נאמר בהודעות שפרסמו הארגונים כי 'ברית מילה קיימת כבר אלפי שנים על ידי קהילות דתיות והיא מאפיין יסודי ביהדות, באסלאם ובכמה מסורות נוצריות. ברית מילה היא לא טקס אופציונלי, אלא בלב הליבה הדתית וכי 'זו הברית של אלוקים עם האנושות'. אסור לנו לשכוח שזוהי זכות המוכרת בתקנות האו"ם לזכויות הילד להשתייך למסורת הדתית של משפחתו וכל פגיעה כזו מנוגדת לכך ומסוכנת לחופש הדת ולעקרונות הדמוקרטיה הראויה לחברה אזרחית. בפועל חקיקה זו מערערת את חירויות הדת במסווה של הגנה על זכויות הילד'.

הרב אברהם גיגי אמר בכינוס בבריסל כי הסגן הראשון של נשיא הפרלמנט האירופאי גב' מירד מק'גינס ביקשה ממנו להבהיר, כי היא סבורה כי "חקיקה זו מדאיגה במיוחד בהשלכות על חופש הדת, זכות יסוד של האיחוד האירופי ושל מועצת אירופה, המעוגנת בחוקי מוסדות האיחוד האירופי. לבקשתה של מק'גינס העברתי מסמך מיוחד על נושא ברית המילה להפצה בין עמיתיה, חברי הפרלמנט האחראים לאיסלנד, לזכויות האדם ולחופש הדת, וכן למשרד הנציב העליון לזכויות האדם של האו"ם".

יצוין שיוזמי החוק האוסר את ברית המילה באו מדנמרק ויש לצפות שהמערכה על המילה תימשך בכל עוז במדינות הסקנדינביות האחרות. מתנגדי המילה כבר אספו בדנמרק שלושים אלף חתימות של אזרחים. בכדי להגיש הצעת חוק בפרלמנט הדני הם חייבים להחתים לפחות חמישים אלף איש.

הרב גיגי עם שר החוץ הגרמני בבריסל
הרב משה לוין באיסלנד
הרב גיגי בפרלמנט האירופי
הרב גיגי בפרלמנט האירופי
הרב לוין עם חבר הפרלמנט האיסלנדי שהתנגד לחוק בירגיר פוררינסון.
הרב משה לוין עם המשתתפים בכינוס בריקייאויק שבאיסלנד

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר