בתגובה לטראמפ

האיראנים מאיימים: "נעשיר אורניום במרץ"

טראמפ מנסה לתקן את הסכם הגרעין הבעייתי עם איראן ודורש את שיפור תנאיו, האיראנים שחוששים מפני השינויים או מפני פרישתה של ארה"ב מההסכם מאיימים בחריפות (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
שר החוץ האיראני מאיים (צילום: Gabriel Petrescu - shutterstock)

איראן הזהירה אתמול (שבת) כי היא מוכנה לחדש "במרץ" את העשרת האורניום, אם ארצות הברית תצא מהסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות כפי שמאיים הנשיא טראמפ. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, שמבקר בניו יורק לרגל פסגה של האו"ם, אמר לעיתונאים' כי איראן שוקלת "אמצעים דרמטיים" נוספים בתגובה לעזיבה האפשרית של ארה"ב.

"איראן לא מעוניינת להשיג פצצת אטום, אבל תגובה הגיונית ליציאה אמריקנית תהיה חזרה להעשרת אורניום" - מרכיב מפתח בנשק גרעיני. "אמריקה אף פעם לא הייתה צריכה לפחד שאיראן תייצר פצצה גרעינית, אבל אנחנו נפעל במרץ להעשרת הגרעין", הוסיף זריף.

כזכור, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציב דד-ליין לאירופים - 12 במאי, שיחול בעוד כשלושה שבועות - "לתיקון" ההסכם על מנת להשאיר את ארה"ב כחברה בה. לפי ההתפתחויות, יחליט טראמפ אם להשיב את הסנקציות הכלכליות שהטילה ארצו על איראן ובכך לתת מכה אנושה להסכם הגרעין שנחתם ב-2015 על ידי הנשיא אובמה.

איראן שחוששת מהחמרה משמעותית בפיקוח עליה, פסלה את האפשרות של דיון מחדש בהסכם הגרעין ואף איימה להשיב באמצעי נגד, אם כי לא פירטה כיצד, אם וושינגטון תפרוש מההסכם. בתחילת החודש נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי "וושינגטון תתחרט" אם תעזוב את ההסכם, וכי אם תעשה זאת - איראן תגיב תוך שבוע. שר החוץ זריף אמר בעבר כי "לאיראן יש כמה אופציות אם ארה"ב תצא מההסכם. תגובתה של טהרן תהיה לא נעימה".

זריף הוסיף אתמול בניו יורק כי על המנהיגים האירופים ללחוץ על טראמפ להישאר בהסכם - אם ארה"ב "מעוניינת לשמור על אמינות כלשהי בזירה הבינלאומית", ואף לדבוק בהסכם ולא "לדרוש עוד". זריף הזהיר מפני ויתורים והצעות חלופיות לטראמפ: "לנסות ולפייס את טראמפ, לדעתי, יהיה חסר משמעות".

המנהיגים האירופים מקווים לשכנע את טראמפ להציל את ההסכם, אם הם בתמורה יצליחו לשכנע את איראן לחתום על הסכם להפסקת ניסיונות שיגורים והפחתת השפעתה בתימן, סוריה ולבנון, אך הסיכוי לכך נמוך במיוחד.

במסגרת ההסכם, איראן הסכימה לצמצם את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להקלה בסנקציות הכלכליות שהוטלו עליה. קודמו של טראמפ בתפקיד, ברק אובמה, חתם על ההסכם בניסיון למנוע מאיראן השגה של נשק גרעיני, אך טראמפ חושב כי בהסכם יש "פגמים חמורים" והטיפול בהסכם היה אחד מהבטחות הבחירות שלו בעידודה של ישראל שרואה בהסכם הנוכחי סכנה קיומית חמורה.

דיפלומט אירופאי התייחס לסיכוי של שיחות בנושא ההסכם גם אחרי 12 במאי ואמר: "זה אפשרי מבחינה טכנית, אך אני מתקשה לראות איך זה יראה בפועל". נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל יבקרו בוושינגטון בשבוע הבא ויקוו להסכמה מצידו של טראמפ לתיקון המסתמן להסכם שעליו עובדים דיפלומטים מבריטניה, מצרפת, מגרמניה ומארה"ב.

באיראן חוששים כי מינויו של טראמפ ליועצו לביטחון לאומי את שגריר ארה"ב באו"ם לשעבר, ג'ון בולטון הוא סימן מובהק לקריסת ההסכם. למהלך מצטרפת ההצעה למנות את ראש ה-CIA מייק פומפאו למזכיר המדינה החדש במקומו של רקס טילרסון אף הוא מתנגד משמעותי להסכם הבעייתי.

טראמפ רואה שלושה חסרונות מהותיים בהסכם: היעדר התייחסות הולמת לתוכנית הטילים הבליסטיים של איראן, התנאים לכניסתם של פקחים בינלאומיים למתקנים החשודים כגרעיניים וסעיפים שבמסגרתם ההגבלות על תוכנית הגרעין האיראנית יפוגו אחרי 10 שנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר