פחות התקפים

ירידה של 50% במספר הסובלים מאוטם בלב

שיפור משמעותי במיוחד במספר החולים באוטם חד בשריר הלב וכן במספר מקרי התמותה לאחר מקרה כזה. הסיבות: טיפול רפואי יעיל ומהיר שמתבצע באותם החולים (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

נתונים מעודדים במיוחד על מצב מחלות הלב בישראל: על פי סקר חדש, בעשור האחרון נרשמה ירידה של כ-50% בשכיחות של אוטם חד בשריר הלב (התקף הלב המסוכן ביותר), זאת ככל הנראה הודות לטיפול מניעתי טוב יותר ושינוי הדרגתי באורח החיים לאורך זמן.

סיכון התמותה במהלך ההתקף החריף ירד אף הוא באופן ניכר, כך עולה מהסקר של (ACSIS (Acute Coronary Syndrome Israeli Survey, שכלל למעלה מ-1,900 מטופלים ישראלים.

הרופאים מעריכים כי אחת הסיבות שהובילו לירידה במספר התקפי הלב, טמון בכך ש-82% מהמטופלים בישראל עוברים צנתור מציל חיים במהלך השעות הראשונות מרגע תחילת התסמינים. אחוז זה נמצא במגמת עלייה מתמדת בעשור האחרון.

גם לאחר הטיפול הראשוני כאמור, התמותה מאוטם חד בשריר הלב בזמן האשפוז מתרחשת רק ב-1.6% מהמקרים, כעבור חודש מהאירוע רק 3.1% מהמטופלים נפטרו, וכעבור שנה - 7.6%. המספרים הם בין הנמוכים ביותר בעולם בעשור האחרון ומשתפרים כל העת.

בעוד הממוצע בבריטניה עומד על 7.5 אחוז תמותה בקרב מטופלים ב-30 יום שלאחר ההתקף, ובארה"ב בין 5 ל-7 אחוז, בישראל בישראל אנחנו עומדים על 3.5% בלבד.

הסקר כלל גם פילוח זמנים מרגע תחילת התסמינים של אוטם שריר הלב ועד למגע רפואי ראשוני. מסתבר כי הטענה שגברים מוכנים לסבול פחות אכן נכונה. גברים פונים לעזרה רפואית מוקדם יותר מנשים (90 דקות לעומת 128 דקות בהתאמה). זמן הממוצע מהאבחון עד להגעה לבית החולים הוא 50 דקות בישראל, לעומת 60 דקות באירופה. פרק זמן זה הוא קריטי להישרדות המטופלים ומשפיע באופן ישיר על התחלואה והתמותה העתידית מהאוטם.

בעקבות הטיפול היעיל והמהיר יחסית, רק אחד מכל חמישה מקרים של אוטם בשריר הלב בישראל גורם לנזק נרחב לשריר הלב.

המקומות השכיחים ביותר שבהם מתבצע הטיפול הראשוני בחולים עם אוטם שריר הלב הם: 27% בחדרי המיון של בתי החולים, 39% במוקד רפואי / קופות החולים, ו-29% בניידות כוחות ההצלה.

על פי המחקר, לא נצפה הבדל משמעותי בתמותה בנשים לעומת גברים באף נקודת זמן. יחד עם זאת, נתון מדאיג שנותר קבוע בעשור האחרון, מלמד כי כמעט מחצית מהמטופלים (44 אחוז) שחווים התקף לב, מגיעים בכוחות עצמם לחדרי המיון בבתי החולים ולא בעזרת אמבולנס, ובכך מסכנים את חייהם שכן נושא הזמן משמעותי במיוחד לנזק שיכול להיגרם לשריר הלב.

אחת הסיבות לכך היא ככל הנראה היעדר מודעות מספקת לסימני התקף הלב (כאבים בחזה או ברום הבטן, קוצר נשימה, הזעה קרה, חולשה קשה פתאומית ו/או בחילה) אך גם בשל החשש הקיים מהעלות הכספית הכרוכה בקריאה לניידת טיפול נמרץ. הסקר איננו כולל נתונים של חולים שחוו התקפי לב חריפים וקטלניים שנפטרו באופן מיידי, בטרם הגיעם לבית החולים.

סקר ה-ACSIS מתבצע במדינת ישראל מדי שנתיים מאז שנת 1992, ובמסגרתו נאסף עד כה מידע על יותר מ-15 אלף מטופלים שהתקבלו עם אוטם חד בשריר הלב ותעוקת חזה לא יציבה ב-25 יחידות לטיפול נמרץ לב ברחבי הארץ. הנתונים מעובדים על ידי החוג לטיפול נמרץ לב באיגוד הקרדיולוגי ובעזרת עמותת המרכז הישראלי למחקרי לב וכלי דם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר