מטרות טרור

מהנדס חמאס שחוסל עסק בפיתוח מל"טים

מחקר של מהנדס חמאס פאדי אל בטאש שחוסל במלזיה חושף כי הוא עסק בפיתוחם של כלי טייס בלתי מאוישים ככל הנראה כדי לשפר את יכולות הכלים למטרות טרור (חדשות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
פאדי אל בטאש (צילום: מתוך ynet)

מחקר מדעי שכתב מהנדס חמאס שחוסל במלזיה, פאדי אל-בטש, שכותרתו "אתגרים בשילוב כלי טיס לא מאוישים בשימוש אזרחי", כך פורסם על ידי ynet ומהווה ככל הנראה הסיבה לחיסולו. המאמר, שעליו הוא חתום יחד עם שני חוקרים נוספים, מספק הוכחה חותכת לכך שאל-בטש עסק במחקר ובפיתוח של כלי טיס לא מאוישים שלאחרונה ארגוני הטרור עושים בהם שימוש.

על פי ההערכות, השילוב בין המחקר לבין ההודאה של חמאס כי אל-בטש הוא אחד מאנשי הארגון מגביר את הסבירות שהוא חוסל על רקע התמחותו בפיתוח מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים של חמאס בעזה. ככל הידוע, אל-בטש הוא המדען השני שמחוסל על רקע תרומתו לפיתוח מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים של חמאס, מערך שמושקעים בו משאבים אנושיים וכספיים רבים. הראשון שחוסל הוא מוחמד א-זווארי, מהנדס שנורה למוות בתוניסיה ב-2016.

המחקר של אל-בטש ושני החוקרים האחרים נכתב בשנת 2013 במסגרת הפקולטה להנדסה של האוניברסיטה האיסלאמית במלזיה. "נושא כלי הטייס הבלתי מאוישים מתפתח במהירות בהמלך העשור האחרון", נכתב במאמר. "יש מספר הולך וגובר של מחקרים שמטרתם לשפר את כלי הטייס הבלתי מאוישים והשימוש בהם למטרות אזרחיות. מחקר זה בוחן את האתגרים הקשורים לחלקים העיקריים של כלי הטייס הללו כמו מנועים, מערכות היגוי, יחידות כוח, יחידות תקשורת וכלים להפקת תמונות".

על פי הדיווח ב-ynet, המחקר מעמיק באבחון יכולות המנועים של כלי הטייס הללו כדי להביא לתוצאה המיטבית של פעולתם. הוא גם נוגע בתפקוד הסוללות שמפעילות את כל המערכות של כלי הטייס הבלתי מאויש. המחקר גם מבהיר את החשיבות של הפחתת המשקל של כלי הטייס הבלתי מאויש. חלק נרחב של המחקר נוגע במערכות התקשורת של כלי הטייס "במטרה להשיג שליטה אפקטיבית ובטוחה בכלי הטייס הבלתי מאויש".

בסיכום כותבים החוקרים כי שיפור התחומים הללו במחקר יובילו לשיפור של אחד האתגרים הגדולים ביותר והוא היכולת של כלי הטייס הלא מאויש להישאר באוויר זמן ארוך יותר ובכל תנאי מזג האוויר. אמנם המחקר מתמקד בכלי טייס לא מאוישים שנועדו למטרות אזרחיות, אולם אין ספק כי אל-בטש בהתמחותו ויכולותיו יכל להמיר את הידע שצבר בתחום הזה לפיתוח כלי טייס למטרות צבאיות עבור הזרוע הצבאית של חמאס שמחפשת כל העת דרך חדשה לפגוע בישראל.

בתוך כך, במלזיה נמשכת חקירת חיסולו של אל-בטש. משטרת מלזיה פרסמה אתמול (שני) איורי קלסתרון של שני המתנקשים שעל פי החשד ירו למוות בשבת באל-בטש. על פי התיאור, המתנקשים הם שני גברים בהירי עור ומזוקנים – אחד חובש קסדה ומרכיב משקפיים.

הקלסתרון של החשודים

לפי מפקד המשטרה החשודים הם "אנשים חסונים בגובה 180 ס"מ, שהגיעו כנראה מאירופה או מהמזרח התיכון" – מה שעלול להתפרש כרמז לכך שמדובר בישראלים, או שליחיהם אם כי בינתיים אין לכך כל בדל הוכחה. מזכ”ל חיזבאללה נסראללה האשים אמש בנאומו את ישראל בחיסולו של המהנדס, והוסיף כי "כמה מוחות לבנוניים נהרגו בשבועות האחרונים בנסיבות מסתוריות בעולם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר