בדיקת "כיכר השבת"

פסקת ההתגברות - בעד או נגד? זו עמדת הנציגים החרדים

המאבק סביב פסקת ההתגברות, אינו כולל את המפלגות החרדיות, שבשלב זה שומרים על שתיקה • "כיכר השבת" בדק מה עמדת הנציגים החרדים על החוק • וגם, מי התחמק מהבעת עמדה (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
ליצמן, דרעי וגפני (צילום: Isaac Harari, Yonatan Sindel, Amit Shabi)

המערכת הפוליטית, הרשות המחוקקת והמבצעת, סוערות בעקבות הניסיונות לקדם את פסקת ההתגברות שתגביל את כוחה של הרשות השופטת, של בית המשפט העליון.

מי שניצבים בחזית המערכה הם אמנם אנשי 'הבית היהודי' ו'הליכוד', שמתכתשים זה עם זה, על היקף החוק שיגביל את בג"ץ.

בשלב זה, ראש הממשלה בנימין נתניהו נענה לבקשת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות שלא לעלות את החוק ביום ראשון הקרוב - זאת כתנאי לפגישה ביניהם, ובעקבות כך הבית היהודי הציבו אולטימטום לראש הממשלה להעביר את החוק בתוך עשרה ימים.

החוק, אמור להיטיב לא מעט עם החרדים ולפתור התנגשויות רבות שנוצרו מול בג"ץ, כדוגמת חוק הגיוס, שבשבל זה נראה כי הקואליציה מתקשה לקדם חקיקה בעניין, אך פסקת ההתגברות דווקא תסייע לפתרון.

"כיכר השבת" יצא לבדוק מה דעתם של בכירי המפלגות החרדיות סביב החוק שמעורר סערה.

יו"ר ש"ס השר אריה דרעי הסביר ל"כיכר השבת" כי הוא בעד הגבלת כוחו של בג"ץ אך מסתייג מהצעת החוק של שרת המשפטים איילת שקד. בלשכתו הסבירו: "אנחנו באופן עקרוני מאוד בעד פסקת ההתגברות. לגבי הצעת החוק הספציפית הפרטית אנחנו עדיין בבחינה משפטית של הנוסח שלה".

יו"ר 'דגל התורה' ח"כ משה גפני אמר ל"כיכר השבת" כי הוא בעד החוק. לדבריו: "לאורך כל השנים ראינו כיצד בג"ץ מבטל כל חוק שרצה ומפר את האיזון שבין הרשות השופטת לרשות המחוקקת והגיע הזמן לשנות את המשוואה הזאת מזמן, באמצעות פסקת ההתגברות".

סגן השר יעקב ליצמן אמר כי הוא ממתין לישיבת הסיעה ורק אז יפרסם את דעתו בנושא - אלא שהבוקר ב'ישראל היום' הובא כי הוא תומך בפסקת ההתגברות כדי שלא יוכלו לבטל את חוק הגיוס. בלשכתו הוסיפו: "ליצמן אינו שר ולכן אינו חבר בוועדה שרים לחקיקה. לגבי ההצבעה במליאה יתקיים דיון בישיבת הסיעה לקראת החלטה".

סגן השר מאיר פרוש אמר כי הוא בעד הצעת החוק: "התנהגות שופטי בג"ץ אינה דמוקרטית וליהודי חרדי המסקנה היא מאד ברורה ולכן אני בעד".

ח"כ אורי מקלב אמר כי הוא בעד הצעת החוק, ל"כיכר השבת" הסביר: "תומך בכל חוק התגברות על הבג"ץ ברור מאליו שאנחנו נתמוך בו. מי שהכי נפגע מהבג"צ זה הציבור החרדי. יש כאן מסר לבית המשפט לגבי המשך הדרך".

ח"כ מכאל מלכיאלי הסביר ל"כיכר השבת": "הדבר החשוב ביותר זה לשמר את פח השמן הטהור, ולאפשר לבני הישיבות את היכולת להמשיך ללמוד בלי אף טרדה, לא נאפשר פגיעה בשבט לוי שהוא הערובה לנצחיותה של עם ישראל, באיזה דרך חוקית זה יעשה אני לא יודע, אבל העיקרון ברור".

סגן יו"ר הכנסת ח"כ ישראל אייכלר, מתנגד ידוע לשופטי בג"ץ, בעד הצעת החוק: "עלינו להשיב את השלטון לכנסת מול בית המשפט. כרגע משכן הכנסת הוא סתם מועדון דיונים ברחביה ללא משמעות שלטונית".

יצוין כי פסקת ההתגברות, נועדה למנוע מבג"צ לבטל חוק שלטענתו סותר את חוק היסוד של כבוד האדם וחירותו או חוקי יסוד אחרים שנחקקו בשנת 1992. החוק החדש שיחקק עם פסקת ההתגברות נועד להתגבר על חוקי היסוד ולמנוע את האפשרות שבית המשפט יבטלו. כוחו של בג"צ מאז המהפכה החוקתית שהוביל אהרן ברק שבעצם "קבע" כי בג"ץ יכול לבטל חוקים גדל מאד וכבר שנים ארוכות שבימין רוצים להקטין את כוחו ולמנוע ממנו לבטל חוקים שהכנסת חוקקה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר