תמונת מצב

שנה לטביעת מנהיג 'לב טהור': "צריך לעזור לילדים שלהם"

הכת הקיצונית שנוסדה בירושלים ומאז שהתה בברוקלין, במונטריאול ובגואטמלה, מתמודדת היום עם משברים, האשמות קשות ותנאים מחפירים • סקירה (חרדים, חדשות)

יוחנן בלייך | כיכר השבת |
הלברנץ בראיון ל-CBC, ארכיון ((צילום מסך CBC))

כמעט שנה לאחר טביעתו של שלמה הלברנץ, מנהיג הכת הקיצונית "לב טהור", במקסיקו, הקהילה נודדת בין ארצות שונות כשהיא מתמודדת עם משברים קשים.

הכת, אותה ייסד הלברנץ בשכונת בית ישראל בירושלים לפני כשלושים שנה, עברה בעקבותיו לברוקלין שבניו יורק, אך אז התפרסם כזכור כי המנהיג מואשם בחטיפת ילדים. בשלב זה החליט הלברנץ לעקור למונטריאול שבקנדה, אך גם שם הוא הסתבך כאשר הרשויות בשני מחוזות במדינה חקרו אותו באשר להתעללות ולנישואי ילדים, כך דווח ב"טיימס אוף ישראל".

הלברנץ חש מאויים ועבר עם מאמיניו לגואטמלה, שם הכת השיגה מבנה שבו הפעילה מוסדות חינוך וקיימה את מנהגיה הקיצוניים. דובר הכת, אוריאל גולדמן, סיפר אז כי בכוונת הקהילה למכור את נכסיה בקנדה כדי לעבור לקמפוס מכובד יותר בכפר גואטמלי. הם אכן הצליחו בכך ופעלו ביישוב פסטורלי שם גידלו עצי מנגו, אך הצליחו להסתכסך גם עם המקומיים.

עדות של ילד ששוהה ב"לב טהור" (באדיבות המצלם)

מאוחר יותר, בקיץ של שנה שעברה, דווח כי הכת כבר לא שוהה בגואטמלה: לאחר שבית המשפט הישראלי קבע כי "לב טהור" היא כת פוגענית, נצפו עשרות ממשפחותיה במלון במקסיקו. גולדמן סיפר אז כי אנשי הכת, המתפרנסים ממכירת מוצרי מאכל, חיפשו מקומות בהם יוכלו להשקיע בנדל"ן, כיון שלא היו מרוצים מגואטמלה. הם תכננו להמשיך ולשהות במקסיקו למספר חודשים ולבדוק אם ניתן להתגורר שם.

עוד לפני שהספיקו להתאקלם, בושרו חברי "לב טהור" כי מנהיגם, שלמה הלברנץ, טבע ב-7 ליולי בקיץ שעבר, בנהר שוגו'בל במקסיקו, בזמן שטבל או התפלל שם. גופתו נמצאה בסחף הנהר, כך דווח בכלי התקשורת שם. גם ביתו של הלברנץ נפטרה, לפי השמועות, ממחלה קשה.

מאז דווח בג'רוזלם פוסט כי בשל הדאגה לגורלם של חברי הכת, ניסה משרד העבודה והרווחה הישראלי להשיבם ארצה ולהציע להם כרטיסי טיסה וסיוע בדיור, אך מתנגדי "לב טהור" טענו כי מדובר במכונה משומנת שתצליח להסתדר בכל מקרה ואין צורך לסייע להם.

מצבם של חברי הכת רוויית המשברים בזמן האחרון אינו ברור. עיתון ספרדי בשם El Confidencial פרסם לפני מספר חודשים כתבת פרופיל על חייהם של חברי "לב טהור", שלפי הדיווחים גדלה לאחר שקלטה לשורותיה עשרות גרים ממרכז אמריקה ועומדת כיום על קרוב ל-500 נפש.

הרב ג'רמון (צילום: מתוך פייסבוק)

"נפגשתי כמה פעמים עם הלברנץ", מספר הרב יוסף ג'רמון, רבה הראשי של גואטמלה, ל'כיכר השבת'. "שוחחתי איתו לפני שהוא טבע במקסיקו. הוא טען שהעולם הוא מבול של קיצונים, ומאמציו תורמים לבניית תיבת נח".

"כיום נמצאות משפחות הכת במרחק כשעה וחצי מהעיר, במצב קשה מאד", מספר הרב ג'רמון. "במיוחד מאז שמנהיגם נפטר, הם מתמודדים עם תנאים לא פשוטים".

ראש עיר מקומי שהיה עוזר רבות ל"לב טהור" והפך לידיד הכת, מת לאחרונה והם נותרו די לבד, כאשר הם סובלים מהצקות קבועות של תושבים פרו-פלסטיניים. רבה הראשי של המדינה מנסה להושיט עזר חיוני. "אנחנו מנסים בעיקר לעזור לילדים, בלי להיכנס לויכוחים על דרך הכת", מסכם הרב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר