תחקיר 'כיכר השבת'

נקמת ועדת הרבנים: כחצי מיליון מספרים נחסמו ביממה

נראה כי בוועדת הרבנים לענייני תקשורת פחות אהבו את ההחלטה לאשר את המשך פעילות קווי הנייעס, והחליטו להגיב בצורה בעייתית • הוועדה: הם מטרידים אנשים בצינתוקים טורדניים (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: פלאש 90)

ועדת הרבנים vs חברות התקשורת והמידע הקולי: ההתגוששות בין שני צידי המתרס עלתה ביממה האחרונה שלב, זאת לאחר שמשרד התקשורת החליט השבוע (שני) לבטל שימוע שנועד להתקיים לבעלי הקווים והיה עלול להוביל לסגירתם.

ביטול השימוע, התקבל בסיפוק ע"י מפעילי הקווים תוך שהם מציינים כי מדובר במהלך שמצביע על כך שההכרה בחשיבות הקווים הללו עבור המגזר החרדי מחלחלת אצל קובעי המדיניות במשרד התקשורת.

כצפוי, בוועדת הרבנים פחות אהבו בלשון המעטה את המהלך אך נמנעו מלהגיב לו באופן ישיר - אך נראה כי איש לא חשב שכך הם יגיבו.

החל מאתמול (שלישי) בבוקר, התברר כי ועדת הרבנים מגיבה בדרך מעט בעייתית. לאורך היום התקבלו דיווחים על חסימה סיטונאית של מספרי טלפון לקומות הכשרות, כך שבעלי מספרים כשרים לא יוכלו להתקשר אליהם.

חשוב להדגיש: רוב הקווים שנחסמו הינם קווים של אנשים פרטיים ו/או בעלי עסקים, ולא קווי מידע מאף סוג. להערכת גורמים בענף סך החסימות עומד על כחצי מיליון מספרים שנחסמו רק היום.

אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/FLASH90)

סמנכ"ל חברת hallo 015 יורם דרורי שובר שתיקה ומגולל לראשונה בשיחה עם 'כיכר השבת' את הנעשה בשוק התקשורת מה שאנחנו לא יודעים.

מה מביא אותך לשנות החלטה ולענות גלויות על הנעשה בשוק?

דרורי: לאחר יום האתמול, שבו נפרצו כל הגדרות שעוד איך שהוא היו בתחום, אני חושב שאי אפשר לעבור על מעשים כאלה לסדר היום.

דבר איתי במספרים, כמה מספרים חסמו לכם?

דרורי: לחברתנו יש 2 מליון מספרים שהוקצו לנו על ידי משרד התקשורת, כמו שכל חברה מקבלת מספרים לשימוש, ועדת הרבנים לענייני תקשורת חסמו למעלה ממיליון מאתיים אלף מספרים!

"בשלב הזה אני מרגיש חוסר נוחות שב-2019 בתחום כמו תקשורת יכולים להיות בה סיפורים המזכירים מדינות אפלות".

מניין לי שאתה אומר לי נתונים מדויקים? אולי אתה מפריז ובאמת נעשה במספרים שימוש לא ראוי?

יורם פותח לנו טבלת אקסל עם מספרים מפורטים, "כל המספרים בטבלה נחסמו על ידי ועדת הרבנים לפחות בחלק מהחברות", בטבלה ישנם רשימות מסודרות של 1,210,400 מספרים". דרורי אומר: תבדוק, אני חושף הכל. כן, מליון מאתיים ועשר אלף ארבע מאות מספרים שחסומים למגזר החרדי!. חלקם הגדול של המספרים נחסמו עוד לפני שנעשה בהם שימוש כל שהוא, הוועדה מתנכלת לחברה במובן הפשוט של המילה, ללא כל סיבה!

למה רק לכם מתנכלים ככה, למה לא לרמי לוי או סלקום?

דרורי: א. לכל החברות בישראל מתנכלים, אני שומע את הכעסים על אנשי הוועדה מבכירים בחברות גדולות בשוק. לנו מתנכלים בצורה קיצונית. ב. נציגי הוועדה לא מתביישים, ורומזים בפה מלא, שבמידה ונתחיל לשווק קומה כשרה יפסיקו החסימות האלה, במילים אחרות תתחילו לשלם נפסיק לחסום.

חשוב לי להדגיש שמה שקרה ב24 שעות האחרונות זה לא פחות מ"טבח תקשורתי", מוקדם מידי לדעת בדיוק כמה מספרים נחסמו אמש בישראל, אבל לפי האינדיקציות שאנחנו רואים, אנחנו למדים שרק אתמול נחסמו כחצי מליון מספרים אם לא יותר. נחסמו מספרים של כל החברות, מספרים של עסקים, בתים פרטיים, או מספרים שאין להם כל קשר לתוכן, ובוודאי לתווכן לא ראוי, נראה כמהלך אמביציוני נקמתי חסר שליטה".

לדבריו, "כל נושא החסימות הוא שערורייתי ומקומם מאין כמותו. הועדה חוסמת מספרים ללא אף הצדקה ולא נדרשת לספק הסברים לאיש. בעבר פנינו למשרד התקשורת והתרענו על חומרת ההתנהלות הזאת אך שם בחרו להתעלם, וככה הגענו למצב שבו חצי מיליון מספרים ביום אחד כאקט נקמני והרתעתי - ואיש אינו פוצה פה".

גורם העוסק בתחום אומר ל'כיכר השבת' כי לועדה נשלחו למעלה מאלף טפסים חתומים ומאומתים ע"י בעלי מספרים שנחסמו בדרישה שהחסימה תוסר מאחר וזו בוצעה שלא כדין – אך אלו לא זכו למענה. "זה רק קצה הקרחון, רוב האנשים שנחסמו כלל לא יודעים על כך".

הגורם מוסיף כי "בחסימות של קבוצות מספרים ללא כל בדיקה סובלים במיוחד הציבור החרדי. ראשי מוסדות לוקחים את השירות של חברת הסלולאר לחו"ל כדי שיוכלו ליצור אתם קשר מטלפונים כשרים, אך המספרים שלהם נחסמים כחלק מחסימה גורפת".

בדיקת 'כיכר השבת' מעלה כי אכן הטבלה שנותן לנו דרורי ומתפרסמת כאן לראשונה, חסומה על פי מדגמים שעשינו, יש בטבלה מאות אלפי מספרים לא מופעלים, והמון מספרים עם צליל חיוג שאין בהם תוכן, אך משום מה נחסמו.

ליאור מזרחי, מנהל האגף הטכני בחדשות קו "הסקופים", מצטרף אף הוא לדברים ואומר בשיחה ל'כיכר השבת': "מזה 15 שנים שאני בתחום אנחנו מנהלים עשרות אלפי קווים ומספרים, מעולם לא חווינו יום כזה. חסימות של כמויות הזויות של מספרים, כאשר בין המספרים שנחסמו אין כל קשר לקווים אסורים".

"אני מצפה מגורמי האכיפה שיתחילו לאכוף את ההתנהלות הבריונית ולא הגיונית באופן מיידי לפני שנהפוך למדינת עולם שלישי".

עד כמה ההתנהלות של הועדה כוחנית ולא שקופה? על כך תעיד העבודה הבאה: קווי מידע רבים של מוסדות הפועלים מטעם גדולי ישראל נחסמו על ידה בתקופה האחרונה בניגוד גמור להוראת גדולי ישראל. מספר קווים ששירתו את המפלגות החרדיות במערכת הבחירות נחסמו אף הם, וחלקם שוחררו רק לאחר מחאה תקשורתית.

לפני תקופה פרסם העיתונאי נתי טוקר מ'דה מרקר' תחקיר איך יהודה דוויק המזכיר הרשמי של הוועדה משתלט על שוק הסלולר החרדי ומייקר את השירות עבור כל אחד ואחד שמשתמש בטלפון כשר, תוך גריפת סכומים המצטברים למיליוני שקלים לכיסם הפרטי על חשבון הציבור. המשמעות היא שכל משפחה חרדית משלמת מידי חודש הרבה כסף לכיסם של עסקני הוועדה.

לאחרונה גם חתמו על עצומה מעל 50,000 איש, מעל עשרה % של המשתמשים בטלפונים הכשרים, שקוראת לשר התקשורת להפסיק את חסימות הקווים ע"י הוועדה, וכי זה לא על דעתם, מדובר בעצומה עם מספר עצום של חותמים שבו הם קוראים למשרד התקשורת להתערב בעניין.

ההתנהלות המתוארת הובילה לכך שוועדת הרבנים נותרה למעשה ללא...רבנים. 3 מהרבנים שהקימו נאותה והיו בה חברי עמותה שנים רבות, הרב עמרם הופמן, הרב וואזנר והרב צבי פרידמן עזבו אותה וביקרו קשות את התנהלותה. הרב פרידמן אף התייצב מולה בהליך משפטי.

כפי שפורסם בעבר ב'כיכר השבת', במשרד התקשורת תכננו לשנות את השימוש בקווי מידע הטלפונים ולמעשה לסגור את מוקדי השירות הטלפוניים המשמשים ערוץ עיקרי עבור חלקים בציבור החרדי.

בחודשים האחרונים, האחראיים על קווי המידע הללו, תלו תקוות בשר התקשורת החדש, חבר הכנסת דודי אמסלם, המקורב למגזר החרדי, להתערב נגד הרפורמה המתוכננת.

אילוסטרציה (צילום: Nati Shohat/FLASH90)

לדבריהם, "על שר התקשורת הנכנס להבין כי חופש הביטוי שייך לכלל האוכלוסיות והמגזרים בישראל - ולכן סגירת קווי המידע הטלפוניים היא פגיעה ברבבות מאזינים, בעיקר חרדיים, שרואים בקווים אלו שירות צרכני בסיסי ויומיומי".

גורמים המעורים בענין טענו כי מי שעומד מאחורי ניסיון סגירת הקווים היא "ועדת הרבנים לענייני תקשורת" האחראית על צנזור שירותים לא כשרים במכשירים הכשרים.

כיום, משרתים קווים אלו מאות אלפי שיחות נכנסות ביום. לכל קהילה וחסידות יש קו מידע טלפוני, למשפחות רבות יש ואטסאפון קולי לעידכונים משפחתיים למי שאין לו סמרטפון התומך בוואטסאפ הרגיל. כמו כן קיימים מאות קווי שירות ומידע בטלפונים הפועלים על פי חוק וללא עלות גבוהה כך שהרפורמה המתוכננת צפויה לחסל את הקווים ואולי לייקר את השירות בהם תוך פגיעה בצרכנים.

בשורה התחתונה, השימוע אותו תכנן משרד התקשורת בוטל, אולם חשף על הדרך את עומק הבעיה שבהתנהלות הכללית של ועדת הרבנים לענייני תקשורת ששולטת – הלכה למעשה – בשוק הסלולר החרדי ללא שמץ של ביקורת, שקיפות וענייניות.

אנשים הפועלים ומפעילים את חברות קווי התוכן שוחחו עם 'כיכר' וסיכמו את המצב הנוכחי: "ביטול השימוע של משרד התקשורת הוא צעד בכיוון הנכון ומגיע לשר אמסלם יישר כח על כך, אך הבעיה עם ההתנהלות הכללית של הועדה עדיין איתנו, כמה שניסינו להידבר עם הוועדה שלחנו שליחים, פנינו בכל הדרכים האפשריות, כן גם באמצעות רבנים בכירים אולם עסקני הוועדה בחרה במדיניות להתעלם מאיתנו, למרות שרוב הקויים הם קווי מידע ותחבורה וכדו'".

תגובת וועדת הרבנים:

מועדת הרבנים לענייני תקשורת נמסר בתגובה ל'כיכר השבת': "כללי פעילות וועדת הרבנים עוצבה, מנווטת ומנותבת בהתאם להוראות וכללי גדולי ישראל זצוק"ל ויבדלחט"א מפיהם ומפי כתבם".

לדבריהם, "הלקוח החרדי שרכש טלפון כשר - כהגדרתו, בחר מרצון להכפיף את המכשיר שברשותו לכללים אלו. כמובן שביד כל אחד לבחור לעצמו מכשיר מסוג אחר, שלא עומד בהגדרות אלו".

"מאחר וכלל קווי התוכן, בייחוד לאחר הקצאת 'טווחי מספרים שהוקצו לתוכן', בהעדר מידע מהו התוכן המושמע בהם, מאלץ את הוועדה להתמודד בע"כ מול גלי מליוני מספרים העוסקים בתוכן שלא מותאם להגדרות שנקבעו ע"י גדולי ישראל".

עוד הוסיפו בתגובתם כי "הוועדה יזמה כל אמצעי להסדיר את הקצאת קווי תוכן מותאמים ומוסדרים, לרבות הצעה להקצות קומת מספרים למטרות אלו. ואכן 2 חברות נענו להצעה ונאותו להקצות קומה. ולגבם אין כל בעיית חסימות ותקלות, בד"כ. חברה אחת מסרבת בעקשנות והיא עומדת מאחורי כל התלונות, באשר היא הפרה סיכום מראש לפיו, כל מספר המוקצה לתוכן, ימולא אודותיו טופס החתום ע"י החברה, בכדי להתאימו לכללים הנ"ל".

"הוועדה משרתת ערכית מאות אלפי לקוחות. החברה הסרבנית משרתת את עצמה על ראשי אותם מאות אלפי לקוחות. היא מטרידה אותם שיטתית, בצינתוקים טורדניים. היא מייצרת קהל צעיר ו/או משועמם שיהפוך למכור האזנה לקווים, שאין רוח חכמים נוחה מהם. ובעקרון חודרת למתחם שהותאם להוראות גדולי ישראל, ומייצרת תכנים נגד דעת תורה. אין לך פגיעה ציבורית גדולה מכך".

"גם ההתהדרות ביצירת דעת קהל באמצעות החתמת עצומה, אף היא נעשתה באופן טורדני ומציק בצינתוק לא מרפה של נוסח: "עדיין לא חתמתם על העצומה..." וגם כך היא אספה אולי כ- 10% מכלל לקוחות הקומות הכשרות".

"הוועדה רואה במהלך זה של אספקת קווים ללא כל אחריות ורק כשיטה לגרוף 'הון אישי' על חשבון 'הון אנושי', פגיעה ישירה בעיצוב פתרונות תקשורת וטכנולוגיה בהתאם להוראות גדולי ישראל. וככזאת, היא תעשה כל אשר לאל ידה לשמר את הערך, ולעצור כל פגע מול ערכים אלו".

"חברות שמקצות קווים לתכנים, ולא משתפות פעולה באופן מסודר ומוסדר, לא על הוועדה תלונתם. הוועדה לא סגרה ולא חסמה להם כל קו. הוועדה רק משמרת את ערכיה מפני פגיעה בלתי מבוקרת. וככל שכן תהיה מבוקרת וממילא לא פוגעת ערכית, מקומה להיכלל בקווים מותאמים וזמינים ללקוח הטלפון הכשר".

"יושם דגש, שהבמות היחידות שמוצאות להצדיק התנהגות זו של חברה כלכלית פרטית כנגד ציבור ערכי עצום וענק, הן לא הבמות המקוריות והערכיות של הציבור החרדי".

לסיום תגובתם אמרו בועדת הרבנים כי "תגובות אותה חברה ודומותיה, רצופות שקרים ועלילות, שהיא לפחות יודעת בינה לבין עצמה שהן כאלו, ובכ"ז מעיזה פניה, כי בעיניה המטרה העצמית מקדשת כל אמצעי שהוא להשיגה, גם אם זה שקרי, גם אם זה נגד גדולי ישראל, וגם אם זה על חשבון ציבור שלם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר