פודקאסט • פרק חמישי

מה ההבדל בין 'משנה תורה' ל'שולחן ערוך'? • האזינו

בפרק החמישי של הפודקאסט מבית 'כיכר השבת', על הרמב"ם, נרחיב ונדבר יחד עם הרב אייל טוויטו על ספרי היסוד של העולם היהודי שכתב הרמב"ם; 'משנה תורה' ו'ספר המצוות' (יהדות)

כיכר פודקאסט | כיכר השבת |
פתיח מוזיקלי: אלי קליין (ניהול אולפן: אריאל ליבא)

בפרק הנוכחי של 'דיבור היסטורי', העוסק בנשר הגדול - הרמב"ם, נלמד על ספרי צאן ברזל של הרמב"ם; משנה תורה וספר המצוות, מה גרם לרמב"ם לכתוב את הספר, ומה ההבדל בין השולחן ערוך למשנה תורה. ובאיזה שפה נכתב ספר המצוות.

פרק זה הינו הפרק השלישי בסדרה בת ארבעה פרקים אשר תעסוק ברמב"ם. את הסדרה ילווה הרב אייל טויטו המתמחה ברמב"ם ותולדותיו. בפרק זה נעסוק במסכת חייו המרתקת של הרמב"ם.

הרמב"ם התחיל את חיבור המשנה תורה בהלכות אישות, ואז הוא הלך לחלק למצוות ולנגזרות את המשנה תורה. את ספר המצוות כתב הרמב"ם בשפה הערבית.

  • האזינו לפרק המלא

תולדות חייו של הרמב"ם

בנושא הזה יש ויכוח, הנכד שלו (הרב דוד הנגיד) כותב שהוא נולד ב-1135 (ד' תתצ"ה), אך זה נחשב לעדות פחות מוסמכת. מה שהיום מקובל זה שהוא נולד ב-1138 (ד' תתצ"ח) - לפני 881 שנה, והוא נפטר בגיל 66. הוא נולד בקורדובה שבדרום ספרד - באלאנדלוס.

התקופה שהוא נולד הייתה תקופת מעבר, ספרד היתה נתונה באותה תקופה בין המוסלמים לנוצרים, חלק מהמקומות היו בשליטת מוסלמים וחלק נוצרים. גם המוסלמים שהיו בספרד - היו אינטליגנטים ואנשים משכילים ולא מוסלמים פונדמנטליסטים. הוא גדל בסביבה של רבי יהודה הלוי, אבן עזרא ושאר גדולי עולם שנולדו לתרבות עשירה ומיוחדת הכוללת תרבות של כתיבת שירים.

באותו הזמן, האיסלאם הקיצוני מתחיל להתחזק באזור צפון אפריקה והוא מנסה להתקרב לאזור אירופה דרך ספרד. היו שם שני קבוצות שהרמב"ם כותב עליהם הרבה, אחד מהם זה אמונת הייחוד שהרמב"ם גרס שזו אמונה תמימה וטהורה, אך הם התחילו פרעות בגלל אמונתם הקיצונית.

הרמב"ם נולד לרבי מיימון הדיין תלמידו של הר"י מיגש (תלמיד הרי"ף) ולמשפחת דיינים, שמיוחסת לרבי יהודה הנשיא ולהלל הזקן עד למעלה בקודש.

בגיל 10, עזבו משפחת הרמב"ם את קורדובה, אך המשיכו להתגורר בגלות בספרד. רק בגיל 22 המשפחה הגיעה למרוקו. שם הוא מתחיל לכתוב את הספר "מילות היגיון" - הלוגיקה של אריסטו.

בגיל 23 עד גיל 30 החל לכתוב את הפירוש למשנה ואחר כך את "המשנה תורה", הוא נתן הקדמות למשניות שהסביר למה רבי יהודה הנשיא סידר את המשנה דווקא כך וכו' וכן כתב את השמונה פרקים לרמב"ם.

לאחר כמה שנים המשפחה הגיעה לארץ ישראל, שאנחנו יודעים דרך "הגניזה הקהירית", בישראל באותו הזמן יש מאבק בין הצלבנים למוסלמים, בירושלים שלטו הצלבנים ובעכו שלט האיסלאם ולשם הגיע הרמב"ם ונפגש עם רבי יפת הדיין, ואז הם נסעו יחד עם האבא של הרמב"ם לירושלים - לכיוון אזור הר הבית והוא מגיע גם לחברון, למרות מה שהוא כתב נגד עליה לקברים.

היישוב בארץ באותו הזמן לא היה משהו, לא היה הרבה יהודים והיה הרבה מלחמות בין המוסלמים לנוצרים, ולכן משפחת הרמב"ם החליטו לרדת למצרים, בפוסטאר - היכן שנמצאת קהיר העתיקה.

שם, הם הגיעו לקהילה מפותחת ומשכילה והרמב"ם התחיל במסכת חייו המפוארת והחל להיות המנהיג של כל היהודים במצרים - 'ראס אל יהוד'.

מי שמחזיק את הרמב"ם במצרים, הוא אחיו רבי דוד שהיה סוחר באבנים טובות ומרגליות, יש אומרים שאף היה שותף שלו בהבאת סחורות להודו והם התחלקו ברווחים.

לימים, אחיו טבע בים, והרמב"ם נשבר מזה ואף העיד על עצמו כי במשך שנה שלמה הוא היה בדיכאון ולא יצא מהמיטה ולא יכל ללמוד.

כמה שנים מאוחר יותר, הרמב"ם החל לעסוק ברפואה, והוא היה הרופא של צאלח א' דין.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר