שיח נוקב

בחדר הסגור: גפני פרש את משנתו בפני 'החרדים העובדים'

הוא נגד ההליכה לאוניברסיטאות - אך יסייע ל'חרדים העובדים'; הוא נגד הממ"ח ומצהיר כי מי שרוצה אותו - שלא יצביע ג' • ח"כ משה גפני התיישב לשיח נוקב עם חרדים עובדים • כך זה נראה (אקטואלי)

(צילום: באדיבות המצלם)

לא מעט מבני הציבור החרדי, המגדירים עצמם "חרדים עובדים", טוענים מדי מערכת בחירות כי לא קיבלו מענה ראוי מהבית הפוליטי לו הם משתייכים. כעת, יוצא יו"ר 'דגל התורה' ויו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, ופורש לראשונה את משנתו בסוגיה המורכבת של שילוב תורה ועבודה.

בשיח חריג שקיים ח"כ גפני עם מספר מצומצם של חרדים שיצאו לעבוד לפרנסתם וללמוד לימודי תואר באוניברסיטאות, הוא פרש את משנתו בשורת נושאים שהגיעו בשנים האחרונות לקונפליקט בין החרדים העובדים וההנהגה החרדית.

גפני על היחס לחרדים העובדים

לאורך השיחה כולה שתועדה עבור 'כיכר השבת', מדגיש גפני את סדרי העדיפויות, כאשר מחוייבותו התמידית היא לדאוג תחילה לבני הישיבות ועולם התורה בעדיפות ראשונה, ולאחר מכן לאלו המבקשים להשתלב כחרדים באקדמיה ולקבל תואר.

גפני נשאל שאלות בלתי מתפשרות ממשתפי הפאנל, אך תחילה פרש את משנתו: "אנחנו מתמודדים כל הזמן עם מערכת החינוך החילונית. לא רוצים להיות שותפים שלהם, לא רוצים לעשות אתם פשרות. שי פירון הקים את הממ"ח (ממלכתי חרדי. א"ר) והוא רוצה שהחרדים יהיו משהו אחר, הוא רצה שהכל יהיה ממ"ח. הממלכתי חרדי נתון לשליטה מוחלטת של משרד החינוך. אנחנו נלחמים נגד זה, זו התערבות בוטה וגסה. הם לא מציעים לנו הצעת חינוך מצוינת, היא בתחתית המדרג של מערכת החינוך כללית".

גפני במפגש (באדיבות המצלם)

לפני שהסביר לנוכחים כיצד הוא, כיו"ר מפלגה חרדית, מסייע להם להשתלב בשוק העבודה, הוסיף גפני להזהיר את ההורים מההשתלבות בממ"ח: "לא ניתן סעד למי שרוצה ללכת לממ"ח. כשנבחרתי לכנסת דאגתי קודם לתלמידי ישיבות, הם הרדופים ביותר, אותם רוצים לחסל ועליהם נלחמתי. החרדים רוצים שתהיה הפרדה, הם לא רוצים ללמוד אפיקורסות, הממ"ח זה דרך לקחת אותנו החרדים ולהפוך אותנו למשהו אחר. כשהילד שלי לומד בממ"ח, המשמעות שהפקיד החילוני הוא בעל הבית שלו".

גפני המשיך והסביר כי "פקיד חרדי בממ"ח הוא יותר גרוע מפקיד חילוני, הוא צריך למצוא חן בעיני המעבידים שלו החילונים. הוא צריך להוכיח שהוא אכן לא חרדי. אני מתנגד לעניין הזה שעל החינוך שלנו ישתלטו פקידים חילונים, לנו יש כללי איך לומדים ומה לומדים".

גפני במפגש (באדיבות המצלם)

גפני החריף את הטון: "אם אתם שואלים אותי, אם כתוצאה מזה שאלחם בממ"ח אתם לא מצביעים ג' - אל תצביעו ג', עדיף להצביע למפלגה אחרת, כדאי לליכוד, שם אולי יעזרו לכם. היחיד שמבין אתכם, ואתכם ביחד, זה אני.

"יכול לבוא אחד כזה או אחר ולהגיד לכם, 'אני אדאג לממ"ח', אני לא אתן לזה. אני יכול ללכת לנתניהו ולהגיד לו אם אתה מקים ממ"ח אין לך ממשלה. וידר לא יכול לעשות את זה, אלא להילחם עם רובינשטיין. צריך לקבל על זה הסכמה עם גדולי התורה. ממ"ח לא יהיה. מותר לעשות רק מה שגדולי התורה יאפשרו לנו. ביום חמישי שאלתי שוב את גדולי התורה בנושא הזה, אני עומד בחזית הזאת כל הזמן. ממ"ח לא! שליטה של המערכת החילונית לא תהיה בשום צורה, אנחנו לא נהיה שם.

"אני מתמודד עם הדברים האלה. מי שרוצה ללכת ללמוד שלא במעורב - אני הכתובת. אני בא אליכם בכוונה, אני חלק מהעניין הזה. אני מדבר בישיבות סגורות, לא בגלל בחירות. אנחנו יודעים שאנחנו צריכים להיות כתובת לזה. אתם לוקחים את הילדים שלכם ונותנים אותם לפקידים חילונים, אתם לא מעוניינים שהם ישלטו על הנשמות של הילדים שלכם".

גפני אצל מרן הגר"ח קנייבסקי (באדיבות המצלם)

בשלב זה עבר גפני לדבר על הפתרונות עבור החרדים שכן מעוניינים להשתלב בשוק העבודה, ולנסות ללמוד תארים באורח חרדי: "פעמים רבות ישבתי עם ראשי המל"ג, עשיתי להם את תוכנית החומש. אבל האוניברסיטאות נעמדו על הרגליים. קראתי להם אליי לחדר, אמרתי: 'אם זה לא יהיה, יהיה לכם קשה בפעם הבאה לעבור את ועדת הכספים'. הם טוענים שהם רוצים שילוב? איפה השילוב של החרדים?

"הם עושים את ההיפך, הם אומרים דבר והיפוכו. מאחורי הדיבורים שלי יש עבודה קשה ועבודה אינטנסיבית כל הזמן. לעמוד ולדבר בחוץ ולהגיד 'אני רוצה שילמדו בהפרדה לתואר שני' - אני לא רוצה, אבל אני אעזור לכם.

"העברתי חוק שעבר בכל הקריאות, מביא אותו כדוגמה, 'העדפה מתקנת לחרדים'. מי שלומד תארים ומגיע עם תואר ומתמודד מול אדם שאינו חרדי, תהיה לו העדפה מתקנת. זה אומר שאני מבקש שהסטודנט החרדי יקבל העדפה. אני אומר את זה מעל במת הכנסת, אני נלחם בוועדות, זה מעיד על חלק מהעניין של המאבק שלנו.

"אני נלחם על זה שיתנו ללמוד בהפרדה באוניברסיטאות. אמרתי להם: 'אני אעצור לכם תקציבים'. אני לא אדבר על זה במליאת הכנסת, כי אצלי ה'אליטה' זה תלמידי הישיבות".

גפני במפגש (באדיבות המצלם)

יו"ר 'דגל התורה' הדגיש לכל אורך המפגש כי חרדים שרוצים להשתלב יקבלו את כל הסיוע, אך בד בבד תקף את ההליכה לאוניברסיטה: "לימוד באוניברסיטה הפך להיות עבודה זרה. באים לוועדת הכספים אנשים שלא למדו ליבה ולא למדו באוניברסיטה, ומבינים בכלכלה פי אלף מפרופסורים סתומים שלא יודעים להגיד סברא. העיקר יש לו תואר. הוא טיפש, לא יודע להקיש דבר מתוך דבר.

"אנחנו ב'יהדות התורה' לוקחים על-פי רוב את תפקיד יו"ר ועדת הכספים. שאלו אותי, למה אתם לוקחים את ועדת הכספים? אמרתי: א. אנחנו אוהבים כסף. ב. אנחנו לא לוקחים שרים ביהדות התורה באופן עקרוני כדי לא לשאת באחריות, אם אני רוצה להיות מעורב בכל המשרדים, צריך לקחת את ועדת הכספים. הציעו לי כמה פעמים להיות שר, לא לקחתי.

"אני בוועדת הכספים, כולם ביהדות התורה למדו בישיבות, אף אחד אין לו תואר והם היו מצוינים בנושאים הכלכליים הכי מורכבים במדינה. העברתי 117 חוקים - רובם כלכליים חברתיים, אף אחד לא מתווכח על היכולת המקצועית שלי. למדתי אנגלית, מתמטיקה ברמה בינונית".

"זה עבודה זרה התואר, אני מתנגד לזה", הוסיף גפני, "משרד המשפטים במלחמה נגד חוק העדפה מתקנת לחרדים. הוא אמר שחרדים לא יקבלו העדפה מתקנת, למה כולם כן וחרדים לא? אמרו במשרד המשפטים, שהחרדים זה לא דת לא גזע ולא מין, טיעון של משרד המשפטים.

"מה עומד מאחורי העניין הזה? הם מנהלים נגדנו מלחמה השקפתית ברורה, הם לא רוצים שהחרדים ישתלבו. הם רוצים שיהיו חילוניים, המציאות היא לצנינים בעיניהם, הם רוצים שתהיה חילוני. אני יודע יותר מאחרים בגלל הניסיון עם משרדי הממשלה. שי פירון אמר לי במפורש שהוא רצה לשנות אותנו.

"אני מדבר בישיבות הסגורות אצלנו לא בגלל הבחירות. אנחנו צריכים להיות כתובת לאנשים האלה שלא יפנו לממ"ח. נלחמתי בערים שונות לפתוח בתי ספר מתאימים, אני הכתובת של למצוא פתרונות, אני מדבר עם גדולי התורה על העניין הזה. התפקיד שלי לדאוג לציבור הזה, לא אמרתי את זה עד היום באופן כל כך נחרץ".

ח"כ גפני הודה במהלך שיחתו כי ברבות השנים, השתנו היוצרות, דברים עליהם לא היה נלחם עבורם פעם, יילחם עבורם היום: "יש דברים שלא עשיתי בדור הקודם ואני עושה היום. אז לא הייתי מעביר את החוק של העדפה מתקנת לחרדים, אני כבר 32 שנה בכנסת. היום אני במליאת הכנסת יורה אש וגופרית על הצביעות שלא נותנים לחרדים להיות משולבים בעבודה וללמוד באוניברסיטה, אני לא אעמוד במקום ציבורי ויגיד שאני מעודד חרדים ללכת לאוניברסיטה.

"אין מציאות שאני אומר שאני בא ואומר בריש גלי שאני נלחם על הדבר הזה, אבל אתם תראו את זה בפועל. יש לכם בעיות? אני הכתובת".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר