בדיקת 'כיכר'

בלי זום, עם שכר לימוד: הלימודים בצל נגיף הקורונה

בניגוד למוסדות החינוך של המגזר הכללי, בשל העובדה שלרבים בציבור החרדי אין אינטרנט באופן מלא, הלימודים מתקיימים טלפונית • וגם: למה גובים את שכר הלימוד כרגיל? (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
כיתת לימודים ריקה, ארכיון (צילום: Mendy Hechtman/Flash90)

מזה ימים ארוכים שאלפי ילדי ישראל ובנות בית יעקב – בבית, ללא מסגרת לימודים. משבר הקורונה השפיע ישירות על מערכת החינוך בישראל שעברה ללמוד באמצעות דרכים מקוונות.

אלא, כמו בכל דבר, הציבור החרדי מתמודד בדרכים משלו עם הלמידה מהבית, בעיקר בשל העובדה שבאופן רשמי, למרבית החרדים אין אינטרנט בבית.

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי תלמודי התורה, בתי ספר, ישיבות וסמינרים ברובם מלמדים אף הם בימי הקורונה באמצעות חומרי לימוד וקווי מידע.

הבדיקה העלתה כי ילדתי תלמודי התורה מקבלים יחס מועדף מהמלמדים, בעוד בנות בית יעקב לא כולן זוכות לקשר ישיר עם המורות.

תלמודי התורה

מרבית תלמודי התורה במגזר החרדי המשיכו את הלימודים מהבית לאחר שאלו הופסקו בהנחיית משרד הבריאות. בתלמודי התורה, בניגוד לבתי הספר, המלמדים ממשיכים ליצור קשר עם התלמידים גם בימים אלו – ימי בין הזמנים.

שוחחנו ב'כיכר השבת' עם אחד המלמדים בחיידר המרכזי של העיר מעלות בצפון הארץ. לדבריו, למרות ימי בין הזמנים והעבודות לחג הפסח, המלמדים יוצרים קשר אישי עם הילדים, במקביל ללימוד קבוצתי כל יום.

"אנחנו חיידר חרדי ולא יכולים להשתמש בתוכנת הזום כמו שעושים בחינוך הכללי". לדבריו, "יש קו טלפון שיש בו אפשרות להקליט הודעות, ולכל כיתה את השלוחה שלה ויש שלוחות כלליות וכל אחד מקליט משימות יומיות".

"מלבד זאת", מספר המלמד, "יש לימוד יומי ושיעורים חיים. שעה קבועה שמעבירים שיעור חי לכיתה שאני בוחר. זה עובד מאוד יפה והילדים והמלמדים מרגישים שמדובר בתקופה לא פשוטה, ומשתפים פעולה כולם".

אבא לילד מתלמוד תורה קהילות יעקב בעיר אלעד מתאר ל'כיכר השבת' תיאור דומה: "עוד קודם היציאה לחופשה מוקדמת, העבירו לנו חומרי לימוד שמספיקים מכאן ועד להודעה חדשה. מלבד זאת יש קו טלפון בו יש שיעורים בחומרים מגוונים".

תלמוד תורה חסידי מפורסם בעיר ביתר מנוהל בתורה דומה: "יש טלפון של החיידר. המלמדים מתקשרים ומשאירים חומרים" אומר אב לילד בכיתה ו'.

תיעוד בלעדי: גורל הגר"א על נגיף הקורונה

האב מסיים בנימה עצבנית: "אנחנו מרוצים אבל זה דיכאון רצח אני משתגע עם הילדים בבית. הם רבים על הטלפון. כל אחד נמצא לפחות שעה על הקו – זה סיוט".

מנהל תלמוד תורה 'אחיעזר' בשכונת בית וגן מספר על הייחודיות של הלמידה במגזר החרדי שלא באמצעות האינטרנט: "יש לנו 40 קווי מידע - אתה מוזמן לחייג לשם. שלוחות תתי שלוחות הגדה של פסח תפילות מערכת שעובדת יפה יפה מעבר לזה. המלמדים הונחו ליצור קשר טלפוני פעם פעמיים בשבוע גם בימי החופש. כל יום יש שידור חי".

לדבריו, "מלבז זאת אנחנו מנפיקים חוברות לפסח אותם אנחנו מניחים בשכונה בכמה מקומות. לא קל לקיים את מערך הלמידה מרחוק אבל יש הספקים. יש מלמדים שעושים מבצעים ומבחנים והמערכת עובדת. קשה בלי החיבור היום יומי. מלמדים עומדים בהספק בחומר שעד פסח". מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי מערכות הלימוד הטלפוני ניתנות על ידי חברת ימות המשיח בחינם וללא כל התחייבות.

בתי הספר

בבתי ספר של הבנות נראה שהמצב שונה, והאחריות של ההורים על הבנות היא כפולה מזו של המורות. מבדיקת 'כיכר השבת' בשלושה מקומות – בני ברק, פתח תקווה וירושלים עולה כי אין מספיק פיקוח על הנעשה במגזר החרדי. בנות מוצאות את עצמם ללא תעסוקה, ללא הצבת יעד מטעם בית הספר ובעיקר "אין בעל הבית".

אב מהעיר בני ברק לבת שסיימה כיתה ה' אומר ל'כיכר השבת' כי "הספרים תקועים בתוך הבית ספר אף אחד לא יודע מימינו משמאלו. הבת שלי יושבת כבר שבועיים בבית, ולא קיבלה אפילו טלפון אחד מהמחנכת שלה. במצב שכזה כל מה שצברה בחודשי הלימוד האחרונים עלול ללכת לאיבוד".

מדוע ממשיכים לשלם שכר לימוד?

בעקבות סגירת מוסדות החינוך על רקע התפשטות נגיף הקורונה, פרסם משרד החינוך הנחיות מעודכנות הנוגעות לתשלומי ההורים. על פי ההנחיות, בתי הספר וגני הילדים ישיבו להורים את התשלומים בגין שירותים ששולמו, ולא ניתנו לתלמידים, בשל סגירת מוסדות החינוך.

מדובר בהחזר הנע בין עשרות למאות שקלים לתלמיד בהתאם להספק צריכת השירותים בכל בית ספר. הנחיות משרד החינוך מתייחסות לתשלומי רשות בהן מסיבות כיתתיות, טיולים, סל תרבות, השאלת ספרי לימוד ועוד.

מבדיקת 'כיכר השבת' עולה כי המצב בחינוך החרדי מורכב מכמה סיבות והחזרי שכר הלימוד לא בטוח שיתבצעו כמו במגזר הכללי.

לדברי בכיר חרדי, מוסדות הפטור והחינוך העצמאי מתוקצבים בין 55% ל-70% ממשרד החינוך. כך שתקציב המשרד לא מכסה את משכורות המורות והמלמדים. כך ששכר הלימוד קריטי בחודש כזה על מנת לכסות את משכורות המלמדים והמורים שממשיכים בלמידה מרוחקת גם בימים אלו.

לדבריו, בחודש ניסן בלאו הכי משלמים ההורים מדי שנה שכר לימוד למרות ימי החופשה שבו. השאלה תבוא לפתחנו שוב בעוד חודש, אז נאלץ להתמודד מצד אחד עם בקשות הורים להפחית שכר לימוד, ומנגד עם חלוקת משכורות למורים ומלמדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר