ניגודי האינטרסים

השופטים פרסמו את "רשימת ההימנעויות"

שופטי בית המשפט העליון פרסמו את רשימת הגופים שאינם יכולים לדון בהם בשל ניגוד אינטרסים או היכרות קודמת, כמו גם את עורכי הדין שאינם יכולים להופיע בפניהם (חוק ומשפט)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בעקבות הדרישה הציבורית לשקיפות בבית המשפט העליון פרסמו השופטים לראשונה בהיסטוריה את רשימת ההימנעויות שלהם - הגופים שהם מנועים מלדון בשל קשרים ואינטרסים, כמו גם את רשימת עורכי הדין שאינם יכולים להופיע בפניהם.

הרשימה בה מופיעים כל שופטי בית המשפט העליון שלרובם גם רשימה מפוארת של קשרים מלמדת על הקשרים של שופטי העליון עם עורכי הדין הבכירים במשק כמו גם עם חברות ענק. כך למשל, הנשיאה אסתר חיות מנועה מלדון בתיקים של בעלה, עו"ד דוד חיות, ובתיקים של חברות ביטוח שמשרדו מייצג, בהן הראל, כלל, שלמה, WESURE (ווישור) ואיילון. השופטים יצחק עמית ואלכס שטיין מנועים מלדון בחברות אנרגיה כמו דור אלון אנרגיה וחברת נובל. המשנה לנשיאה, מלצר, מנוע בין היתר מלדון בחדשות 12 כמו גם בעיריות של תל אביב יפו ור"ג

ההחלטה לפרסם את הרשימה הגיעה בעקבות הירידה החדה באמון הציבור במערכת בתי המשפט ובהסכמת הנשיאה חיות ושר המשפטים החדש אבי ניסנקורן שעודד את העניין.

השופטים יוסף אלרון ודוד מינץ, שהגיעו מבתי המשפט המחוזי בחיפה וירושלים, היו בקשרי חברות עם עורכי דין מקומיים שמופיעים כעת ברשימה האסורה. כך למשל, יו"ר מחוז חיפה בלשכת עורכי הדין עו"ד תמי אולמן מנועה להופיע בפני אלרון, ויו"ר מחוז ירושלים אשר אקסלרד מנוע מלהופיע בפני מינץ.

השופט ג'ורג' קרא מנוע מלדון בתיקים של הפטריארכיה היוונית אורתודוכסית והמועצה המוסלמית ביפו. השופט ניל הנדל מנוע מלדון בענייני בית החולים סורוקה, והשופטת ענת ברון מנועה מלדון בעניינן של עיריית תל אביב ועיריית נתניה. השופט מני מזוז פסל את עצמו מלדון בנושאי קופת חולים לאומית בה עבדה אשתו.

השופט נועם סולברג, שלאחרונה פסל את עצמו מלדון בעתירה נגד מינויו של דן אלדד לממלא מקום פרקליט המדינה מאחר שהמינוי עשוי להשפיע על מועמדותו של עו"ד שלמה (מומי) למברגר, המחותן שלו, טוען כי אינו מנוע מלדון בעניינו של אף אדם או גוף, אך הוא הצהיר ש"על מניעות ספציפית בתיק מסוים, ככל שתיווצר, אודיע כמקובל, והתיק ינותב לשופט אחר".

על פי הנהלת בתי המשפט, מעת לעת תפורסם רשימת ההימנעויות של השופטים, בצורה מסודרת גם באתר בתי המשפט ובאתר חופש המידע הממשלתי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר