היסטוריה ואקטואליה

המילים המרטיטות האחרונות של ר' משה בלוי

המרצה ר' אורי בלוי חותם את הפרק השלישי על חייו של ר' משה בלוי זצ"ל עם גילוי מרעיש מההתבטאות של הגרש"ז אוירבך זצ"ל והמילים האחרונות של הרב בלוי זצ"ל (היסטוריה)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
התמונה האחרונה של ר' משה בלוי (באדיבות ר' דודי זילברשלג, בית המכירות בידספיריט)

סדרת הכתבות אודות פטירתו המצערת של שלוחא דרבנן רבי משה בלוי זצ"ל, עוררה תגובות רבות, מכל חלקי היהדות התורנית בארץ ובעולם.

ולכך פנינו לראיין את המרצה ר' אורי בלוי, בן של איש החינוך הרב מרדכי בלוי, כדי שיגיב ויתן את הצד של המשפחה החשובה.

הרב בלוי: "יש לי אנקדוטה מפליאה ולא מפורסמת ממרן הגרש"ז אוירבך, והסיפור הוא כך: אבא שלי ר' מרדכי בלוי – הוא לא היה ממקורבי הגרש"ז אוירבך, מכיון שהיה קשור יותר למרן הגראמ"מ שך ושאר רבני בני ברק.

"יום אחד הוא נכנס לגרש"ז אוירבך, והיה זה שבועיים לפני פטירתו – והגרש"ז אוירבך התעניין אצלו ושאל איך קוראים לו? ענה לו אבי: "מרדכי בלוי בן של ר' דוד נחמן, נכד של רבי יענקל" (ר' יענקל הוא המופיע בפשקווילים שהוצגו בכתבה שטענו שהוא מירר את חיי הרב קוק).

"הגרש"ז אוירבך שקע בהרהורים, ואמר לו: "סבא שלך היה חבר טוב שלי, למדנו יחד באותה כיתה ב"עץ חיים", אח"כ כשאני התקרבתי לרבי (הרב קוק) הוא לחם בי". ואז הוא שתק (הגרש"ז), הרהר דקה, ואמר: "והיום אני חושב שיתכן והוא אולי צדק".

הגרש"ז אוירבך (באדיבות הצלם דוד משה ירמש)

"וחשוב לציין משהו שאולי יבהיר עוד יותר את הנקודה, אלו המילים המרטיטות שאמר ר' משה בלוי רגעים ספורים לפני פטירתו: "בחיי הפרטיים אולי חטאתי ואני מתחרט על מעשי, אבל בחיי הציבוריים לא חטאתי!".

"לפני כמה שנים הייתה כתבת חג בעיתון "יתד נאמן", עשו כתבה שסוקרת את משעולי חייו של ר' משה בלוי. בסיור השתתפו אבא שלי ר' מרדכי בלוי, והגאון רבי משה אורי אייזנשטיין חבר בד"צ אגודת-ישראל, ואני הקטן.

"במפגש סיפור הרב אייזנשטיין סיפור מבהיל: כידוע, באחרית ימיו של ר' משה בלוי לאחר פטירת הרב זוננפלד התגלעו חילוקי דעות בין ר' משה בלוי למהרי"ץ דושינסקי (שהוכתר על ידו לרבה של ירושלים), ולמרות חילוקי הדעות החריפים, הכניע ר' משה בלוי את עצמו תחת הנהגתו של המהרי"ץ דושינסקי, כיון שהוא למעשה היה רבה של ירושלים, ואף לא חדל ממנהגו לבקר מידי יום ביומו את המהרי"ץ.

"אומנם מאז שהתגלעו חילוקי הדעות החריפים, הוא חדל לדבר איתו בדברי הנהגה והשקפה, ושיחותיהם התגלו מאז אך ורק בדברי תורה והלכה. בעיני הסיפור הזה שופך אור על כל הנושא שמאיר את דרכו ואישיותו של ר' משה בלוי שידע לערוך הפרדה מוחלטת בין דעותיו לבין היחס לגדולי ישראל.

מהרי"ץ דושינסקיא (מתוך ויקיפדיה)

"ואגב: בנוגע למה שכתבת באחת הכתובת ש"התנועה הציונית" רצחה את ר' משה בלוי. זה לא בהכרח מופרך, ואולי אפילו אפשר לומר יש לזה בסיס רחב.

"ומי שקצת יעלעל בדפי ההיסטוריה יבין שדווקא ר' משה בלוי בהתנהלותו הממלכתית והדיפלומטית היווה כאצבע בעין לראשי הציונות באותה תקופה, ולפעמים הרבה הרבה יותר מעסקנים שהתנהלו באגרסיביות ובקיצוניות.

"ומכיוון שהתנהלותו העצמאית של ר' משה בלוי, ובפרט הדרך בה ניהל את השיחות "משא ומתן" איתם, גרמה להתפעלות והערכה רבה כלפיו בקרב מנהיגי העולם, והבסיס לכך ניתן לראות על ידידו הטוב של ר' משה בלוי דוקטור ר' יעקב ישראל דאהן הי"ד, שליית מאן דפליג שנרצח בידי התנועה הציונית, והם אף הודו בכך".

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר