ברור כשמש?

אין קשר לאוכל: זו הסיבה שבגללה אתם משמינים בחורף

אם אתם צורכים רק סלטים, מתאמנים יום יום ועדיין לא רואים על המשקל את התוצאות שאתם מצפים להן, כנראה שהשמש אשמה בכך. מה עניין שמיטה בהר סיני? הנה ההסבר לדבר (בריאות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

נתחיל מהסוף: לא סתם אתם עולים במשקל בחורף (גם אם תאכלו הכל במידה). למעשה, מחסור באור שמש עלול לגרום לגוף שלכם לאגור יותר שומן במהלך החודשים הקרים, על פי מחקר מאוניברסיטת אלברטה בקנדה.

צוות חוקרים ניסה להנדס תאי שומן שיכולים לייצר אינסולין כטיפול בסוכרת מסוג 1. אבל תוך כדי כך, הם היו צריכים לערוך כמה סוגים של מבחני בקרה, שכללו את חשיפת התאים לצבעים שונים של אור.

הממצאים שלהם היו לגמרי מפתיעים: "עשינו את הניסויים האלה וראינו בעקביות תגובה קטנה ומדידה בתאי שומן", מסביר מחבר המחקר פיטר לייט, Ph.D., מנהל המכון לסוכרת באלברטה. כלומר, תאי שומן - כאלה שיושבים ממש מתחת לעור, אחסנו פחות שומן לאחר חשיפה לאור כחול, מאשר אלה שנשמרו בחושך.

לייט מסביר שהצוות שלו בילה כמה שנים בבדיקת התגובה הזו עם סוגים שונים של תאים, כולל של עכברים וחולדות.
"מה שבאמת אישש לי את זה היה שיצרנו קשר עם כמה מנתחים כאן באדמונטון (עיר בקנדה) וקיבלנו מהם דגימות של עור ושומן מניתוחים קוסמטיים", הוא מסביר. "לקחנו את תאי השומן האלה והכנסנו אותם לתרבית ומדדנו את פעילותם בתגובה לאור ועדיין ראינו את אותה תגובה בתאי שומן אנושיים".

רק שימו לב! כדי שתאי השומן שלכם יחוו את האפקט המכווץ הזה, אתם זקוקים למקור אור כחול בהיר במיוחד. "השמש היא הדבר היחיד שיעשה את זה", אומר לייט, מכיוון שרק 1 עד 5 אחוז מהאור הכחול יכול לחדור לעור.

למה? המערכת החשובה ביותר בגופכם, המגיבה לאור הכחול הזה, נמצאת בעיניים ואחראית על קביעת המקצב הצירקדי שלכם (שפועל במחזוריות של כ-24 שעות ונועד להתאים את שעות הערות והשינה שלכם להשפעתה המשתנה של השמש, לאורך היממה). ובאופן מוזר, אותו מקצב נמצא גם בתאי השומן. לייט מאמין שהוא עשוי לעבוד כשעון ביולוגי עבור תאי השומן שלכם ויכול להסביר מדוע אתם נוטים להשמין בחורף ולרזות בקיץ.

יכול להיות שזה פשוט טבעי, הוא אומר. ככל שהימים נעשים קרים יותר וחשוכים יותר, אנו עשויים לאגור יותר שומן כבידוד פוטנציאלי.

בכל מקרה, הוא לא מציע לצאת החוצה ולשרוף את עצמכם (סרטן העור הוא חתיכת דבר, בל תשכחו). אבל בהתבסס על הממצאים שלו, לייט אומר שהסביבה שלנו עשויה לשחק תפקיד גדול יותר ממה שאנחנו חושבים: "אנחנו צריכים להתייחס יותר ברצינות לצריכת ויטמין D ולבחון מהי הרמה הנאותה של חשיפה לאור השמש ומה טוב לגופנו באופן כללי", הוא מסביר.

ברור שישנם גורמים נוספים שמשחקים תפקיד גדול בהתרחבות שלכם בחורף: כנראה שאתם פחות פעילים ואוכלים יותר מזונות מנחמים.

ומכיוון שכמות אור השמש שאתם מקבלים במהלך החורף יכולה להיות מחוץ לשליטתכם, אז התמקדות בדברים שאתם יכולים לשלוט בהם תעזור לשמור על המידה שלכם. דהיינו: הזנה נכונה ופעילות ספורטיבית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר