המאכל הישראלי

פלאפל - זה בריא או מסוכן? | בדקנו לכם

מאכל הפלאפל פופולרי מאד בישראל, אולם נחשב למשמין, ספוג בשמן והכי לא בריא שיש • האם אכן מדובר בכזה מאכל נורא? בדקנו, ואנחנו משתפים אתכם בתוצאה המורכבת (בריאות)

מישאל לוי | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Daniel Dreifuss /FLASH90)

אם תעצמו את העיניים ותזכרו באחת מחנויות הפלאפל המוכרות לכם, לא תתקשו לדמיין איש שמנמן אוכל פלאפל כשהשמן והטחינה נוזלים על חולצתו ומכתימים אותה. גם הריח והאדים שתפגשו בחנויות הפלאפל לא יסייעו לכם לראות בו מאכל בריא מדי.

הצ'יפס נוטף שמן, הקציצות שמבעבעות בתוך שלולית אדירה של שמן רותח שלפעמים לא מוחלף בתדירות מספקת, ובכלל - המאכל כולו 'נוטף' שמן, טחינה, ונוזלים שעלולים לחלחל לגופכם הבריא ולהרוס את הדיאטה עליה אתם עמלים כבר תקופה ארוכה. אם תרצו להשלים את התמונה תוכלו להיזכר בבלגן ששרר בבטן שלכם בפעם האחרונה שאכלתם פלאפל, וזהו - כנראה שבתקופה הארוכה תימנעו מלהיכנס לחנות הקרובה לביתכם.

אולם בפועל המציאות מורכבת למדי: נכון, הוא אכן נוטף שמן, אך הוא גם מכיל רכיבים בריאים למדי כמו קטניות העשירות בסידן וברזל, ובמקרים רבים כדורי הפלאפל העגלגלים מכילים גם ירקות כמו פטרוזיליה שזה ירק בכלל לא רע לשוחרי בריאות.

אה, ועוד משהו חשוב: הפלאפל צפוי להשביע אתכם ללא מעט זמן, משום שלמרות שהוא עשיר בקלוריות - הוא גם עשיר בסיבים תזונתיים ובחלבון, שישמרו את תחושת השובע לאורך זמן. גם טיגון הקציצות בשמן עמוק פחות נורא מטיגון במעט שמן.

אז, האם לרוץ לאכול פלאפל? לרוץ זה תמיד טוב, אבל לאכול פלאפל זה בעייתי, ואת הסיבה אתם כנראה מנחשים. שמן שרוף משחרר רדיקלים חופשיים, הפוגעים ברכיבים הבריאים של המנה, ואף מעלים את הערך הקלורי של האוכל. במידה ודוכן הפלאפל מעדיף לחסוך בהוצאות ולהשתמש באוכל שוב ושוב - הדבר צפוי להשפיע על כמות הרדיקלים והרעלים שישתחררו לתוך המנה שלכם.

בכלל, מאכלים מטוגנים עלולים לגרום להשמנת יתר, סוכרת, מחלות לב ואף לסרטן, כך שגם אם בקציצות הפלאפל יש חלקים בריאים - המנה מורכבת מרכיבים מטוגנים כמו הצ'יפס, החצילים המטוגנים, וכמובן הקציצות.

הטיגון אף מעצים את השומן הרווי, שנצמד לדפנות העורקים ומיצר את כלי הדם. כמו כן השומן הרווי מצטבר בצורה שגורמת להשמנת יתר מעבר לסך הקלוריות שיש במוצר.

אז האם לאכול פלאפל? כמה שפחות. ואם אתם לא מתאפקים העדיפו להכין פלאפל ביתי, או לפחות לצרוך פלאפל רק בחנות שבה אתם בטוחים שהשמן מוחלף בתדירות גבוהה ואינו ממוחזר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר