5 סימנים לסרטן הריאות שאינם קשורים לשיעול

שיעול הוא הסימן השכיח ביותר לסרטן הריאות, כך עולה ממחקר שמצא ש-65% ממקרי סרטן הריאות כללו אותו. אבל שיעול יכול להיגרם ע"י דברים פחות רציניים. הנה, 5 סימנים מפתיעים לסרטן ריאות (בריאות)

(צילום: שאטרסטוק)

בניגוד למה שחשבתם, סרטן ריאות זו לא מחלה של מעשנים - אחרי הכל, שמענו מזמן את האזהרות כי הצתת סיגריות באופן קבוע, מעלה את הסיכון שלכם ללקות בסרטן ריאה. זה בהחלט נכון, אבל האמת היא, שלא רק מעשנים יכולים ללקות במחלה.

מספר הלא מעשנים המפתחים את המחלה הקטלנית עשוי לעלות: למעשה, במחקר של 2,170 חולי סרטן ריאות מאירופה, התדירות של אנשים שלא עישנו מעולם אשר פיתחו סרטן ריאה, הוכפלה מ-2008 עד 2016.

האגודה האמריקאית לסרטן מעריכה כי עד 20% ממקרי המוות השנתי של סרטן הריאה חלים על אנשים שמעולם לא עישנו או השתמשו בטבק. בסך הכל, היו כ-222,500 מקרים חדשים של סרטן ריאות בשנת 2017.

כן, זה עדיין נכון כי עישון הוא גורם הסיכון הגדול ביותר, אבל לא היחיד. "אתם עלולים להיחשף לדברים שגורמים לסרטן ריאות ואפילו לא יודעים זאת", אומרת ד"ר ראג'ה פלורס, מנהלת המחלקה לניתוחי בית החזה בביה"ח "הר סיני".

למשל, אתם יכולים להיות סביב גז רדון (סוג של גז רעיל), מסרטנים כמו אסבסט, או עשן יד שנייה, היא אומרת - אולי חייתם ליד שכן שעישן במשך שנים, או שנהגתם להרוס קירות בעסקי הבנייה.

אם אתם מזהים גורמי סיכון ערמומיים כלשהם, חשוב במיוחד להיות מודעים לסימנים של סרטן ריאות.

למרבה הצער, לעתים קרובות, הסימפטומים אינם מופיעים עד שהסרטן נמצא בשלב מתקדם, ולכן הוא נתפס לעתים קרובות מאוחר (וקשה הרבה יותר לטפל בו, כיוון שהוא נוטה להתפשט לחלקים אחרים של הגוף).

למעשה, זו סיבה אחת שסרטן הריאה הוא קטלני כל כך. רק 18% מהאנשים שאובחנו עם המחלה נשארו בחיים חמש שנים או יותר, כך עולה ממחקר שערך המכון הלאומי לסרטן בארה"ב.

אבל זה לא אומר שאין ריפוי - המטרה היא לתפוס אותו ברגע שניתן.

"הוא מאוד אגרסיבי, ולכן כאשר תופסים אותו מוקדם, צריך לפעול מוקדם," אומרת ד"ר פלורס.

זה אומר שאתם צריכים לדעת את הסימנים והתסמינים של סרטן הריאות - אם אתם מעשנים, עישנתם בעבר, או אף פעם לא הדלקתם סיגריה.

שיעול הוא כמובן ה-סימן לסרטן הריאות, ומסיבה טובה: זהו התסמין השכיח ביותר לסרטן הריאות, כך עולה ממחקר, אשר מצא ש-65% ממקרי סרטן הריאות כללו אותו.

שיעול מתמשך יכול להיות תוצאה של גידול החוסם את דרכי הנשימה שלכם, מה שמפעיל את רפלקס השיעול שלכם, אומרת ד"ר פלורס. סימן מובהק יותר הוא שיעול המלווה בדם או ליחה בצבע חלודה, כי תאים סרטניים פולשים לריאות שלכם.

אבל שיעול יכול להיגרם על ידי דברים הרבה פחות רציניים - כמו זיהום בדרכי הנשימה - וזה בהחלט לא סימפטום לסרטן הריאות היחיד שם בחוץ. הנה, חמישה סימנים מפתיעים לסרטן ריאות:

חרחורים

צפצופים בזמן נשימה יכולים להיגרם גם על ידי חסימה של סרטן, בדרכי הנשימה. כאשר דרכי האוויר מכווצות או מצומצמות, האוויר יכול להשמיע קולות של צפצופים או שריקות תוך כדי תנועה, מסבירה ד"ר פלורס.

צרידות

קול צרוד, מחוספס או חלש יכול להיות אינדיקטור נוסף לסרטן הריאות.

"יש עצב הנקרא 'עצב הגרון החוזר' שממוקם בין קנה הנשימה והוושט ומתחת לאבי העורקים שלכם,, אומרת ד"ר פלורס. זה מתחבר לגרון שלכם (שבו נמצאים מיתרי הקול), ואם הגידול לוחץ על העצב הזה, הוא יכול להיות משותק. משמעות הדבר היא שמיתרי הקול שלכם לא נסגרים, ואתם צריכים את מיתרי הקול שלכם כדי להיות מסוגלים להשתעל, לשיר ולדבר", אומרת ד"ר פלורס.

קוצר נשימה

קוצר נשימה יכול להצביע על כך שיש חסימה - למשל, גידול - שמונע ממכם לקבל מספיק אוויר לתוך הריאות.

דלקות ריאות מרובות

התקפי דלקת ריאות מרובים צריכים להעלות דגל אדום גדול שמשהו קורה, אומרת ד"ר פלורס. כאשר הסרטן חוסם את דרכי הנשימה הקטנות יותר בריאות, הוא יוצר קרקע לריבוי חיידקים, דבר שעלול לגרום לזיהום.

"דלקות ריאות מרובות מצביעות על 'היי, יש משהו שחוסם שם, אתם חייבים להעיף מבט'", אומרת ד"ר פלורס.

עיניים נפולות

סרטן הריאות יכול גם לגרום למספר תסמונות שנראות לא קשורות לריאות.

סרטן בחלק העליון של הריאות שלכם יכול ללחוץ על עצבים המוליכים אל העיניים והפנים שלכם, אשר עלול לגרום לעפעף נופל, או הזעה מופחתת בצד אחד של הפנים. זה נקרא "תסמונת הורנר".

אם אתם נתקלים באחד מהתסמינים האלה במשך יותר מחודש, הגיע הזמן להיבדק.

"כל מה שנדרש הוא בדיקת CT קטנה, "אומרת ד"ר פלורס. הרופא שלכם עשוי גם לרצות שתערכו בדיקת ברונכוסקופיה, הליך שבו מסתכלים על דרכי הנשימה שלכם דרך צינור דק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר