מחקר: בדיקה של 10 שניות יכולה להעיד כמה אתם בריאים

נסו לעמוד על רגל אחת במשך 10 שניות. האם הצלחתם? מסתבר שזה לא כל כך פשוט, אה? מחקר מרתק ניסה לברר מה התוצאות של הבדיקה הזו אומרות על הבריאות שלכם. שימו לב (בריאות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

האם אי פעם בחנתם את שיווי המשקל שלכם במהלך בדיקה רפואית שגרתית? מחקר חדש, שפורסם ב"בריטיש ג'ורנל אוף ספורטס מדיסין", ניסה להבין אם עמידה של 10 שניות על רגל אחת יכולה להיות מדד כללי לבריאות וכעת, מדענים מציעים להוסיף את הטסט הזה לביקורי רופא שביומיום.

החוקרים סקרו את יכולתם של 1,702 אנשים בגילאי 51 עד 75, בין השנים 2008 ל-2020, לבצע עמידה על רגל אחת למשך 10 שניות. המשתתפים התבקשו לעשות זאת כשהרגל הפנויה מונחת על גב הרגל העומדת והזרועות פרושות לצדדים. הם קיבלו שלוש הזדמנויות להשלים את המשימה הזו.

כ-20 אחוז מהמשתתפים לא הצליחו לסמן עליה וי ומספרם עלה עם הגיל. המחקר מצא כי 5% מהמשתתפים בין הגילאים 51 ל-55 נכשלו, 8% מאלו שבין 56 ל-60 נכשלו, 18% מבני 61 ו-65 נכשלו, כ-37% מבני 66 ו-70 נכשלו ו-54% מבני 71 עד 75 נכשלו. בסך הכל, אלו שמעדו בבדיקה נטו לסבול ממשקל גוף גבוה יותר, מחלות לב וכלי דם, כולסטרול גבוה או סוכרת מסוג 2.

לאחר בחינת הגיל, המגדר ובעיות בריאותיות קיימות, המדענים העריכו שאלו שלא יכלו לעמוד על רגל אחת במשך 10 שניות הם בעלי סיכון מוגבר של 84% למוות, במהלך שבע השנים הבאות. חשוב לציין שגורמים כמו נפילות אחרונות, פעילות גופנית, תזונה, עישון או שימוש בתרופות לא נלקחו פה בחשבון. בכל מקרה, החוקרים מציעים להוסיף את הבדיקה הזו לבדיקות גופניות רגילות.

מה שהמומחים רוצים להבהיר במחקר זה הוא שביצוע מוצלח של עמידה על רגל אחת למשך 10 שניות לא ימנע מחלות לב, סוכרת או מחלות אחרות. המחקר עצמו התמקד ב"תמותה מכל סיבה", שיכולה להיות קשורה לדברים רבים ושונים.
בהקשר של מחקר זה, אלה שהצליחו להשלים את העמידה היו בסיכון מופחת לנפילה ולכן בסיכון נמוך יותר לפטירה, מסביר ד"ר רוברט פריסיאן, מנתח ומומחה לרפואת ספורט אורטופדית בבית החולים "הר סיני".

אבל הוספת המבדק לסט הבחינות שלכם היא כנראה רעיון טוב. ארתורו מיגל, פיזיותרפיסט, טוען שזה משהו שהוא ישמח להתחיל לראות שרופאים כוללים בסקירות השנתיות שלהם. "זה לוקח 10 שניות, קל לזהות מתי אדם מאבד שיווי משקל וזה די בטוח", הוא אומר.

לעת עתה, שיווי משקל הוא לא משהו שרופאים בדרך כלל מסתכלים עליו בשגרה. "לעתים קרובות יותר, החולה הוא זה שמביא את חוסר האיזון ולא הרופא מבקש זאת", אומר ד"ר ג'יימס גלדסטון, גם הוא רופא ספורט ב"הר סיני". הוא מעודד מטופלים שיש להם בעיות שיווי משקל להזכיר זאת בפני הרופא שלהם. "הדבר הכי קריטי הוא לנסות להבין למה יש לכם אובדן שיווי משקל ואז תוכלו לטפל בזה בכל דרך".

אבל, יתכן מאוד שאדם אפילו לא ירגיש שהוא לא מאוזן, מזהיר מיגל. הוא מציע לשים לב לסימנים. לדוגמה: תחושה שאתם זזים כשאתם לא, אם אתם נתקלים בדברים באופן קבוע, או חווים צורך להחזיק בדברים בזמן תנועה.

מדוע שיווי משקל כל כך חשוב לבריאות הכללית?

אם מישהו מתקשה לשמור על שיווי המשקל שלו, יתכן שזה נובע מחולשה הקשורה למחלה בסיסית, פציעה או חוסר פעילות, אומר ד"ר גלדסטון. זה יכול להיות קשור לבעיה של כוח שרירים וקואורדינציה הנובעת מנזק עצבי בעמוד השדרה או ברגליים. בעיות אחרות הקשורות לשיווי משקל יכולות לנבוע מנוירופתיה, שבה מאבדים תחושה או מרגישים חולשה או כאב בידיים וברגליים. אבל, זה יכול להיות גם בעיה באוזניים או משהו שקורה בראש או במוח, הוא אומר.

אך הדאגה האמיתית של רוב מומחי הבריאות בכל הנוגע לבעיות שיווי משקל, היא חוסר איזון שאומר שאתם נוטים יותר ליפול או להיפצע, אומר ד"ר גלדסטון. "ככל שאתם מתבגרים, העצמות שלכם הופכות לשבירות יותר, כך שאם תפלו, יש לכם סיכון גבוה יותר לקבל שבר", הוא אומר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר