אבות ובנים: מחקרים מראים שלאבות יש השפעה רבה על חיי ילדיהם

לעתים אנו עלולים לזלזל בתפקידנו כאבות ולשכוח את חשיבותו הגדולה, אך מחקרים רבים מראים באופן אמפירי כי לאבות יש חלק משמעותי ביותר ברווחת הילד ובהצלחתו. הנה רשימה חלקית (MEN)

(צילום: שאטרסטוק)

אנו יודעים שלפעמים הורות יכולה להיות מאתגרת ומרתיעה. וכן, אתם עשויים לחשוב שאין לכם השפעה מרחיקת לכת על הצאצאים שלכם. טעות בידכם. תפקידכם כאבות חשוב מאוד. להלן רשימה חלקית ביותר של כמה מחקרים המראים בדיוק כמה אבות משפיעים על חייהם של ילדיהם:

ציונים טובים בבית הספר

מחקר שנערך בשנת 2001 על ידי המחלקה לחינוך בארה"ב הראה כי תלמידים שאבותיהם היו מעורבים מאוד בבית הספר היו בסיכון גבוה ב-43% לקבל ציון מצטיין.

מצד שני, תלמידים המתגוררים בבתים נעדרי-אב היו בסיכון גבוה פי שניים להשאר שנה נוספת באותה כיתה, מאשר סטודנטים עם אב בבית.

דאגה שיש למחנכים רבים על בנים שנמצאים תחת חסותם היא שהם לא נהנים לקרוא. אבל אבות יכולים לעזור בעניין הזה. מחקר אחד מדווח שכאשר אבות קוראים ספרים לבניהם בשעות הפנאי, הצאצאים שלהם קוראים יותר ומגיעים להישגים גבוהים יותר מאשר בנים שאבותיהם קראו להם מעט או בכלל לא.

פחות השמנה

לילדים בבתים ללא אב יש סיכון גבוה יותר להשמנת יתר והם סובלים מכל הסיכונים הבריאותיים שמגיעים עם עודף משקל.

אבל גם אם האבא בסביבה, זה לא בהכרח אומר שילדיו יהיו בכושר. למעשה, מספר מחקרים מדווחים כי לאבות יש את ההשפעה הגדולה ביותר על כושרם ומשקלם הכולל של ילדיהם.

באחד מהם, נמצא כי השומן הכולל של האב, לא של האם, היה המנבא הטוב ביותר לשאלה האם הבנות שלהם עלו במשקל עם הגיל.

מחקר נוסף הראה כי מדד מסת הגוף (שוב, לא של האימהות, אלא של האבות) קשורה ישירות לרמת הפעילות של הילד.

אוצר מילים גבוה יותר

כשמדובר בהתפתחות מילולית של הילד, האמונה הרווחת היא שהאמא משחקת את התפקיד החשוב ביותר, שכן, ובכן, נשים בדרך כלל נמצאות עם ילדיהן יותר והן אמורות להיות יותר מילוליות מגברים.

כפי שפול רייברן מדגיש בספרו "האם אבות משנים", מחקרים אחרונים מצביעים על כך שאבות אכן משחקים תפקיד חשוב, אם לא חשוב יותר, בשטף המילולי של ילדיהם.

פרופ' לין ורנון-פייגנס וצוותה ערכו מחקר שמטרתו למדוד את ההשפעה ההורית על התפתחות מילולית בגיל הרך. התוצאה המפתיעה ממחקר זה הייתה שאבות, ולא אמהות, השפיעו הרבה יותר על מיומנותו המילולית של הילד.

ורנון-פייגנס משערת שהסיבה לכך היא כי אבות, לעתים קרובות, לא מבלים זמן רב עם ילדים והם לא קשובים להתפתחות המילולית הנוכחית שלהם כמו אמהות. כתוצאה מכך, בעוד האמהות ישתמשו במילים שהילד מכיר, האבות ישתמשו במילים לא מוכרות, ובכך יסייעו לילד להרחיב את אוצר המילים שלו וללמוד מושגים חדשים.

נטילת יותר סיכונים בריאים

בעוד שאמהות נוטות להתמקד בבטיחות הילד וברווחתו, האבות נוטים יותר לעודד סיכונים וחשיבה עצמאית אצל ילדיהם, שיביאו תועלת לשנות הבגרות. כפי שציינה פרופ' בראד וילקוקס, חוקרים מצאו שאבות נוטים יותר מאמהות לעודד את ילדיהם לדבר עם זרים, להתמודד עם אתגרים ולחשוב על עצמם.

יתרונות נוספים כבריאות ואושר

מחקר גראנט, המחקר הארוך ביותר שנעשה על חייהם של גברים, מצא שאביו של אדם השפיע על חייו במובנים רבים יותר מאשר אמו. אבות אוהבים נתנו לבניהם: יכולת משופרת לשחק, יותר הנאה מחופשות, סיכוי גבוה יותר להיות מסוגלים להשתמש בהומור כמנגנון התמודדות בריא, התאמה טובה יותר ושביעות רצון מהחיים לאחר הפרישה, פחות חרדות ופחות סימפטומים פיזיים ונפשיים שנגרמים מלחץ בחיי הבגרות.

אז אם אי פעם הטלתם ספק בחשיבותו של תפקידכם, אבות יקרים, דעו כי ככלות הכל, מערכת היחסים של האדם עם אביו ניבאה באופן משמעותי את שביעות הרצון מהחיים שלו בגיל 75 - משתנה שלא היה קשור באופן מובהק ליחסים האימהיים.

כדאי שתתמקדו בלהיות האבות הכי טובים שאתם יכולים. זה לא מספיק פשוט להיות שם. קראו לילדים שלכם. גלו מעורבות בבית הספר שלהם. עודדו אותם לקחת סיכונים. הישארו בכושר. אלה דברים קטנים שיש להם תשואה ענקית על רווחתם של הילדים שלכם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר