לקראת ההכרזה כ"פורש"

הנאום של שיקלי: "בנט, שקד והנשרכים פגעו פגיעה אנושה בדמוקרטיה"

לאחר הפסקה קצרה חודש הדיון הסוער בוועדת הכנסת בבקשת בנט להכריז על ח"כ עמיחי שיקלי כ"פורש" מסיעת ימינה; שיקלי, נשא נאום חריף נגד בנט ושקד (חדשות, פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
ח"כ שיקלי בנאומו (צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)

לאחר הפסקה קצרה חודש אחר הצהריים (שני) הדיון הסוער בוועדת הכנסת בבקשת נפתלי נבט, ראש הממשלה, להכריז על ח"כ עמיחי שיקלי כ"פורש" מסיעת ימינה, לאחר שלטענתו הצביע נגד מפלגתו ושיתף פעולה עם סיעות הימין באופוזיציה, ובראשן הליכוד.

עם שובה של הוועדה מההפסקה, ניתנה זכות הדיבור לח"כ שיקלי שאמר בפתח דבריו כי "הדיון העובדתי לא הגיע לידי מיצוי ואני מוחה על סתימת פיו של עורך הדין שלי. אני מביע מחאה על קיום הדיון בפגרה ולמחרת חג הפסח. יש פה בעיה ברמת ההגינות כלפי חברי הכנסת שרצו להשתתף בדיון".

בדבריו, ח"כ עמיחי שיקלי פנה לשר מתן כהנא ואמר: "על תקלת אמינות כל כך חמורה, הייתה עף מקורס טייס. 71% מהציבור סבור שבנט פרש מסיעת ימינה ולא אני. לדיון הוגשו הצבעות שלי שכולם, אחת לאחת עולים בקנה אחד עם המצע של מפלגת ימינה".

ח"כ שיקלי ציטט מפרשת מטות בחומש במדבר, "הפותחת בציווי לראשי המטות, שכוחו יפה גם לראשי מפלגות: 'וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה' אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַה' אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה".

שיקלי המשיך ואמר: "אזרחות היא חברות בקהילה פוליטית - בניגוד לנתינות, שמשמעותה היא כפיפות לשלטון, האזרחות מניחה שותפות במערכת הפוליטית (הכוללת מערכת מוגדרת של זכויות וחובות). בשלטון מלוכני יש אזרח אחד - בשלטון אריסטוקרטי קבוצה קטנה ובדמוקרטיה האזרחות היא נחלת הכלל.

"בבסיס ההגדרה של אזרחות עומדת יכולתו של הפרט להשפיע על כיוון ההגה של המדינה, באמצעות השפעה על המערכת הפוליטית ומכיוון שאיננו נמצאים בערי המדינה של יוון העתיקה ולא ניתן להביא כל החלטה למשאל עם הדרך לעשות זאת היא באמצעות ממשל של נציגים כפי שכינה זאת ג'ון סטיוארט מיל.

"כפועל יוצא האמצעי החשוב ביותר שעומד לרשותו של אזרח היא בחירת נציגיו לכנסת בתקווה שאלה יפעלו בהתאם להשקפותיו. ברגע האמת של הכנסת הפתק לקלפי עומדות לנגד עיניו של האזרח הצהרותיהם, מעשיהם ובעיקר התחייבויותיהם של נציגיו כפי שהוצגו לו בחודשים שקדמו לרגעי ההכרעה.

"החוזה הבלתי כתוב הזה בין העם לנציגיו הנבחרים הוא עמוד התווך של כל משטר דמוקרטי".

שיקלי המשיך ואמר: "נפתלי בנט, איילת שקד והנשרכים אחריהם פגעו פגיעה אנושה ומבישה בעמוד התווך הזה ואת הנזק שהם חוללו לדמוקרטיה הישראלית ייקח זמן רב לתקן. נכון, מטבעם של דברים הפוליטיקה היא גם זירה פרגמטית המחייבת פשרות ולא ניתן לעמוד אחת לאחת בכל ההתחייבויות לבוחר אבל מחזה אימים של הפרה סיטונאית גורפת ובוטה כל כך של כל ההתחייבויות הליבתיות החשובות ביותר המהוות את עצם הלוז האידיאולוגי של מפלגת ימינה היא מאורע חסר תקדים בדברי ימי ישראל.

"אירוע שבהשאלה מעולם המונחים הצבאי דגלים שחורים מתנוססים מעליו. זוהי זכות וחובה להתנגד לעוולה הזו, שבואו נודה על האמת נועדה לשרת אך ורק את טובתם האישית ומאוייהם של מי שבחרו להפנות עורף לשולחיהם, לערכיהם ולהשקפת עולמם מתוך תאוות שלטון ותמורת בצע כבוד ושררה. עולם הפוך ראיתי".

באשר לגוף הדיון בחוק יסוד הכנסת, אמר ח"כ שיקלי כי "בשונה לחלוטין ממקרי עבר אנחנו נמצאים במצב שבו רבים מחברי הסיעה מתנגדים למהלכיה באופן פעיל, די אם אזכיר את חבריי אלון דוידי, שי מימון, רוני ססובר, פרופסור אשר כהן ולאחרונה אף ידידתי חברת הכנסת עידית סילמן, אשר זאת ההזדמנות לברך אותה על הצעד האמיץ בו נקטה. כל אחד ואחת מהחברים הללו הבין עד כמה פגום המעשה שנעשה כאן.

"התיקונים לחוק באו לפני שלושים שנה (1992) בכדי להרתיע את אלו הזונחים את דרכם על מנת לזכות במנעמי שלטון בהווה או בעתיד. השימוש נגדי בחוק זה, הוא היפוך מוחלט של תכלית החוק בכל מובן אפשרי.

"חברת הכנסת לשעבר שלי יחימוביץ' הדגישה בדיון קודם שנערך בנושא: 'בעבור טובות הנאה. לכך נחקק החוק הזה הוא לא נחקק לח"כים מצפוניים שלא יכולים לעשות שקר בנפשם, או לח"כים שמסרבים להיכנס לקואליציה על כל המנעמים של קואליציה ובוחרים להישאר במדבר הפוליטי'".

לסיום, אמר ח"כ שיקלי: "אסיים באותם המילים שכתבתי לבנט לפני כשנה במכתב התנגדותי לממשלה. התייצבתי למשימה כאשר שתי מילים ניצבות כעקרון מנחה לנגד עיניי נצח ישראל, שבניגוד למגיש הבקשה - לא ישקר.

"כדי להסביר את הפניית העורף לבוחר, הבאתי לדיון 100 ציטוטים של בחירי ימינה לציבור בה הם התחייבו להקים ממשלת ימין. שיקלי מקריא ציטוטים רבים מהבטחות בכירי סיעת ימינה ערב הבחירות להקים ממשלת ימין. אני גאה לעמוד כאן מול הבטחות שווא של נפתלי בנט".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר