"רוצה תשובות תוך שבוע"

רעידות אדמה בישראל: השאלות הקשות של ח"כ משה גפני

"לצערי הרב מדינת ישראל לא ערוכה לרעידת אדמה", אמר היום יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בדיון מיוחד בוועדה בראשותו, ודרש תשובות - מחברות הביטוח וממשרדי הממשלה (חדשות)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
גפני בוועדה (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר היום (ראשון) בסיכום הדיון בנושא המוכנות הכלכלית של מדינת ישראל למקרה של רעידות אדמה, כי הוא דורש תשובות על מספר שאלות קריטיות.

גפני אמר בסיכום: "אני דורש תשובות בתוך שבוע ימים - מחברות הביטוח - האם הולכים לפרויקט פרסומי, שכל אדם ידע שכדאי לו לעשות ביטוח מבנה ודירה".

"אני רוצה תשובות ממשרד האוצר - כמה כסף יש בתקציב המדינה לנושא של רעידת אדמה, ואיפה הכסף הזה נמצא. וכן ממשרד הפנים - למה אין ביטוח ברשויות המקומיות, האם זה כי משרד הפנים אינו משפה את הרשויות".

גפני הוסיף, "אני רוצה תשובות ממשרד הבריאות - תוכנית של האירגונים שלדברי 'איחוד הצלה' לא נמצאים בתקצוב, כמה תקצוב יש להם ולמה הם לא בתרגולת והמערך של משרד הבריאות. לצערי הרב מדינת ישראל לא ערוכה לרעידת אדמה".

נציג משרד האוצר הסביר בוועדה כי "יש תקציבים שיום אחרי רעידת אדמה תקציבים יופנו לנושא במידת הצורך" וכי כספים רבים מוקצים להערכות לרעידת אדמה, לצד תקציבים קבועים להתחדשות עירונית ולחיזוק מבנים, וכי במידת הצורך יועמדו קופסאות תקציב ייעודיות בדומה לתקופת הקורונה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני תקף עמדה זאת: "זה לא קורונה, מדובר בתרחיש ידוע. מדינה מתוקנת לוקחת פיקוד על הדבר הזה. אתם מובילים לכל מיני החלטות שלא נוגעות לדיון, זה שכל משרד אמור לתת חלק לא פוטר את הבעיה, אלה סכומים מזעריים. מה עושים עם עשרות ומאות אלפים שנותרים ללא קורת גג? יש כסף לנושא הזה?!

"ברשות שוק ההון הציגו כי 65% מבעלי הנכסים בישראל הינם בעלי ביטוח דירה הנוגע גם לרעידות אדמה, וציינו כי ברשות בוחנים עדכונים שונים בתחום זה. עוד עלה כי רשויות רבות אינן מבוטחות נוכח קשיי שוק. סמנכ"ל משרד הבריאות העריך את עלויות חיזוק כלל מבני הבריאות בישראל "במאות מיליונים עד מיליארדים".

מנהל ועדת ההיגוי להיערכות לרעידות אדמה, ממשרד הביטחון הזהיר: "עפ"י הערכת משרד האוצר עלות הנזק של רעידת אדמה תעמוד על 150 מיליארד ₪. מניעה תהייה הרבה יותר זולה. בטורקיה כבר מדברים על הערכה של 85 מיליארד דולר. לפי המחקר כל השקעה של דולר בהערכות תחסוך בין 6 ל -10 דולר אח"כ".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר