לילד יש חום גבוה?

תופעת חום בילדים – לא סוף העולם אבל חייבים לעקוב ולטפל. בהדסה הר הצופים פועלת מרפאה ייחודית למחלות חום בילדים * כמה דברים שאתם חייבים לדעת על תופעת חום אצל ילדים (בריאות)

מאמע | כיכר השבת |
תופעת חום בילדים הינה שכיחה מאד. פרופ' יעקב ברקון, מנהל מחלקת ילדים בהדסה הר הצופים מסביר כי החום הגבוה כשלעצמו הוא אינו מחלה, אלא ביטוי של דלקת כלשהי בגוף, היכולה לנבוע ממספר גורמים. הסיבה השכיחה ביותר היא זיהומים ויראליים, אשר כנגד מרביתם לא רק שאין תרופות, אלא שגם אין צורך בתרופות, כי המערכת החיסונית שלנו יודעת בעצמה לטפל ברוב המוחלט של הווירוסים.

החורף, עונה המתאפיינת במחלות חום רבות, כבר נמצא מאחורינו וזכור לנו כתקופה עמוסת ימי מחלה, של הקטנטנים ושלנו. הסיבה העיקרית לכך היא התנהגותנו בעונה קרה זו, כאשר אנו מרבים להימצא בבתים מחוממים, כשהחלונות סגורים ובעידן המודרני גם בקיץ אנו מרבים להימצא בחדרים סגורים, ממוזגים. כל אלו מקלים על הווירוסים לעבור מאדם לאדם ולגרום למחלות.

על מנת להבין מהי הסיבה לעליית חום אצל ילדים, יש להתייחס ראשית כל לגיל הילד. מערכת החיסון של תינוקות אינה בשלה, אך ככל שהתינוק גדל, כך הגוף שלו לומד להילחם בחיידקים ווירוסים. מאחר ויש סוגים רבים של מזהמים, המערכת החיסונית שלו צריכה ללמוד להכיר אותם ולכן תינוק נוטה להידבק כמעט בכל וירוס אליו הוא נחשף. כאמור, אין צורך לחשוש כי בסופו של דבר זה מה שמחסן אותו, וככל שיגדל הוא יחלה פחות.

עם זאת, כאשר תינוק בגיל שלושה חודשים ומטה חולה ומעלה את חום גופו, יש להגיע איתו מיידית לרופא. זהירות מיוחדת נדרשת עם פגים או תינוקות עם בעיות רפואיות. אך אלו באמת הדגשים במצבים מיוחדים.

ככלל, לא צריך לפחד מהחום. הוא עוזר לנו להתגבר על האורחים הבלתי רצויים שפלשו לגוף. כמובן אם הילד סובל מהחום או מתופעות הנלוות אליו כמו כאבי שרירים, כאבי ראש וכדומה, כדאי לתת לו תרופה להורדת חום ויש לדעת שהתרופות הללו לא רק מורידות את החום אלא גם פועלות כנגד הדלקת והכאב.

אחת הסיבות החשובות להפחתת התמותה והתחלואה ממחלות זיהומיות רבות היא חיסונים שהוכנסו לשימוש נרחב במאה השנים האחרונות המהווה הישג אדיר לאנושות. מדובר בחיסונים הנכנסים לשימוש נרחב רק לאחר מחקרים מעמיקים ורבים, שבהם נבחנת יעילותם וגם בטיחותם.

לצערי, אנחנו עדיין פוגשים במחלות הללו, בעיקר אצל אנשים שאינם מתחסנים, ואז מתרחשת התפרצות של מחלות כמו חצבת, אבעבועות רוח, דלקת קרום המוח ועוד.

מחלות שונות וקשות, ואז כמובן יכולים להיפגע גם הילדים שחוסנו. אחת מן המחלות הללו היא שעלת. בשנה האחרונה אושפזו במחלקתנו ילדים רבים עם התקפים קשים ביותר של המחלה אשר נזקקו לטיפול בחמצן ואף להשגחה ביחידה לטיפול נמרץ, וכל זאת מכיוון שהם - או אנשים בסביבתם לא חוסנו.

מרפאה ייחודית לילדים עם מחלות חום חוזרות – ומטופלים מכל העולם

בבית החולים הדסה הר הצופים פועלת מרפאה מיוחדת לילדים עם במחלות של חום חוזר.

"מחלות של חום חוזר אלו מחלות עם התקפי חום ודלקת שאין להם הסבר חיצוני. החום עולה מפני שהמערכת החיסונית 'מתבלבלת' ובמקום להעלות את החום כנגד גורם זר שפלש לגוף שלנו (כמו חיידק או וירוס), היא מגיבה בחום כלפי עצמה", מסביר פרופ' ברקון, ומציין כי יש מספר מחלות של חום חוזר, רובן תורשתיות ונדירות.

שתי מחלות חום חוזר יחסית שכיחות באזורינו: קדחת ים תיכונית (FMF) – זוהי מחלה תורשתית יחסית שכיחה במדינתנו, הפוגעת באוכלוסיות של אגן הים התיכון, כמו יהודים, ערבים, דרוזים, תורכים וארמנים. היא מתבטאת בהתקפים חוזרים וקצרים של חום שנמשך יום- יומיים, די דומים זה לזה. בילדים גדולים יותר, אירועי חום אלה מלווים בד"כ בסימנים נוספים כמו כאב בטן וחזה או דלקת קצרה במפרק או בעור. תדירות ההתקפים נעה בין מספר ימים עד חודשים רבים.

בעת ההתקף יש עליה במדדים המצביעים על דלקת בבדיקות המעבדה כמו ספירת הדם, שקיעת הדם ומדדים אחרים אשר חוזרים כולם לערכים תקינים לאחר שההתקף חולף. המחלה נגרמת כתוצאה מפגם גנטי, כאשר ההורים הם נשאים של הגן אך לא סובלים מהמחלה. למחלה זו קיים טיפול תרופתי אשר מפסיק את ההתקפים וגם מונע נזק עתידי, כי הצטברות כזו של מקרי חום עלולה להסב נזק למערכות הגוף השונות (בעיקר לכליות), ואילו טיפול בתרופה מונע את הסיבוכים האלו.
חשוב לדעת כי למרות השכיחות של המחלה, בד"כ לוקח שנים להגיע לאבחנה.

יש ילדים שעברו ניתוחים בחשד לדלקת בתוספתן (אפנדיציטיס), או בחשד לתסביב האשך, אחרים אובחנו כסובלים מדלקת ריאות או זיהום בעור, או דלקות מפרקים שונות- למרות שהסיבה היתה FMF. כשהגיעו אלינו למרפאה בהדסה הר הצופים, אובחנו לעומק ובאופן ברור.

מחלת פפאפה (PFAPA) – גם מחלה זו הינה מחלה מחזורית עם התקפי חום דומים, אך מה שמאפיין אותה זו העובדה שההתקפים מלווים בדלקת גרון ובהתנפחות בלוטות הלימפה באזור הצוואר. השם המוזר הוא למעשה ראשי התיבות של הסימנים המאפיינים את התסמונת: חום מחזורי, אפטות - פצעים בפה, המופיעים בחלק קטן של ההתקפים, פרינגיטיס (דלקת גרון תפליטית) ואדניטיס, בלוטות לימפה צוואריות מוגדלות.

במקרים רבים התסמינים מתחילים כבר בגיל כמה חודשים, אך כאשר הרופא יבדוק את הילד הוא יאבחן דלקת גרון בלי שימצא חיידק סטרפטוקוק במשטח גרון. גם כאן ההתקפים מחזוריים ויכולים להימשך בין מספר ימים עד שבוע. במקרים אלו אין צורך בטיפול אנטיביוטי חוזר אלא במנה בודדת של סטרואידים המפסיקה את ההתקף תוך כמה שעות. להבדיל מקדחת ים תיכונית, מחלת פפאפה אינה גנטית ואצל מרבית הילדים היא

חולפת עד גיל עשר. בכל מקרה, מדגיש פרופ' ברקון, חשוב לאבחן אותה בהקדם כדי לטפל בה וגם כדי למנוע מהילד את הסבל וטיפול אנטיביוטי מיותר.

פרופ' ברקון מציין כי בהדסה הר הצופים מטופלים מאות ילדים המאובחנים במחלות האלה ובהם גם חולים בקדחת ים תיכונית שמגיעים למרפאה מחו"ל, מאחר וישנן ארצות בהן היא כמעט לא מוכרת, ולכן גם לא קיים הרבה ידע בנוגע לטיפול בה.

לבירורים ולהזמנת תור: http://h-kids-hadassah.pagedemo.co/

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית