גם לך 'נתפס השכל' כשאת שותה אייס קפה?

קנית לך בנונשלנטיות של תחילת שבוע 'אייס-קפה'עסיסי שירענן לך את הנשמה. לגמת להנאתך והופס.. תפיסת שכל עזה, קיפאון מצח, או ראש שעווה. איך שלא תכני את זה, זה פשוט כואב ומציק * אחת ולתמיד מדוע המוח שלנו קופא (מוות) כאשר אנחנו שותים משהו קר?

רחלי פרייפלד | כיכר השבת |
נכון. היא פחות רלוונטית לתקופה הקרה של השנה, אך עדיין כצרכנית מכורה של אייס קפה, גם בעונת הכפור, החלטתי לברר אחת ולתמיד את התופעה המציקה הזו של כאב הראש החד והטורדני שמגיע בעקבות שתייה ואכילת מזון או משקה קר במיוחד.

רובנו חווינו אותו, או כפי שמחקרים העריכו, כ-30 אחוז מהאוכלוסייה סובלים מהבעיה המוכרת בשפת העם כ'קיפאון מוחי' , ובשמה הרפואי: גנגליונוירלגיה. התופעה הזו מתארת כאב ראש חד עצמתי ועמוק המופיע בקדמת הראש, בין העיניים, או בעומק תחתית המצח, כתוצאה ממגע של מזון או משקה קר עם תקרת החיך (הלוע). בדר"כ הכאב יופיע כ-10 שניות לאחר הבליעה הראשונית, ויעלם כעבור 20 שניות. אך יש אנשים החווים את הכאב לזמן ממושך יותר. התופעה הזו מתחרשת גם בטמפרטורה נמוכה וגם בטמפרטורה גבוהה, כי היא אינה מושפעת ממזג האוויר אלא מהטמפרטורה של חלל הפה.

מכיוון שמדובר בתופעה טורדנית במיוחד, גם אם לא מסוכנת, רבות חקרו ובדקו את סיבת התופעה הז., בעבר הועלו מספר השערות, בין היתר את זו שטענה כי מקור תחושת הכאב הוא בכיווץ מהיר ופתאומי של עצבים וכלי דם בגג הלוע, ובשל ההפרעה לעצבים מזוהה מקור הכאב בקדמת הראש ולא בגג הלוע.

המחקר האחרון בו נעשה שימוש במעקב אחר זרמי הדם בראש וניטור הפעילות המוחית, מצא כי הכאב נגרם כתוצאה מהתרחבות עורק הדם הקידמי של המוח ונעלם עם התכווצותו. עם מפגש המזון הקר עם חלל הפה, מתרחשת עלייה דרמטית פתאומית בזרימת הדם שבעורק הקידמי של המח, כדי אפשר לזרמי דם חמים להגיע לאיבר החיוני, ולהבטיח וויסות של חום המח.

אז מה עושים?

בד"כ אתם מתכווצים בכאב, לוחצים על הרקות, מעוותים את הפנים לכדי הבעה לא מזוהה ומחכים שזה יעבור כדי שתוכלו להסביר לעומד מולכם מה פשר הפרצוף המקומט שלבשתם פתאום.

אך מסתבר שיש מספר דרכים להעביר את הכאב ביתר מהירות. בשל העובדה כי סיבת הכאב נעוצה בהבדלי הטמפרטורה בין המזון הקר לחלל הפה והראש, מומלץ לחמם את איזור המגע להקלה מיידית של הכאב. השיטה שנמצאה יעילה ביותר היא שתיית מים חמים. ניתן גם להצמיד את הלשון לחך העליון וכן לנשום דרך הפה ולנשוף את האוויר דרך האף.

בכדי למנוע מראש את התופעה מומלץ לצרוך מזון קר באיטיות כדי לתת שהות לחלל הפה להסתגל לטמפרטורה הנמוכה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית