הכירו את הזכויות שמסתתרות באותיות הקטנות

הורים רבים אינם מודעים לזכויות המגיעות להם בעבור ילדיהם. עו"ד שרונה תגר מגלה זכויות שמסתתרות באותיות הקטנות של תקנות ילד נכה במוסד לביטוח לאומי * לגדל ילד נכה בכלל ובישראל בפרט זו לא משימה פשוטה בכלל. הצרכים המיוחדים, ההוצאות הרבות, הקשיים ואטימות המערכת יוצרים קושי רב. (חלק א')

שרונה תגר | כיכר השבת |
אחת הבעיות הקשות היא חוסר המידע לגבי סוג וסכום הגמלה שההורים זכאים לקבל מהמוסד לביטוח לאומי. ''שנים של מפגשים עם הורים לילידם הסובלים מנכות או חולי לימדו אותי שהמודעות לזכויות הילדים מאוד נמוכה. זה לא נובע מבורות אלא פשוט מחוסר מודעות לכל פרטי חוק הביטוח הלאומי שהוא ישן ומאוד מורכב''.

עו"ד שרונה תגר כתבה עבורכם מדריך קצר בדגש על הזכויות הפחות מוכרות, המסתתרות בתקנות ילד נכה.

1. יש יותר מ- 100% נכות – גמלאות ילד נכה מחולקות לסעיפים המקנים 50% נכות (שווי גמלה 1,095 ₪ לחודש) ולסעיפים המקנים 100% נכות (שווי גמלה 2,561 ₪ לחודש). הורים רבים אינם מודעים לכך שבדצמבר 2014 נכנס תיקון לחוק הקובע כי הילדים התלויים לחלוטין בזולת יכולים לקבל גמלה בשיעור 188% (שווי גמלה 4,487 ₪ לחודש).

2. חוסר התפקוד יכול להגדיל את הקצבה – חוסר התפקוד של הילד נמדד לגבי תפקודי היסוד: הלבשה, רחצה, אכילה, היגיינה וניידות בהתאם למקובל בגילו. כיוון שהתפקוד הרגיל משתנה עם הגיל. יתכן שינוי בגובה הגמלה למרות שלא השתנה מצב התפקודי של הילד ורק משום התבגרותו. לדוגמא: ילד עד גיל 6 זקוק לעזרה ברחצה ברמות שונות בהתאם לגילו והדבר טבעי ומקובל. ילד מעל גיל 6 שזקוק לעזרה ברחצה יקבל ניקוד גבוה כמי שתלוי בזולת כיוון שהדבר אינו מקובל בגילו.

3. השלם שווה יותר מסך חלקיו - משפחה שבה יותר מילד נכה אחד יכולה לקבל גמלה פי אחד וחצי לכל אחד מהילדים הנכים. הגמלה נקבעת עבור כל ילד בנפרד אך ביטוח לאומי אינו מגדיל אותה אוטומטית כאשר יש ילד נכה נוסף, אלא רק אם הוא נדרש במפורש לעשות זאת. להורים לילדים עם יותר מילד נכה אחד במשפחה, כדאי לבדוק האם משולמת להם הגמלה המוגדלת בגין הילד הנכה הנוסף.

4. גם טיפולים רפואיים זמניים יכולים לזכות בגמלה – התקנות כוללות רשימה של טיפולים רפואיים המזכים את הילד שמקבל אותם בגמלה לפחות באופן זמני באותה תקופה. לדוגמא: ילד הזקוק לבדיקת דם לפחות פעם אחת בשבוע למשך חצי שנה ויותר זכאי לגמלה של 100% לאותה תקופה.

5. לא יודע איך לומר לך – ילדים רבים סובלים מבעיות שפה וחשוב לדעת כי בעיות שפה עד גיל 3 אינן מזכות בגמלה מהביטוח הלאומי. עם זאת, ילדים מעל גיל 3 שזקוקים לסיוע בתקשורת בשל העדר יכולת לתקשורת מילולית המקובלת בקרב בני גילו – זכאים לקצבה.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית