אכלת אותה: למה היית חייבת לאכול עוד סופגניה?

את יושבת במסיבת חנוכה בצד, את מסתכלת טוב טוב סביב לראות שאף אחד לא קולט אותך, ואז מגניבה לך בשקט חתיכת סופגנייה או לביבה קטנה, פתאום המבט שלך פוגש את הדודה ש... קלטה אותך, אכלת אותה! היא כבר נועצת בך מבט זועף שאומר "נו באמת, זה מה שחסר לך עכשיו?" (ימי החנוכה)

מיכל סגל | כיכר השבת |
מי לא שמע בגנותו של השמן בימים האחרונים, עם בוא החנוכה מקבל השמן דו משמעות. המשמעות הראשונה- השמן הזך והטהור שבזכותו אנו חוגגים את חג החנוכה. אבל המשמעות השנייה והפחות סימפטית - השמן השרוף הרעיל וההרסני שתפריטי החנוכה השונים מבוססים בעיקר עליו.

מסתבר שהשם הרע שקיבל השמן בחג החנוכה אינו לגמרי בצדק- "טוב שם טוב משמן טוב". לשמן תכונות רבות המועילות ואף הכרחיות לגוף האדם, אך תלוי כמובן בסוג השמן, הכמות ואופן השימוש בו. כיום, תודות לתעשייה המפותחת, ניתן לצרוך (בקלות) מגוון רחב של שמנים צמחיים, במגוון מחירים, ובקשת תזונתית רחבה.

ברשימת השמנים מככבים: שמן סויה, שמן קנולה, שמן כותנה ושמן תירס ,שמן גרעיני חמניות , שמן אגוזים, שמן שומשום ושמן בוטנים, שמן דקלים ושמן קוקוס. לכל השמנים הנ"ל יתרונות וחסרונות, יישנם מומלצים יותר וישנם מומלצים פחות.
אך את כתר הבריאות מקבל שמן הזית, שידוע כבעל תכונות מופלאות וסגולות בריאותיות ייחודיות.

אז כדאי לדעת:

1. שמן זית מוריד את רמת הכולוסטרול הרע, מבלי להוריד את רמת הכולוסטרול הטוב, ובכך מאזן את רמת הכולוסטרול הכללית בגוף.

2. שמן זית מפחית את הסיכון למחלות לב ולמחלות בכלי דם

3. שמן זית מכיל רכיבים אנטי דלקתיים- המסיעים לגוף להילחם במצבי דלקת

4. שמן זית מפחית סיכון למחלות סרטן- משום שמכיל רכיבים נוגדי חמצון שתפקידם להלחם ברדיקלים החופשיים העלולים לפתח תהליכים סרטניים בגוף.

5. שמן זית מסייע לעיכול -מסייע בהפחתת חומציות הקיבה, מפחית את הסיכון לכיבי קיבה, מזרז את הפרשת מיצי העיכול ובכך גורם לפעילות מעיים תקינה וסדירה

6. שמן זית מאזן את רמת הסוכר בדם

7. שמן זית מפחית את הסיכון להווצרות אבני מרה- באמצעות הפעלת ההורמונים של המרה והלבלב.

8. שמן זית מומלץ לנשים הרות ומניקות- בשל כמות ויטמןE וחומצה אולאית שמכיל, רכיבים אלו מסיעים בבנית העצמות והשלד וניתן למצוא אותם אף בחלב אם.

9. שמן זית מסיע לספיגת סידן- תהליך חשוב והכרחי בעיקר בגיל הינקות, ובגיל מבוגר, כאשר ישנה תופעה של "בריחת סידן"

10. שמן זית משמש כרכיב דומיננטי במגוון "תרופות סבתא": טפטוף שמן זית (מחומם מעט) לאוזן- ידוע כמשכך כאבי אזניים. משיחת השיער בשמן זית תורמת לחיזוק השורשים ומראה רענן ובריא, ועוד..

11. שמן זית משמש כאמצעי יעיל לטיפול חיצוני במגוון בעיות עור - יש לו תרומות רבות לעור הגוף ולעצירת תהליכי הזדקנות, ומסיבות אלו משרת שמן זה את עולם הקוסמטיקה ומהווה חלק נכבד ברכיבי הקרמים, ואביזרי הקוסמטיקה השונים.

אך כמו כל דבר, גם לשמן הזית ישנם חסרונות: צריכה מוגזמת של שמן זית אינה תורמת, מעלה את רמת השומנים בגוף, גורמת להשמנת יתר ועלולה לגרום למחלות כבד. החיסרון העיקרי של שמן הזית הוא נקודת העישון הנמוכה שלו, כלומר הטמפרטורה שבה הוא מתפרק ומעלה עשן. חימום מעבר לנקודת העישון גורם לשחרור של רדיקלים חופשיים.

בנוסף, במצב הזה הטריגליצרידים מתפרקים לחומצות שומן חופשיות והשמן מאבד מערכו התזונתי. לכן שמן זית מתאים לטיגון בטמפרטורה נמוכה (עד 190 מעלות). אם משתמשים בו לטיגון עמוק, חשוב מאוד להשגיח שהטמפרטורה לא תעבור את נקודת העישון.

אז אם מצאת במסיבת חנוכה, סופגנייה המטוגנת בשמן זית שחומם בטמפרטורה הנמוכה מ-190 מעלות, את יכולה לאכול אותה בגלוי, בלב שקט ובראש מורם, ואפילו להמליץ גם לדודה המפחידה ההיא להצטרף אליך...

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית