החינוך החרדי: אפליה - חותמת איכות לסמינר

בממ"ד מתפארים שהגיעו לאוכלוסיות קשות, וקידמו אותם בהישגים ובהתנהגות. ואילו אצלנו מתפארים בזריקת כמה שיותר ילדים לרחוב, ותיוגם כבלתי ראויים * איפה טעינו? (אקטואליה)

נחמה דינה שור | כיכר השבת |
אליכם, ההורים היקרים של בנות אלעד הכשרות, האם אתם סבורים שמנהלת המקבלת בנות על בסיס צבע עור, היא "אשת חינוך"? מדוע אתם עושים ככל שביכולתכם לחנך את בנותיכם אצל אותה מנהלת, אשר בינה לבין חינוך תורני אין שום דבר משותף?

כמה וכמה נקודות יש כאן: אפליית יהודים ממוצא ספרדי, אפליית בנות שאביהן מקיים את צו התורה לפרנס את משפחתו, והכל בצורה של שקרים וגניבת דעת בהבאת הבנות ל"מבחן" שגם אם יעמדו בו, לא יתקבלו, משום שהקריטריון נעוץ בשם המשפחה ולא בידיעותיה של הבת.

אתחיל מניתוח שורש הבעיה. בימי קום המדינה, לא היה חינוך חרדי אליטיסטי. היה פשוט "חינוך חרדי", שכלל תלמודי תורה ובתי ספר לבנות של החינוך העצמאי. מוסדות אלו קיבלו בנות מבתים שונים ללא סינון רב מדי, כל מי שחפצה נפשו בחינוך חרדי לילדיו קיבל זאת. לא זו אף זו, שמנהיגי הציבור ובחורי ישיבה בזמנים ההם, היו הולכים למעברות ומשכנעים הורים מעולי מרוקו לשלוח את ילדיהם לבתי הספר "שלנו", של החינוך הכשר, וראו שליחות קדושה ברישום ילדים יהודים רבים ככל האפשר למערכת החינוך החרדית. אף אחד לא בדק האם אבי הילד חובש שטריימל, או כיצד לבושה אמו. כל ילד יהודי התקבל, ומטרת המוסד הייתה לחנך את כל הילדים, מהיכן שרק הגיעו, לקיום מצוות בצורה המהודרת ביותר שיש.

מאז עברו על החברה החרדית שינויים רבים, ומכיוון שאין לנו הרגל של ביקורת עצמית וחשבון נפש כציבור, חלק מהשינויים הם לרעה ונוגדים את דרך התורה. המוסדות הפכו מ"מוסד שמחנך ילדים" ל"מוסד שמקבל ילדים מחונכים מראש", ולכן נפסלו כל הילדים ממשפחות מתחזקות שרוצות חינוך חרדי. לאחר מכן הסינון הפך לאידאל בפני עצמו, המהווה חותמת איכות על המוסד, גם בעיני הציבור. כמאמר העם "אני רוצה להתקבל למוסד שלא מקבל כל אחד, ולכן לא התקבלתי".

ואני שואלת - למה לא לקבל כל יהודי, למה בחורה שרוצה להתחנך בחינוך חרדי לא יכולה לקבל אותו? אלא מאי, כולם רוצים להרגיש מיוחדים על חשבון הזולת, להגביה את עצמם על ידי שמנמיכים את זולתם, ולכן רק קבלה למוסד מפלה גזעני ומתנשא עולה בדעתם כ"חינוך טוב". אבהיר, אין בכוונתי לפגוע חלילה בבנות היקרות שנשארו בבית, אני רק מדגישה עד כמה קנה לו מקום בציבור שלנו, עיוות חמור זה של סינון, שגם הבנות רוצות רק סמינר שלא מקבל כל אחת.

אגלה לכן סוד: הקדוש ברוך הוא דווקא כן מקבל כל אחת. האם אתן עדיין מתפללות אליו? הוא שמי שמקבל את כולן הוא כבר לא שווה? נשאלת השאלה, איפה הערך של חינוך, במה מתבטאת עבודתן החינוכית של המסגרות המסננות למיניהן. הרי במערכת הממ"ד באים מנהלים ומתפארים, כיצד הגיעו לאוכלוסייה קשה, וקידמו אותם בהישגים ובהתנהגות. ואילו אצלנו מתפארים בכך שזורקים כמה שיותר ילדים לרחוב, ומתייגים אוכלוסיות שלמות כ"קשות" ולפיכך דנים אותם להוצאה מחוץ למחנה במקום לסייע ולהרים אותם.

עד כאן על הסינון. וכעת, גם לשיטתם שכל המסנן הרי זה משובח, הקריטריונים לסינון אמורים היו להיות כדלהלן: בחורה יראת שמים, לבושה בצניעות, מכבדת את מורותיה ונוהגת במידות טובות עם חברותיה. סה טו. אין לסמינר חרדי מה לבדוק מעבר לזה, מקסימום ציונים בלימודים (גם זה לא אומר כלום על הבחורה, אבל שוין).

מה עובר בראשה של מנהלת גזענית מצויה, הרי רוחניות או יראת שמים אין כאן. היטב היא יודעת שאחרי מאה ועשרים אין מקום לשאלת "האם אתה אשכנזי" או "אבא שלך עבד או למד". לפני ה' חשובים רק המעשים של הבן אדם עצמו, וכוונת הלב. לפיכך, מהי כוונת הלב של מרשעת זו, הפוסלת בחורה יראת ה' רק משום שאביה עובד לפרנסתו, או רחמנא ליצלן נכד ליוצאי מרוקו? ואיך יקבלו את דבריה בשמיים, אם בכלל תעז לאמרם?

בדרך כלל אין אני מאלו המחשבים חשבונות שמים, אולם כאן הגיע העיוות לרמה כזו שאין מנוס מלהוקיע את אותם מוסדות המתנהגים בדרך נלוזה זו, ולסיום אצטט את תגובת הרבי מליובאוויטש על אפליית ספרדים: "יש להפסיק עניין זה ומיד, והרי "הנפש והרוח מי יודע גדולתן ומעלתן באלוקים חיים" (תניא).

כן, זו התשובה לכל אותם גזענים. נפש יהודי אינה "ספרדי" או אשכנזי". כלל לא משנה היכן בילו יהודים את אלפיים שנות הגלות, והאם נרדפו בידי אוקראינים או בידי ערבים. וודאי שאין שום מעלה באלו על אלו, ורוב המתנשאים הם אנשים חסרי כשרון שהגיעו לעמדה שהגיעו מתוך קשרים ופרוטקציה ולא מתוך כישורים. יראת שמים ודאי אין כאן.

לגבי החידוש העכשווי, שלא מקבלים בת לאבא שעובד, תקצר היריעה מכתוב, את האיוולת בכרוכה בדבר. קודם כל, אמרו חז"לינו הקדושים, פשוט נבלה בשוק ואל תצטרך לבריות. דבר שני, גדול הנהנה מיגיע כפיו יותר מירא שמים. ועוד כתב הרמב"ם, "כל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה – הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכיבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא; לפי שאסור ליהנות בדברי תורה בעולם הזה.

אמרו חכמים, כל הנהנה מדברי תורה, נטל חייו מן העולם. ועוד ציוו ואמרו: לא תעשם עטרה להתגדל בהם, ולא קורדום לחפור בהם. ועוד ציוו ואמרו: אהוב את המלאכה, ושנא את הרבנות. וכל תורה שאין עימה מלאכה, סופה בטילה; וסוף אדם זה, שיהא מלסטם את הבריות" (הלכות ת"ת ג', י').

לפיכך, מנהלת זו שמעניקה עוד הטבה למי שלומד תורה ולא מתפרנס, מכשילה אותו ב"להנות מדברי תורה בעולם הזה", שזה איסור. והרי הנאה גדולה להם, שבנותיהם מתקבלות בעוד שבנות אחרות יושבות ובוכות. הרי זו תמצית שיטת הסינון, להרגיש טוב על ידי עשיית עוול לזולת, ככה מרגישים שאנחנו "אברכים חשובים" וכל השאר מוקצים מחמת מיאוס.

מהרו ועשו תשובה כל הנוגעים בדבר, לפני חודש אלול. כי חשבון עבירות אלו מעולם לא עשיתם. "וכל המסנן מסננין לו מן השמים"

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית