קולמבוס בגרסה המודרנית: התגלתה יבשת חדשה ושמה 'זילנדיה'

למרות שחשבתם שבעולם המתקדם של היום, כבר אי אפשר לגלות שום דבר שיפתיע אתכם, מחקר חדש חושף לנו יבשת חדשה שלא התגלתה עד כה השוכנת ברובה מתחת לדרום האוקיינוס השקט. נעים מאד: זילנדיה (גיאוגרפיה)

mame | כיכר השבת |
גילו את זילנדיה
כל בת 13 יודעת לדקלם אחרי שיעור גיאוגירפיה את 7 היבשות בכדור הארץ. אפילו אצלי עדין מתנגת המנגינה המסוימת של המורה רבקה כשהיא היתה מרעימה בקולה וחוזרת בפעם המי יודע כמה על רשימת היבשות: אסיה, אירופה, אפריקה, אוסטרליה, אמריקה הצפונית, אמריקה הדרומית, אנטרטיקה, ומ-ה-ת-ח-ל-ה. אך מחקר חדש מבסס את ההשערה שבנותי ידקלמו דקלום קצת שונה.

מפתיע ככל שזה יהיה, ולמרות שחשבתם שבעולם המתקדם של היום כבר אי אפשר לחדש שום דבר שיפתיע אתכם, ממצאי המחקר שפורסמו בסוף השבוע האחרון בכתב העת GSA Today מגלים לנו יבשת חדשה שלא התגלתה עד כה וששוכנת ברובה מתחת לדרום האוקיינוס השקט. נעים מאד: זילנדיה.

כדי שיבשה תהפוך ליבשת עליה לעמוד במספר מאפיינים גיאולוגיים ייחודיים וקריטריונים ביניהם: גובה משמעותי ביחס לסביבה וחלקי קרקע שעולים מעל פני המים, אזור מוגדר היטב וקרום עבה בהרבה משל האדמה שנמצאת על קרקעית האוקיינוס.

להשערת החוקרים גודלה של היבשת עומד על כ-5 מיליון קמ"ר (!) אבל רק כ-6% ממנה נמצא מעל פני המים. השטחים היבשתיים שלה מוכרים כאיים הצפונים והדרומיים של ניו - זילנד וכן ארכיפלג קלדוניה החדשה.

מפתיע ככל שזה יהיה, ולמרות שחשבתם שבעולם המתקדם של היום כבר אי אפשר לחדש שום דבר שיפתיע אתכם, ממצאי המחקר שפורסמו בסוף השבוע האחרון בכתב העת GSA Today מגלים לנו יבשת חדשה שלא התגלתה עד כה וששוכנת ברובה מתחת לדרום האוקיינוס השקט. נעים מאד: זילנדיה. ,כדי שיבשה תהפוך ליבשת עליה לעמוד במספר מאפיינים גיאולוגיים ייחודיים וקריטריונים ביניהם: גובה משמעותי ביחס לסביבה וחלקי קרקע שעולים מעל פני המים, אזור מוגדר היטב וקרום עבה בהרבה משל האדמה שנמצאת על קרקעית האוקיינוס.,להשערת החוקרים גודלה של היבשת עומד על כ-5 מיליון קמ"ר (!) אבל רק כ-6% ממנה נמצא מעל פני המים. השטחים היבשתיים שלה מוכרים כאיים הצפונים והדרומיים של ניו - זילנד וכן ארכיפלג קלדוניה החדשה. ,,"הערך המדעי של סיווג זילנדיה כיבשת הוא הרבה יותר מאשר סתם עוד שם ברשימה", הסבירו החוקרים. "העובדה שיבשת יכולה להיות כל כך שקועה (במים)
‏שטחים היבשתיים של זילנדיה הם איים הצפונים והדרומיים של ניו זילנד(צילום: שאטרסטוק)

"הערך המדעי של סיווג זילנדיה כיבשת הוא הרבה יותר מאשר סתם עוד שם ברשימה", הסבירו החוקרים. "העובדה שיבשת יכולה להיות כל כך שקועה (במים) ועם זאת כל כך מאוחדת יכולה לסייע בחקר הלכידות וההתפרקות של קרום יבשתי".

עורך המחקר הראשי, ניר מורטימר מספר כי מזה 20 שנה מנסים מדענים לאסוף נתונים על זילנדיה ולנסות להוכיח כי אכן מדובר ביבשת שמינית, אולם נתקלו בקשיים רבים בשל העובדה שהיא שקועה ברובה מתחת לפני המים. "אם היינו יכולים לשחרר את הפקק של האוקיינוס, זה היה ברור לעין שיש לנו כאן שרשראות הרים ויבשת אחת גדולה ואיתנה", אמר מורטימר בראיון בטלוויזיה הניו זילנדית.

עוד הוא הוסיף והביע את תקוותו שתוך זמן קצר זילנדיה תהפוך לחלק אינטגרלי מכדור הארץ על המפות הרשומות ובתפישה הציבורית.

"אנחנו מקווים שזילנדיה תופיע על מפות העולם, בבתי ספר, ובכל מקום", הצהיר החוקר. "אני חושב שגילוי של יבשת חדשה הוא די מרגש". מה שבטוח, מטבע לשון חדש באופק במקום הביטוי החרוש: "גיליתם את זילנדיה". נשמע טוב, לא?

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית