שופרא דשופרא: הבן שלך לומד 'בחיידר' אשכנזי?

אמהות רבות מרגישות גאות כי בנם לומד בישיבה אשכנזית. אמנם הוא בחור ספרדי מושלם, מבית טוב וכל מה שנדרש על מנת לתייג אותו כבחור מובחר. אך מה באמת גורם לגאווה הזו? והאם זה באמת עניין של זמן? (דעות)

גילי ש. | כיכר השבת |
במגזר החרדי שלנו קיימים לא מעט קונפליקטים, במיוחד בצד הספרדי החרדי. מצד אחד? מדובר באימפריה של ממש הגאה בצביונה וגאה בדרכה וכן גם נורא מאוחדת ומקבלת. רבים הם המחזירים בתשובה, ורבים הם היורדים מהדרך, ויש גם את החילונים שמתחברים ליהדות דווקא בדרך החמה והמקבלת של הציבור הספרדי.

ובאמת, האחדות בה מורגשת בכל פינה. החמימות הרגישות של להבין את השני הפתיחות לקבל ולדעת, היא משהו שלא קיים בכל המגזרים בתוך המגזר החרדי, וחבל שכך.

ומאידך, גם קיימת על המגזר גזענות לא קלה! אבל תמיד יעמדו אלו לצד אלו משלבים ידיים זה בזו - נגד תופעת הגזענות. לא פעם אפשר לשמוע על ירידה בערך רמתם של הספרדים, בין בשידוכים ובין במקומות עבודה או במסגרת לימודים.

לשמוע על משפחות אשכנזיות שאינן רוצות להכנס בקשר שידוכין עם משפחות ספרדיות זה לא חדש, ולא - לא בגלל המסורת.. אבל כל המגזר הספרדי יעמוד מנגד וילחם בחומרה נגד התופעה ונגד הגזענות וינופפו בידם בגאווה, במסורת ודרך החיים והמקום שממנו באו.

ואוי לאותה משפחה ששפטה והורידה את המועמד/ת אך ורק בגלל היותם בני עדת הספרדים.. כל זה מצד אחד, באמת, רובם גאים בדרכם במסורת ויצעקו בגאווה את שמם ועדתם.

אז, אחרי שכלול הנתונים, עולה בי השאלה, מדוע וכאשר ישנו תלמיד מהמגזר הספרדי הלומד במסגרת אשכנזית, נקרא הוא "בחור שופרא דה שופרא" ומשפחתו תתפאר בו כתלמיד מהתלמידים 'הבחירים' וכמובן שתתפאר האם המאושרת "הבן שלי? למד בישיבה אשכנזית! הוא צריך אחת טובה"

לא פעם, לא פעמיים ולא אלף. ניתן לשמוע את המשפטים במגזר הספרדי כגון: "כן,אני לומדת באשכנזי" בנימת גאווה כמובן! "הבן שלי בחיידר אשכנזי!, כן אנחנו נקראים - משפחה טובה", "הבת שלי?התחתנה עם אשכנזי! כן, כן.."אז רגע - אם כל-כך נלחמים נגד גזענות מהצד השני, וכמה שנלחמים על שוויון, למה בעצם יוצרים את ההפרדה הזו? על מה הגאווה הזו כאשר אחד מהמגזר הספרדי פולש בהצלחה למגזר האשכנזי? למה יוצרים אותו בכלל? אם זועקים 'שוויון, שוויון' אם צועקים שהחינוך הוא באותה רמת חינוך של המגזר האשכנזי?אז על מה הגאווה בעצם?

המגזר הספרדי כשעלה לארץ, נחת למציאות שבא הישיבות הן בעצם אשכנזיות בלבד, רק מאוחר יותר בשנות השמונים כשהוקמה מפלגת ש"ס החלו לצוץ עוד ועוד ישיבות ספרדיות, אך המציאות הייתה שהישיבות ששולטות בעצם בעולם הישיבות אלו ישיבות אשכנזיות בלבד!

האופציה השניה שקיבלה את פני עדות המזרח היא בעצם התרבות החילונית, שאליה צעדו הפריפריה הספרדית, ככה שאוטומטית החינוך במגזר האשכנזי הוא הנקרא החינוך החזק והטוב ביותר, וכך גדלו הם תחת ההרגשה שהציבור האשכנזי הוא 'האליטה' של המגזר החרדי.

אך כל זה השתנה, מאז שנות ה-80, ואינסוף הישיבות הספרדיות שנפתחו ונפתחות בזו אחר זו, והדור שכבר התערבב לו, ובשנים כל-כך מועטות השלימו בציבור הספרדי את הפער שהיה דאז במסגרות החינוך, כך שהיום כבר יש לא מעט ישיבות ספרדיות שלא נופלות מרמת החינוך בישיבות הטובות האשכנזיות.

ולהגדיל להגיד, ההצלחה במגזר הספרדי בקירוב רחוקים ויורדים מהתלם גדולה יותר מאצל האשכנזים. אך, אין מה לעשות, הגזענות עדיין כאן, הרצון להוכיח ששם יותר טוב גם לא נכחד עדיין.

מאידך, החינוך הספרדי-חרדי מתקדם בצעדי ענק קדימה, לעומת החינוך האשכנזי ששומר על אותה המסורת עוד מימים ימימה. אז כן, לאט לאט זה נמחק ויורד, אך כל שניה ושניה של גזענות והשוואת מחירים בין שני המגזרים, היא מיותרת בהחלט, אך לא רחוק היום ועוד יבואו ימים שהמגזר האשכנזי ידפוק בדלתות החינוך הספרדי המשגשג.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית