הסמנכ"לית מתארחת

תן דעתך; כך תשנו דפוס חשיבה על מִחְזוּר וסביבה נקייה

והשבוע, ב"נפלאה שכזו", אירחנו את שלי מלצר, סמנכ"לית שיווק והסברה בתאגיד המִחְזוּר "תמיר", שבכישרון מיוחד גורמת לתחום שזר לרובנו, המִחְזוּר, להפוך למרתק - ומשנה לנו דפוסי חשיבה ישנים (תרבות)

מירי שניאורסון | כיכר השבת |
שלי מלצר, סמנכ"לית שיווק והסברה בתאגיד המִחְזוּר "תמיר" (צילום: דודי פלוג)

"בשעה שברא הקב"ה את האדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו: 'ראה מעשיי כמה נאים ומשובחין הן וכל מה שבראתי - בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת, אין מי שיתקן אחריך".

האדם מצווה לשמור על עולמו של הקב"ה ולא לפגוע בכל אשר בו. המסר הזה מבטא את ההבנה שלכל פעולה שלנו יש השלכה על שאר הבריות ועל הטבע ושאנו מחויבים לשמור על סביבתנו.

בכל יום מיוצרות בישראל מיליוני אריזות. הן עשויות מחומרים שיקח להם זמן רב להתכלות - עשרות עד מאות שנים, אם בכלל. (לדוגמא: קופסת שימורים - כ-100 שנים ואריזות פלסטיק כמו של קטשופ או גבינה בולגרית - כ-500 שנים) אך כיום יש לנו את האפשרות להעביר אותן למִחזור.

בואו נקבל את האורחת הנפלאה שלנו היום: שלי מלצר, סמנכ"לית שיווק והסברה בתאגיד המִחְזוּר "תמיר".

שלי נשואה לאילן ולהם 3 ילדים. היא למדה מנהל עסקים, עם התמחות בשיווק ובעיקר לומדת מניסיונה בעבודה. גדלה בבת ים כל הילדות והיום גרה בפתח תקווה. היא פעילה ביוזמות חברתיות שונות וכמובן, השמירה על הסביבה היא דרך חיים עבורה.

שלי, למה בכלל חשוב להפריד אריזות?

"אריזות שמושלכות לפח הירוק הרגיל עוברות ברובן להטמנה, אך כשהן מופרדות כבר בבית ומושלכות בנפרד לפח הכתום, פסולת האריזות מגיעה נקייה ככל הניתן לתחנת המיון וקל יותר להפריד ולמיין אותה לטובת מִחְזוּר. כשיש חומר גלם איכותי, יש גם מי שיקלוט אותו ונוצר תהליך של כלכלה מעגלית, כאשר חומר הגלם לא מסיים את חייו בהטמנה אלא זוכה ל"חיים חדשים".

מפרידים את הפסולת לפי החומרים ממנה היא עשויה. את האריזות משליכים לפח הכתום, מלבד קרטון וזכוכית - להם יש פחים ייעודים. פח כחול לקרטון ופח סגול לזכוכית. חשוב עוד להזכיר שעל האריזות להיות ריקות משאריות ואין צורך לשטוף אותן.

ומה קורה עם האריזות שנאספו בפח הכתום?

לאחר שמשאית הפינוי אוספת אותן מהפחים הכתומים, היא נוסעת אל אחת מתחנות המיון הממוקמות בראשון לציון ובעפולה, שמטפלות רק בפסולת של אריזות.

הפסולת הזו מועמסת על גבי מסועים ולאורכם היא מתמיינת בהתאם לסוג החומר ממנו היא עשויה. האריזות מופרדות ל-7 חומרים שונים, 4 מהחומרים ממוינים באופן טכנולוגי ללא מגע יד אדם. למשל: עיניים אופטיות שולחות גל אינפרה אדום אל אריזות הפלסטיק ובהתאם לחתימה האופטית של הגל החוזר הן מזהות את סוגי הפלסטיק השונים; מגנט ענק מפריד את אריזות המתכת; ושואב שקיות מושך אליו את כל שקיות הפלסטיק.

לאחר שהופרדו לסוגי חומרים שונים, כל חומר נכבש לקוביות גדולות (באלות) העשויות מחומר זהה ומשם הן מופנות אל מפעלי המחזור השונים הקיימים ברובם בישראל, לטובת התעשייה הישראלית.

איך אפשר להקל ולעזור לאנשים להבין איזו אריזה זורקים לאיזה פח מִחְזוּר?

בשנה האחרונה חברות התחילו להדפיס על האריזות את סמלי המִחְזוּר, סמלים בצורת פחי המחזור בצבעים השונים: כתום, סגול וכחול, שעוזרים להבין לאיזה פח צריך להשליך את האריזה. תוכלו לחפש את סמלי המחזור על האריזות ולדעת לאיזה פח הן מתאימות.

ולסיום, לא מוכרחים לעבור מאפס למאה. ניתן להתחיל בכמה אריזות קבועות. ברגע שעושים זאת, השינוי כבר יקרה מעצמו. תוך זמן קצר מתרגלים ופתאום להשליך אריזה ריקה נקיה לפח הרגיל נראה מוזר".

עריכה והגשה: מירי שניאורסון, נשיאת ארגון הנשים נפלאו"ת, מרצה, מנחה ושליחה בתקשורת.

mirisch1@gmail.com

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית