בא למשפחה ילד חדש: איך מסתגלים לשינוי?

הנסיך הבלתי מעורער, או יורשת העצר, צריכים להסתגל פתאום לתינוק חדש. איך עושים זאת?

רינה כספי | כיכר השבת |
במשפחה חרדית ממוצעת אין כמעט מציאות של משפחות עם ילד אחד. לכן כל הילדים גדלים בתוך מציאות של אחים ואחיות קטנים, ורואים בכך דבר טבעי ומשמח.

אך כל זה לא אומר שלידתו המתקרבת של אח או אחות לא מעוררת אצל ילד שלל שאלות, ושעל ההורים לא מוטלת משימה להכין אותו לקראת השינויים הצפויים.

מתי לספר לילד שעומד להיוולד לו אח/ות?

אין המלצה גורפת מתי כדאי לספר לילד על השינויים הצפויים. מחד, ככל שהילד קטן יותר, כך קשה לו יותר לחכות.

לכן המתנה ארוכה מדי, במיוחד עבור ילדים אימפולסיביים, עלולה לגרום לשחיקה מסוימת ברגשות ואפילו לעצבנות.

מאידך, ילדים רגישים שמתקשים להסתגל לשינויים, צריכים יותר זמן כדי להתרגל לרעיון של אח חדש.

בכל מקרה אם מדובר בהיריון קשה שמחייב את אמא לנוח הרבה במיטה או אפילו לשהות בבית חולים, מומלץ מאוד לא לנסות להסתיר את הדבר מהילד.

גם ילדים קטנים מאוד שעוד לא מסוגלים להבין את משמעות הדבר מרגישים את המתח בבית וחוששים שקורה משהו.

אי הוודאות רק מחמירה את הפחדים, לכן חשוב מאוד להסביר לילד מה קורה בבית, כמובן, ברמה שהוא מסוגל להבין.

אך כל זה לא אומר שלידתו המתקרבת של אח או אחות לא מעוררת אצל ילד שלל שאלות, ושעל ההורים לא מוטלת משימה להכין אותו לקראת השינויים הצפויים.,מתי לספר לילד שעומד להיוולד לו אח/ות?,אין המלצה גורפת מתי כדאי לספר לילד על השינויים הצפויים. מחד, ככל שהילד קטן יותר, כך קשה לו יותר לחכות.,לכן המתנה ארוכה מדי, במיוחד עבור ילדים אימפולסיביים, עלולה לגרום לשחיקה מסוימת ברגשות ואפילו לעצבנות.,מאידך, ילדים רגישים שמתקשים להסתגל לשינויים, צריכים יותר זמן כדי להתרגל לרעיון של אח חדש.,בכל מקרה אם מדובר בהיריון קשה שמחייב את אמא לנוח הרבה במיטה או אפילו לשהות בבית חולים, מומלץ מאוד לא לנסות להסתיר את הדבר מהילד.,גם ילדים קטנים מאוד שעוד לא מסוגלים להבין את משמעות הדבר מרגישים את המתח בבית וחוששים שקורה משהו.,אי הוודאות רק מחמירה את הפחדים, לכן חשוב מאוד להסביר לילד מה קורה בבית, כמובן, ברמה שהוא מסוגל להבין.,,שיחת הכנה לקראת לידה,בשיחות הכנה לקראת לידת התינוק ספרו לילד הגדול על תקופת הינקות שלו. תראו לו תמונות ושתפו אותו בזיכרונות מהתקופה ההיא. זה יעזור לילד להזדהות עם התינוק החדש ולהרגיש יותר מוכן לבואו.,יש ילדים ששמחים לעזור להורים להכין את הבית לקראת התינוק החדש. במידה וילד מציע את עזרתו, כדאי למצוא לו משימה שהוא יוכל לעמוד בה ולהרגיש שותף למתרחש.,ניתן להציע לילדים כאלה לצייר תמונות שיקשטו את הפינה של האח הקטן.,אך ישנם גם ילדים שנרתעים מאוד מהעניין ומסרבים להשתתף בהכנות. חשוב להבין שהתנהגות כזאת לא מבשרת רעות לגבי היחסים בין האחים, מדובר רק בהסתגלות האישית של הילד לשינויים.,חשוב מאוד לכבד את רגשותיו של הילד, לא ללחוץ עליו, לא לבייש אותו ולא להכריח אותו לעשות דברים שלא נעימים לו.,כשאמא לא בבית,לקראת הלידה עצמה מומלץ מאוד להסביר לילד שאמא לא תהיה בבית מספר ימים, ואין צורך לחשוש.,ילדים קטנים לא תמיד יודעים שלידת התינוק קשורה בהיעדרותה של אמא מהבית למשך 3-5 ימים ארוכים, ואז עד שאמא חוזרת מספיקים לפתח טינה מסוימת כלפי התינוק ש"חטף" את אמם.,לפני היציאה לבית חולים ניתן גם להטיל על הילד משימה כלשהי של אמא למשך היעדרותה מהבית (למשל, להשקות עציץ במטבח)
הכוונה נכונה היא המפתח ליצירת אהבה בין אחים (צילום: shutterstock)

שיחת הכנה לקראת לידה

בשיחות הכנה לקראת לידת התינוק ספרו לילד הגדול על תקופת הינקות שלו. תראו לו תמונות ושתפו אותו בזיכרונות מהתקופה ההיא. זה יעזור לילד להזדהות עם התינוק החדש ולהרגיש יותר מוכן לבואו.

יש ילדים ששמחים לעזור להורים להכין את הבית לקראת התינוק החדש. במידה וילד מציע את עזרתו, כדאי למצוא לו משימה שהוא יוכל לעמוד בה ולהרגיש שותף למתרחש.

ניתן להציע לילדים כאלה לצייר תמונות שיקשטו את הפינה של האח הקטן.

אך ישנם גם ילדים שנרתעים מאוד מהעניין ומסרבים להשתתף בהכנות. חשוב להבין שהתנהגות כזאת לא מבשרת רעות לגבי היחסים בין האחים, מדובר רק בהסתגלות האישית של הילד לשינויים.

חשוב מאוד לכבד את רגשותיו של הילד, לא ללחוץ עליו, לא לבייש אותו ולא להכריח אותו לעשות דברים שלא נעימים לו.

כשאמא לא בבית

לקראת הלידה עצמה מומלץ מאוד להסביר לילד שאמא לא תהיה בבית מספר ימים, ואין צורך לחשוש.

ילדים קטנים לא תמיד יודעים שלידת התינוק קשורה בהיעדרותה של אמא מהבית למשך 3-5 ימים ארוכים, ואז עד שאמא חוזרת מספיקים לפתח טינה מסוימת כלפי התינוק ש"חטף" את אמם.

לפני היציאה לבית חולים ניתן גם להטיל על הילד משימה כלשהי של אמא למשך היעדרותה מהבית (למשל, להשקות עציץ במטבח). זה יעזור לילד להרגיש גדול, אחראי ושותף לשינויים.

היעדרותה של אמא זה בעיה לא פשוטה עבור ילדים קטנים. אם גם לילד לא התאפשר לבקר את אמו בבית החולים, כשהיא חוזרת הביתה הגעגועים שלו חזקים מאוד.

אם ילד מתעלם מהתינוק החדש ולא מוכן להיפרד מאמא לדקה, לא צריך לנסות להסב את תשומת לבו לגיבור האמיתי של היום ולנסות בכל מחיר לעניין אותו באח הקטן.

ילד קטן צריך קודם כל לוודא שהוא קיבל בחזרה את אמא שלו, ורק לאחר מכן הוא יתפנה להכיר את התינוק.

אחוות אחים או יריבות נצחית? (אילוסטרציה: shutterstock.com)

ברוך הבא למשפחה, תינוק חדש

לצערנו, קורים גם מצבים שאמא חוזרת לבד והתינוק נאלץ להישאר עוד זמן מה בבית החולים. המצב הזה מלחיץ לא רק עבור ההורים, אלא גם עבור הילדים.

דווקא ילדים קטנים יותר נוטים להסתגל קל יותר למצב הזה, כי מבחינתם ההמתנה לאח הקטן פשוט נמשכת. ודווקא ילדים גדולים יותר עשויים לפתח חרדה ולהקשות לקבל את העובדה שאמא חזרה ללא תינוק.

במקרים כאלה גם הורים מרגישים לעיתים חסרי אונים וסובלים מחוסר וודאות, על אחת כמה וכמה ילדים קטנים, שלעיתים כלל לא לקחו בחשבון אפשרות כזאת. ככל שילד ירגיש שהוא שולט במצב, כך יהיה לו קל יותר להסתגל.

אפשרו לו לבקר יחד אתכם בבית החולים, תסבירו לו את המצב עד כמה שאפשר, הציעו לו לקרוא פרקי תהילים.

בכל מקרה, גם אם השאלות של הילדים לא נעימות ואף כואבות לכם, חשוב מאוד לתת להם את המידע ולא להתעלם מפחדם.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית