מה עושים הילדים כשאבא ואמא רבים?

יציבות הקשר של ההורים היא גורם ראשוני בהענקת תחושת מוגנות וערך עצמי אצל ילדים. אין חיוני יותר לנפשו של הילד מלחוות את הוריו מכבדים ואוהבים זה את זה. ילד שזו התמונה המשפחתית שלו יוכל לצאת ללמוד, לשחק ולהתחבר בכיף. למה, בעצם?

עו"ס מרים פסח | כיכר השבת |
התשובה המוחצת והחד משמעית לשאלת הלמה היא: כי זוגיות ההורים היא קרקע הצמיחה של ילד ורק על קרקע יציבה אפשר ללכת בלי חשש וגם לרוץ למרחקים.

כשהילד, לעומת זאת, חווה את אמא מזלזלת, פוגעת, מנצלת את אבא, או את אבא צועק או משפיל את אמא, הקרקע לרגליו רועדת והוא מפתח חוסר שקט קיומי.

אין דבר מאיים יותר על ילדים מלראות מישהו פוגע באמא או לחלופין באבא ועוד יותר מסוכן לו לראות אותם עושים את זה זו לזה. במקרים רבים, ילדים מרגישים אשמה. בגללי זה קרה, אם הייתי תלמיד טוב יותר היא לא הייתה צועקת. אם הייתי מסדר את החדר, הריב הזה לא היה פורץ.

בבית הספר הדברים רק מחמירים. המורה שלא מודעת לגהינום ממנו יצא הבוקר הילד המטופח שיושב בשורה הראשונה, מעירה לו בחריפות כשהיא שמה לב שהוא לא עוקב אחרי מילה ממה שהיא אומרת. המורה שאחריה בודק שיעורי בית ושולח אותו לחדר המנהל כשמגלה שהמחברת ריקה!

וכך, במקום שמישהו יבוא ויתפוס את האבוד הקטן, הבוגרים בחייו, בלי משים, מאיצים את ההידרדרות שלו.

התפקודים שייפגעו אצל הילד בראש ובראשונה יהיו תפקודיו החברתיים ותפקודיו הלימודיים. התפקוד החברתי ייפגע כי הבעיות בבית פוגעות לו בדימוי העצמי ודימוי עצמי פגוע מקשה על תפקוד חברתי. התפקוד הלימודי ייפגע משום שבשביל להקשיב, להתרכז ולציית ילד זקוק לפניות נפש וילד שנפשו טרודה במלחמות של הוריו, לא יכול לשנן את משפט פיתגורס או שמות האוקיינוסים.

אז מה עושים? מפסיקים להתכסח? בשום אופן. לכן, קבלו המלצה.

דברים שכיף לילד לעשות, דברים שהוא טוב בהם, לא רק שיקל עליו לעשות, אף יכולים לשמש לו מפלט ובריחה מהמתח שבבית. ולכן, הדבר הראשון שאני ממליצה להורים לעשות כשילד מתחיל להידרדר בלימודים (על רקע קשיים בזוגיות ההורים או על כל רקע שהוא) למצוא לו פעילות פנאי שהוא טוב בה, נהנה ממנה ויכול להצטיין בה בקלות. במקרים רבים כל כך! חוג ציור, שחייה, טניס, איפור, או אפילו... הפרחת עפיפונים! היו הדברים שהחזירו לילדים את האמונה בעצמם ואת השליטה על חייהם.

אז לאלו ממכם שעסוקים במלאכת הקודש של פירוק החבילה, התחשבו בקהל הקטן והמבוהל שלכם וצאו למצוא לו איזה מקום אחר בטוח.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית