'אצבע בפה זה לא יפה', מכירים?

אם ראיתם ילד או ילדה שמוצצים אצבע בפה כנראה שזהו הרגל שהם סיגלו לעצמם עוד מהיותם עוברים. מחקרים גנטיים מראים כי אם ילד מוצץ אצבע, אדם נוסף בקרבת משפחתו כנראה גם מצץ אצבע. אז מה עדיף מוצץ או אצבע? ואיך נגמלים? (ילדים)

טליה אדר | כיכר השבת |
ההבדלים המהותיים בין אצבע למציצת מוצץ באים לידי ביטוי בטעם ובמרקם, מוצץ עשוי מגומי ואילו אצבע הינה בעלת מרקם טבעי המוכר יותר לעובר. האצבע תמיד נגישה בעוד שהמוצץ לא תמיד נמצא בקרבתו של התינוק והוא תלוי במבוגר שידאג לתת לו את המוצץ.

כאשר תינוק בוחר במוצץ או באצבע יש לכך השלכות שונות על מבנה החניכיים והלסת, הוא אף משפיע על הוויסות החושי בחלל הפה, על מבנה החך הפנימי, ויש לו השפעה ישירה על פעולות הפה בזמן המציצה.

לפעולת המציצה יש כמה יתרונות, היא מחזקת את שרירי הפה והלסת, על מציצת האצבע יש השפעה ישירה על צמיחת השיניים ומבנה החניכיים. פעולת המציצה מאמנת את הילד ומשפיעה על פעולות האכילה והדיבור.

המוצץ עדיף על פני מציצת האצבע בשל קלות הגמילה ממנו, לעומת מציצת האצבע בשל היותה נגישה יותר היא מלווה ילדים למציצה ממושכת יותר ובגילאים בוגרים יותר.

הגילאים המומלצים לאפשר לילד מציצת אצבע, עד גיל שנה לא מומלץ לבטל את המציצה, אלא להחליף זאת בבד או מוצץ, על מנת לנתק אותו כמה שפחות מהאצבע הזמינה. אפשר להשתמש בחומרי עזר מלאכותיים, חיתול, עטיפת האצבע, או חולצה ארוכה יותר המכסה את האצבע.

חשוב מאד לא לעטוף את היד כולה על מנת שהילד לא יעבור למציצת אגרוף כולו, גמילה ממצית האצבע חייבת להיות לפני גיל שנה, טרם מתחיל תהליך בקיעת השיניים הקבועות, על מנת למנן ולהגביל את המציצה לזמנים ומצבים מוגדרים מראש, כגון זמן שינה, הליכה לגן, פרידה, עצבות וכו'. במידה והילד מעל גיל שנה הניחו בקרבתו מוצץ על מנת שיוכל המיר את מציצת האצבע במוצץ.

למוצץ יש יתרון בולט בהליך הגמילה, בשלב מסוים ילדים מתביישים למצוץ ומנסים להיגמל ממנו. אם הילד מעל גיל 3 יש לגמול אותו לגמרי ממוצץ. הגמילה מחייבת עקביות ותמיכה בילד הנגמל, בתחילה הורידו במינונים ואט אט אל תערימו קשיים וסרבולים על התהליך, ממילא התהליך קשה היו אסרטיביים והחלטיים אבל בעדינות, היו פנויים לתהליך ושדרו לו בטחון ותמיכה. התחילו בזמן שאתם פנויים לכך, גלו אמפטיה והרבה סבלנות.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית