כיכר השבת

תכירו: חרדים צמחונים

טבעונות וצמחונות במגזר החרדי: הצצה מרתקת לתופעה לא חריגה

מיוחד למגזין ראש-השנה של 'כיכר השבת': הצצה ראשונה לתופעת החרדים הצמחונים. יש להם סיבות דתיות, ולא רק בריאותיות. וגם: מי הם הרבנים שנותנים את ההיתר לכך? ומה עושה חרדי צמחוני בסעודת שבת, בה נוהגים לאכול בשר ודגים? מרתק (מגזין חג, ראש-השנה)

107
יוסף פאר | כיכר השבת | כ"ו באלול | 13.09.12
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: פלאש 90)

אם לפני עשרים שנה חרדי היה אומר שאינו אוכל בשר מסיבות מצפוניות או בריאותיות - הוא היה במקום הופך לאובייקט לגיחוך. "מה? גם בשבת בלי בשר? אבל התורה ציוותה עלינו לשמוח בבשר ויין?", היו מפטירים לעברו במבט רחמן ולא מבין.

כעת, בימינו, זה כבר יותר ממקובל.

בשנים האחרונות, עם התפתחותה של הציוויליזציה במגזר החרדי והדתי, יותר ויותר אנשים ונשים מהמגזר מצטרפים לטרנד שמסתבר כי אינו "תופעה חולפת".

נתון שיפתיע אתכם מגלה לנו, שמספרם של הצמחוניים והטבעוניים בישראל המוגדרים כ"מאמינים" הוא השני בגודלו בעולם, אחרי הודו שמוגדרת כממלכת טבעונות.

ל'אותם מוזרים' שבחרו בשיטה הטבעונית, או הצמחונית, ישנם שתי סיבות מרכזיות שהובילו אותם לבחור בדרך שלא הייתה מקובלת עד לפני מספר שנים, והם - אידיאולוגיה, שזה אומר נטו רחמים על בעלי החיים. וסיבה שניה - בריאות. שזה אומר שצריכת אוכל מהחי, פשוט לא בריאה לנו, לעיתים היא גם מזיקה לנו.

אותם אלה שמשתמשים בנימוק הבריאותי מצטטים את דברי הרב רפאל הירש שכתב: "אסור בשום אופן להחליש את בריאותך או לקצר את חייך. רק גוף בריא הוא מכשיר יעיל לפעילות הנשמה. לכן, אתה צריך להימנע מכל דבר שיכול לפגוע בבריאותך".

אוכל בשר? אתה בסיכון גבוה

לפי מחקרים שפורסמו, צריכתם של מוצרים מהחי גורמים לסיכון גבוה במיוחד לחלות במחלות לב, סרטן, סוכרת, שבץ. לדוגמא נציין, ששיעור הסיכון של צמחונים לחלות בסרטן קטן ב-60% מזה של אוכלי בשר. צמחוני חרדי עמו שוחחנו טען בתוקף לאחר בדיקת הדברים, כי בממוצע צמחוניים חיים כשש שנים יותר מאנשים שאוכלים בשר.

,,למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: פלאש 90)

בפרויקט 'יהדות וצמחונות' המעודד צמחונות בקרב יהודים ברחבי העולם אומרים כי מחלות לב הורגות בערך חמישים אחוזים מהאזרחים בארה"ב, שזה יותר מכל שאר המחלות יחדיו. ו"למרות זאת" הם מציינים, "רק ארבעה אחוז מהצמחונים סובלים ממחלות לב".

עוד הם מספרים כי רמת הכולסטרול הממוצעת של אנשים טבעונים היא בדרך כלל 123, לדברי רופאים, מעולם לא קרה מקרה של מוות מאירוע לבבי כשרמת הכולסטרול הייתה נמוכה מ-150. מה שמוכיח את החשיבות שבצמחונות למניעת מוות ממחלות לב.

"לא רק התנזרות, גם בריאות"

הרב הגאון ישראל חיים דרוק, רב בית הכנסת 'ימין צדק' בבני-ברק ורב קהילת 'באר מרים' בבית הכנסת הגדול בירושלים, הסכים לשוחח איתנו על הנושא ועל השאלות שצצות בחייהם של טבעוניים וצמחוניים חרדים, בין היתר, גם חברים בקהילותיו.

"ראשית אומר", פותח הרב דרוק את שיחתנו בנושא, "שבמקורות ובספרות התלמודית יש ראיות שאכלו בשר כבר בזמנם, אך צריך לדעת שבתחילה לא אכלו בשר, כמבואר במפרשים, עד לאחר דור המבול, אז החלו באכילת בשר, וזה בעצם סוג של היתר עקב חולשת הדור".

צמחוניים בשבת, מה עושים?

"בנוגע לשבת, כרב קהילה אני נתקל רבות בשאלה הזאת, של אנשים יראים החפצים לשמור על בריאותם, ובד בבד מדקדקים בהלכה, ונחבטים בעניין 'וקראת לשבת עונג'.

"אני משיב שידוע מה שכתב ה'שדי חמד' שאין כל חיוב לאכול בשר בשבת, ואפשר לענג את השבת גם בדברים אחרים. הרי התירו לקיים תענית חלום בשבת, וודאי דברים שחשובים לבריאות הגוף - גם יהיו מותרים. ואין כלל מה לחשוש בזה"

הרב רואה את עצמו משתייך בעתיד לקהילה הצמחונית?

"אני אישית עדיין לא צמחוני, אך ממעט באכילת בשר. אני מכיר הרבה אנשים שאין להם כבר משיכה לזה.

"בעצם בצמחונות, יש שני עניינים, האחד ההתנזרות מהמתירנות והעולם הזה. השני, הוא עניין הבריאות, כמו ששמעתי בזמן האחרון, שהרבה אנשים ששמרו על זה, התקדמו יפה במצב בריאותם ברוך השם.

"אני כתבתי בעבר מספר מאמרים בנידון, והעלתי שאין מצווה בשחיטה וזה רק היתר, ומצאתי לזה סמך ברבים מן הפוסקים ראשונים ואחרונים. יש לציין מה שכתב הרמב"ן בספר תורת האדם ש'האדם מקבל את הטבע של מה שהוא אוכל, והרוצה להתרחק מהבהמיות ימעט באכילת הבהמה'.

"אני תמיד אומר לאנשים באופן כללי, מה ששמעתי מאנשים שעוסקים בבריאות שכמה שפחות אוכלים מאריכים חיים יותר, ובודאי שבדברים שאינם בריאים, יש חובה של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם עד כמה שאדם יכול".

המרצה הטבעוני הפופולארי - יהודי

בשנה האחרונה, רץ ברשת היוטיוב סרטון מתוך הרצאה של גארי יורפסקי. גארי, פעיל חברתי מוכר ברחבי העולם, מעודד את תופעת הטבעונות. רבים מהצופים בהרצאה זו סיפרו שהצפיה בהרצאה גרמה להם לשינוי בחיים. אמנים רבים, מגישי חדשות, וסלברטאים הפכו לצמחוניים או טבעוניים רק בגלל הצפיה באותה הרצאה.

אז מהו הסוד או הקסם שגורם למהפך הדרמטי בחייהם של רבים?

חלק גדול מהצופים סיפרו שאי אפשר להישאר אדישים למול הדברים של יורפסקי, הוא חד, הוא בוטה, אבל הוא מצליח לחדור לליבותיהם הקשים ביותר של אוכלי הבשר - ולשנות אותם.

בכיר בקהילה הטבעונית סיפר ל'כיכר השבת, שאותו גארי יורפסקי מפורסם - הינו יהודי! הבכיר שהדליף לנו את הפרט אומר לנו תוך כדי חיוך: "אולי זה סוד הקסם שלו בישראל, מי יודע".

ההבדלים בין 'טבעוניים' ל'צמחוניים'

רבים מתבלבלים בין 'טבעונות' ל'צמחונות'. 'צמחוניים' לא צורכים מוצרי בשר, ודגים. אולם גבינות ומוצרים אחרים הבאים מן החי - כן מקובלים עליהם. 'טבעונים', בנוסף לאי אכילת בשר ודגים כמו ה'צמחוניים' הם גם לא משתמשים במצרכים אחרים הבאים מהחי - ביצים, חלב ודבש.

טבעוני חרדי איתו שוחחנו, אמר לנו כי צמחונות היא דבר הרבה יותר קל, "אני בחרתי בטבעונות, למרות שזה קשה, זה בעצם צעד ששינה לי את כל החיים, לעומת זאת יש לי חברים צמחוניים, זה לא שהוויתור על הבשר בא בקלות, אבל זה הרבה יותר קל מטבעונות".

,, (צילום: פלאש 90)

לעומת זאת צמחוני איתו שוחחנו, מגדיר את הרעיון הטבעוני שרואה באכילת ביצים וחלב דבר פסול - כמיותר וצדקני. "מה הרעיון? לא לאכול בשר אני מבין, כי זה קשה, אבל ביצים וחלב? הרי לא הורגים בעלי חיים בשביל זה", הוא טוען.

ומה עם הטענות על כך שמתעללים בבעלי החיים בתהליך הייצור של הביצים והחלב?, שאלנו. "נכון שצריך לשנות את המצב, אבל מכאן ועד להתנזר מאכילת ביצים וחלב, הרי לא הורגים אותם בשביל זה?", השיב הלה.

צמחונות - מהתורה

אז נכון, לצטט את הרצאתו של גארי יורפסקי זה אִין, וזה טרנדי ופופולארי, אבל מכאן ועד להאמין שבשל הרצאה כלשהי יהיו יהודים שומרי תורה ומצוות שיהפכו לטבעוניים? לא ייתכן.

טבעונים חרדים איתם שוחחנו לצורך הכתבה סיפרו על סיבות דתיות - לטבעונות. יתכן?

בחומש בראשית נכתב: "ויאמר ה' הנה נתתי לכם את כל עזב זורע זרע אשר על פני האדמה ואת כל העץ אשר על פני כל הארץ...". בסמוך נכתב: "לכם יהיה לאכלה ולכל חית הארץ...". מסתבר שהחיבור בין בעלי החיים לבני האדם הופך לאחר מהטיעונים הפופולארים בקרב טבעוניים חרדיים.

רש"י לומד מהחיבור הזה בין בני האדם לבעלי החיים בפסוק את הדבר הבא: "השוה להם בהמות וחיות למאכל ולא הרשה להמית בריה ולאכול בשר, אך כל ירק עשב יאכלו יחד כולם".

(פלאש 90)
מזון טבעוני (צילום: פלאש 90)

אבל לא רק רש"י, במסכת סנהדרין פירש רבי יהודה את הפסוק כדלקמן: "אמר רב יהודה אמר רב: אדם הראשון לא הותר לו בשר לאכילה, דכתיב 'לכם יהיה לאכלה ולכל חית הארץ' ולא חית הארץ לכם".

יעקב, חרדי שהפך בשנים האחרונות לטבעוני אומר ל"כיכר השבת": "אנחנו רואים שבמקור הבשר לא הותר למאכל, להיפך, זה סוג של איסור שהותר רק לאחר המבול, אם התורה אסרה את זה במקור, אני מבין שזה לא כל כך חיוני, ולכן אני נמנע מזה".

"האמת, שאני גם מרגיש יותר טוב מבחינה בריאותית, יש לא מעט מחקרים שמוכיחים שבשר וחלב פשוט לא בריאים, כשאני אוכל תחליפים כמו טופו וסויה, אני מרגיש את אותה הנאה כמו באכילת בשר, ולא, לא חסר לי כלום", אומר יעקב.

אז למה אתם לובשים בגדי צמר?

ישנם לא מעט אנשים שהגיעו לטבעונות עקב חמלה על בעלי החיים, אך כשמדובר בביגוד והנעלה, הם שוכחים את משנתם ואמונתם. גדול רבני הציונות הדתית, והרב הראשי הראשון לישראל, הגאון הרב אברהם יצחק הכהן קוק רואה בכך מעשה פסול.

מדבריו שהובאו בשנת 2000 בגליון של תנועת הטבעונות. נראה כי הרב קוק לא אהב בלשון המעטה את השימוש שנעשה בצמר כבשים תוך כדי גרימת צער לבעלי החיים. לדבריו: "השימוש בדברים שהם קנייניו הטבעיים של בעלי החיים, אפילו בשעה שאין האדם נוטל את חייו מן העולם, כחלב הבהמה הנחלבת, וצמרה של הנגזזת, נחשב כפגיעה במוסר".

"האדם בחולשת אהבת עצמו, העוברת כל גבול, נִגש אל הפרה העניה ואל הרחל הנאלמה, ונוטל מזאת את חלבה, ומזאת את צמרה", הוא כותב.

(פלאש 90)
(צילום: פלאש 90)

אולם הרב קוק מבהיר, כי במידה וגזיזת הצמר נעשית באופן שמיטיב עם בעל החיים, במקרה כזה - במעשה אין פגם מוסרי. "אין כאן פגם מוסרי, אם יוקח הצמר מהכבש, בשעה שגם לבעל הצמר, הכבש עצמו, יקל על ידי זה משאו, ועל כל פנים לא יצר לו ולא יזיק לו. אבל מגונה הוא כשנוטל אותו להנאתו, בשעה שהבעלים האמתיים הטבעיים, הכבש עצמו, צריך לו. אז ראוי מצד ההערה השכלית להכיר הדבר בתור גזל משפט, הבא רק מתגרת יד התקיף על החלש".

הרב אברהם יצחק הכהן הכהן קוק ידוע כמי שחיבר בין היתר גם את הספר "חזון השלום והצמחונות" התומך בתזה הרעיונית לפיה לאחר ביאת המשיח - תבוטל הקרבת הקורבנות. פרשנים שונים טוענים כי דבריו של הרב קוק מדברים על בעלי חיים אחרים שיהיו לאחר בא המשיח - שאותם לא יקריבו, אולם לטענתם, הרב קוק לא מדבר על בעלי החיים של ימינו.

כשהרבי אמר "נצחוני בני"

רב נוסף, גם הוא משתייך לציונות הדתית ונוהג בשיטה טבעונית, הוא הרב אליהו יוסף שאר ישוב הכהן, שהיה רבה של העיר חיפה עד לפני כשנה.

רבים דיברו על הצמחונות של הרב שאר ישוב הכהן, חלק מהן טוענים שהטבעונות בה הוא נוהג הוא תוצאה של חיי נזירות.

כידוע, מלידתו ועד גיל 16 הרב שאר ישוב לא הסתפר, לא אכל בשר ודגים ולא שתה יין לכשהגיע הרב שאר ישוב לגיל 16 הוקם בית דין מיוחד שהתיר לו את הנזירות, אולם למרות ההיתר, הרב שאר ישוב לא אוכל בשר ודגים עד עצם היום הזה.

ידוע הסיפור לפיו הגיע הרב שאר ישוב לרבי מליובאוויטש זצ"ל לביקור, הרבי והרב שאר ישוב התיישבו לסעוד צהריים, וכשהרבי מיליובאוויטש ראה את אורחו שאינו נוגע בבשר, שאל אותו בדרך צחות, "מדוע אינך מעלה את הניצוצות של הבשר?" ורימז לכך שעל ידי האכילה אפשר לגרום ל"תיקון".

הרב שאר ישוב, ביקש להביא לפניו את הספר "שדי חמד" והקריאת דברי האר"י המצוטטים בספר לפיהם, "אשרי מי שאפשר לו לפרוש כל השבוע מבשר ויין ובשבת אכילת הבשר היא רשות ולא חובה".

בכך הגיב הרב שאר ישוב לשאלת הרבי מליובאוויטש שטענה כי לפי הקבלה יש לאכול בשר, הרב שאר ישוב הגיב כאמור בציטוט מדברי האר"י - אחד מגדולי עולם הקבלה, מה שגרם לרבי מליובאוויטש להתבטא כשחיוך על פניו "נצחוני בני".

טבעונות, זה בריא

דלית שלזינגר, דיאטנית קלינית, עמה שוחחנו, דיברה בין היתר גם על הפן הבריאותי שבטבעונות. "אכילת כמויות גדולות של מוצרים מן החי, היא תופעה חדשה למדי בהיסטוריה האנושית, ובמיוחד בתרבות המערב. זאת, בשונה מהעבר, אז עיקר התזונה היה מן הצומח, ושכיחות המחלות הכרוניות הייתה נמוכה".

לדבריה, "גופים רבים, ביניהם ארגון התזונה האמריקאי (ADA), פרסם זה מכבר ניירות עמדה המכירים ביתרונותיה הבריאותיים של התזונה הצמחית, ומזהירים מהשלכותיה השליליות של צריכת כמויות גדולות של מזון מהחי. תזונה מאוזנת מהצומח היא בריאה, מספקת את כל צרכיו התזונתיים של גופנו, וכוללת יתרונות משמעותיים להארכת תוחלת החיים, למניעת מחלות שונות ואף לטיפול בחלק מהן".

"תזונה צמחית קשורה ליתרונות בריאותיים כמו רמות נמוכות יותר של כולסטרול בדם, סיכון מופחת לפתח מחלות לב, לחץ דם נמוך יותר, וסיכון מופחת לסוכרת מסוג 2. כמו כן, האוכלים תזונה צמחית, נוטים להיות בעלי BMI (מדד המהווה יחס בין משקל לגובה) נמוך יותר, וללקות פחות בסרטן", אומרת דלית שלזינגר.

,, (צילום: פלאש 90)

שלזינגר מוסיפה כי "ההמלצות העדכניות להשגת בריאות טובה יותר ולהפחתת הסיכון לחלות במחלות שונות, כוללת הנחיות להרבות באכילת מזון מן הצומח (ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות), ולהמעיט באכילת מוצרים מן החי (מוצרי בשר, חלב וביצים). עוד חשוב לציין, כי תזונה מן הצומח, אשר מתוכננת כהלכה, מתאימה בכל מחזור החיים, לרבות ינקות, ילדות, התבגרות, הריון, הנקה, ואף לספורטאים".

"אולם", מציינת שלזינגר, ומבקשת מאיתנו להתמקד גם בפן המוסרי. "מעבר להיבט הבריאותי, אין להתעלם מההיבט המוסרי, מהסבל הרב הנגרם לחיות המשק, וההרג עצום המימדים. החיים במשק התעשייתי הם קצרים, כואבים, נטולי כל סיפוק טבעי, ובסופם מחכה מוות בשיטות של השמדה המונית. מכאן, האוכלים תזונה מן הצומח, הן ייהנו מבריאות טובה יותר, והן ימנעו את הסבל אותו צריכים לעבור בעלי החיים, בכדי לספק לבני האדם את המזונות שלמעשה פוגעים בבריאותם".

"הבוחרים בתזונה צמחית, חסים על החי, ולא חיים על החסה לבדה, שכן התזונה הצמחית מגוונת, קלה להכנה וכוללת מזונות בסיסיים הנמכרים בכל מקום ובמחירים שווים לכל נפש", מסכמת שלזינגר.

לחצו כאן
תוכן שאסור לפספס
107 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
47
אברהם שואל את אלוקים בספר בראשית" במה אדע כי ארשנה "ואלוקים אומר לו קח לך עגלה משולשת ועז משולשת "ניתן להגיע למסקנה שאלוקים מעוניין בהרג בעלי חיים.אבל המסקנה הזאת לא בהכרח נכונה.הסבר אפשרי לעניין הוא הרמה המוסרית הנמוכה של האדם (אברהם אבינו הוא אדם) ואם האדם היה ברמה מוסרית יותר גבוהה אלוקים היה אומ
שאול17.12.21
46
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי06.09.16
45
לא מדובר רק בהתעללות בבעלי חיים אלא גם בהרג חיות. את העגלים לא צריכים בתעשיית החלב אז הורגים אותם. אחרי שהפרה מפסיקה לייצר חלב לא צריכים אותה אז הורגים אותה. בתעשיית הביצים את האפרוחים הזכרים לא צריכים אז הורגים אותם. וברגע שהתרנגולות מפסיקות להטיל ביצים אז גם כן הורגים אותן. כל תעשיית המזון מהח
יונה10.07.14
איך אתה כותב כאלה דברים מופרכים? מי הורג עגלים ופרות כדי לייצר חלב? רפואה שלימה , מותק.
אוראור17.11.16

הצגת כל התגובות

44
עלינו לחמול על בעלי החיים, במיוחד בימים אלו של תשובה.
רחל20.09.12
43
נתחיל בכך שאין לי מושג מה ההבדל בין לקחת חיים של בהמה לבין לקחת חיים של צמח?? הרי גם לצמח יש חיות הוא מרגיש שומע וכו'... מעבר לכך ההלכה כ"כ מחמירה בשחיטה כך שצער יהיה במינימום צער ואם היה ח"ו חשש של צער התורה לא היתה מתירה לשחוט, ואם תגיד שזה היתר לאחר המבול "ירידת הדור" לא ייתכן שבשביל היתר כזה התו
משה14.09.12
בע"ח שגדלים בתעשיית המזון סובלים כל הדרך לצלחת שלך, ממש מהיום שבו הם נולדים. ואת האכזריות הזו אתה אוכל ומשלם ממיטב כספך, ועובר על צער בע"ח מהתורה - בעקיפין. נכון, אתה לא בועט או מרעיב את החיות הללו, אבל ברגע שאתה צרכן של תעשייה שעובדת באכזריות שיטתית, אתה חלק ממנה. ממליצה לך להכנס לאתר "בחמלה" - חרד
הילה05.05.13
אז לשיטתך מה ההבדל בין הרג של חיה להרג של אדם ואם אתה הורג ואוכל בהמה אז למה אתה לא אוכל גם בשר של בני אדם.
יוני10.02.21
42
שקרים ושטויות - מי הורג את הפרה כי היא לא מיניבה חלב? מי רוצח את העגל שלה כדי שלא יינק?מי הורג אפרוחים בשביל ביצים? למה ככה להמציא דברים כאלה? חוץ מזה - אל תבינו אותי לא נכון - דווקא נחמד שאתם דואגים לחיות - אבל קודם כל תדאגו לאנשים - ושאזכיר לכם שבהיסטוריה היו אנשים שריחמו על חיות אבל התאכזרו לאנשי
אוראור17.11.16
מה אתה חושב? שיש שיכון ותיקים לפרות שיצאו מהתעשיה? קאנטרי ענק שבו משחקות תרנגולות שכבר לא מטילות? זה עסק שנועד להרוויח, ואם אחת המכונות (חיות) כבר לא רווחית- אין שום סיבה להמשיך להוציא עליה כסף על אוכל, שתיה ומקום מחייה. אתה יכול להגיד לא אכפת לי, לא מעניין אותי. אבל לכל הפחות תדע את העובדות. כשאתה
חושךחושך24.05.17
בן - כשאני בכלל בת? ותאמין לי שאני מודעת להרבה מאוד דברים כולל זה - אבל מי שלא מודעים לכמה דברים אלו אתם: אתם לא מודעים לכך שמי שנהיה אובססיבי לחיות ומרחם עליהן יותר מדי - עלול להתאכזר לבני אדם - וזה כבר קרה לא אחת - בעיקר בגלות מצרים ובתקופת הנאצים - ובכלל - אמנם גם אני שנמעתי פעם על הרג מיותר ולא
אוראור02.07.17
41
"רק בכל אוות נפשך תזבח ואכלת בשר כברכת ה' אלוקיך אשר נתן לך בכל שעריך" (דברים יט טו) הקב"ה כותב שאכילת בשר זו ברכה. אבותינו ונביאינו שדברו איתו פה אל פה אכלו בשר. רק אנשי "דור תהופכות המה" חייבים להיות צדיקים יותר מכולם
א ברוך28.03.16
לפי ההרצאה של אסא קיסר"ההרצאה שכל יהודי חייב ליראות" בכל אוות נפשך הכוונה שתאכל בשר רק שיש לך ממש תאווה לבשר.תאווה שאתה מיתקשה לישלוט עליה ,ולא סתם להרוג מתוך קלות דעת.
מנחם30.04.22
הבשר נאסר בהתחלה בספר בראשית ורק אחרי המבול שהיתברר ש"יצר לב האדם רע מנעוריו" והאדם הוא יצור חסר מוסר לחלוטין אלוקים היתפשר והתיר את הרצח של כל בעלי החיים"מוראכים וחתכם יהיה על כל חית הארץ כירק עשב נתתי לכם את כל ואך את דמכם לנפשותכם אדרוש".אלוקים מנתב את כל הנטיות הרעות והרצחניות של האדם לעבר בעלי
חיים28.05.22
40
הנני ממליץ לכולם לצפות בהרצאה של גארי יורופסקי ביוטיוב. בעזרת השם כולנו נפסיק לקחת חלק בזוועות העולם.
משה בן טובים20.09.12
39
פעם ראשונה שאתם שומעים על חרדים צמחוניים?? באמת.... אני מכירה מקרוב כמה כאלו...ודווקא חרדים נורמלים...מה ההתלהבותת..
מעיין14.09.12
38
רציניים? המקור לדברי הרב קוק הוא גליון אלמוני של תנועה צמחונית כלשהי?? יש לו ספרון על הנושא (ערוך ע"י תלמידו, הרב הנזיר) בשם חזון הצמחונות והשלום!
יהודי פשוט10.03.20
37
אשרינו, שזכינו להיות נאמנים לחוקי הבריאה הנבונה ולהימנע מאכילת-מאכלים מן החי - מכל סוג שהם (Y) תומכת בכך, כמי שנולדה לבית טבעוני ולאבא ע"ה, דר' מרדכי נצח, שהיה חלוץ הפצת הרעיון של אורח-חיים בריא-טבעי בארץ-ישראל כבר מ-1940. כן, היו, הרב שאר-ישוב הכהן ואבי ז"ל ידידים לאורך שנים רבות וטובות, ברוך ה'
שלומית נצח23.09.13
36
לב לשינוע בעלי חיים והחזקתם בתנאים מחפירים ועל הצער של בעלי החיים. הזרקת הורמונים וחומרים למזון על מנת שהבשר ישתבח. תעשית הבשר והמזון מן החי שגורמת לסבל בל יתואר לבעלי החיים. זאת התנהגות ברברית. וזה שהשחיטה כשרה עדין לא אומר שכל ההזרקות וגידול בעלי החיים לא גורם צער וירידה ברוחניות של האוכל אותם. גם
קיצוני20.09.12
35
אכילת בשר חולין ואשת יפת תואר. כולנו יודעים מה קרה במדבר אחרי יציאת מצרים למי שאכל בשר חולין.
צבי19.09.12
34
התורה בעיניכם חסרה? וכי אתם רואים עצמכם מוסריים יותר מהתורה? אין לו לאדם תורני להוסיף ערכים מוסריים שהתורה לא ציוותה. אדרבה, התורה מחייבת לאכול בשר. אם מלשון חובה אם מלשון חיובי. הדברים נאמרים כמובן לצמחונים מסיבות אידיאולוגיות. לא לצמחונים מסיבות בריאותיות.
אריה15.09.12
נא לא להמציא חוקים. התורה אינה אוסרת צמחונות או טבעונות, ולפי פירוש אברבנאל הקב"ה רצה לחזור לתזונה צמחונית עם עמ"י, ולכן נתן להם "לחם מן השמים", מן, ולא בשר, אך עמ"י קלקל בתאוותו לבשר. בנוסף, בימים עברו לא הייתה התופעה של חקלאות בעלי החיים, כפי שהיא קיימת היום, שבה מגיעה הפגיעה בבעלי חיים לממדים
יעל שמש20.09.12
33
הרבי מליובאוויטש מעולם לא ישב לסעוד עם רב כלשהו. בטח לא בשר באמצע השבוע... נא לדייק
יופי13.09.12
את הסיפור שמעתי במו אוזניי מפיו של הרב שאר ישוב הכהן, בכנס שהתקיים בבר-אילן. הוא גם מובא בהקדמה לאחד הספרים. איני זוכרת אם סיפר שזה היה אגב סעודה (כנראה שלא), אך ללא ספק הרבי מלובביץ' שאל את הרב שאר ישוב הכהן מדוע אינו אוכל בשר וההמשך כפי שפורסם בכתבה.
יעל שמש27.10.13
32
מי שקורא בתורה יכול להגיע למסקנה שאלוקים מעוניין בקורבנות ושפיכות דמים ואלימות.כי יש לכאורה ציוויים על הקרבת קורבנות ועוד כל מיני הנחיות או הוראות שיש בהם אלימות.אבל מצד שני אפשר למצוא בתנך סימנים או פסוקים בת"נך שסותרים את המגמה הזאת יש מעין תת זרם או מסרים של אי אלימות בתוך האלימות לדוגמא בספר שמו
שחר.09.04.22
31
אומרים שהשחיטה הכשרה או היהודית לא גורמת סבל.ראיתי את התמונות של בית המיטבחיים חיפה רואים את הפחד של הפרה בהבעת הפנים שלה בהלה ופחד מוות אז איך אפשר להגיד שהי לא סובלת.
דן08.01.22
30
מעוות הכל! הראשון זה איסור אכילת אבר מן החי. השני והשלישי מורה לתנ''ך כבר ענה לך. תלמד קצת לפני שתמשיך לסלף דברים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם15.02.16
29
אני עדיין אוכלת ביצים, אבל הפסקתי עם חלב ובשר. ממש לא הייתי רוצה שמישהו יפריד אותי מהילדים שלי, כמו שעושים לפרות ברפת. החלב שלהן שייך לעגלים, לא לנו. אנחנו משתדלים לאכול בריא כדי לא להגיע למחסור בחלבונים / מינרלים / ויטמינים: מג'דרה עם אורז מלא, אגוזים, טחינה משומשום מלא, סויה, פירות בשלים וטריי
שקד21.09.12
28
אני טבעונית דתייה ומאושרת! אין דבר יותר נכון וצודק מבחינה מוסרית ובריאותית מאשר טבעונות. ממליצה בחום!
מוריה20.09.12
ואת אוסרת.
יניב30.11.16
27
התורה מצווה אותנו לאכול בשר, זה כמו כל ציווי אחר... השם ברא את כל הבריאה הנפלאה הזו בכדי להיטב עימנו-עמו! הוא לא ברא את החיות רק בכדי שנסתכל בהם, לכל נברא יש את יעודו ותפקידו בעולם.. . וההמשך כבר ידוע....
שמעון16.09.12
השם שמצווה להרוג חיה באכזריות אלא השטן
קלי20.09.12
עוד אמריקאית מתחסדת ותמהונית כמוך ואבדנו.
אוראור17.11.16
פעם הבאה כשאתה כותב שיש ציווי כמו כל ציווי אחר על משהו לא ברור שלא ידוע כחובה כדאי שתביא מקור כדי שיהיה אפשר לבדוק. לגבי עניין השמחה בימים טובים ושבתות. שמחה ומאכל חשוב הם עניינים סובייקטיביים- מי ששמח בדברים אחרים יכול לא לאכול
אריק111220.08.13
כי חשיבה מוסרית ממך והלאה...
גבי20.09.12
כנראה שחשיבה מוסרית היא גם ממך והלאה.
מזרחי06.09.16
התורה לא ציוותה לאכול בשר, היא התירה לאחר ירידת האדם בדרגה רוחנית. לך תלמד.
רועי20.09.12
26
אנו עדין לא בימות המשיח שנחזור להיות צימחונים.
י13.09.12
ראה הרצאתו של אסא קיסר, על הסילוף של הדברים, ועל טבעונות ביהדות. הרצאה מעולה!
אורי18.03.17
25
בתעשיית הביצים רוצחים את כל הזכרים כי הם לא מטילים ביצים לאחר שנתיים משמידים את הלול בתעשיית החלב מכניסים את הפרה להריון בכדי שתפיק חלב ואת העגל שולחים להירצח בבית המטבחיים אז אותו אדם חרדי שאמר שביצים וחלב זה בסדר לאכול כי לא רוצחים אף אחד כנראה שאינו יודע כלום אז הנה לכם המידע שכן רוצחים בעלי חיים
נחמן18.03.17
24
לפני הכל: יופי של כתבה! אני מבקשת לדעת מהו פרויקט יהדות וצמחונות שהוזכר בפקר שכותרתו - אוכל בשר, אתה בסיכון גבוה (בפרויקט 'יהדות וצמחונות' המעודד צמחונות בקרב יהודים ברחבי העולם אומרים כי מחלות לב הורגות בערך חמישים אחוזים מהאזרחים) אשמח להיות מכותבת בענייני טבעונות וצער בעלי חיים.
לילי הנדלר27.10.13
23
פשוט לא מבינים את רוח ההלכה. אני מציע שילכו וילמדו לפני שהם מגיבים
שלמה20.09.12
22
החידקים שהם נושמים ולא ינשמו... ועל זה נאמר "זובחי אדם עגלים ישקון"
משועשע13.09.12
והגרמנים היו כאלו: ריחמו על חיות - אבל לא על אנשים.
אוראור13.03.17
אתה משקר, וזאת טעות נפוצה. כשהגרמנים עלו לשלטון הם סגרו את כל ארגוני זכויות בעלי החיים, והשמידו כמויות של בעלי חיים ופעילי זכויותיהם. בנוסף, הטבחית של היטלר העידה כי המנה האהובה על היטלר הייתה יונה ממולאת באפרוחים... אז אנא תבדוק דברים לפני שאתה קובע אותם.
אורי18.03.17
21
כל חסיד חב"ד יודע שאף פעם הרבי לא הזמין מישהו לארוחת צהריים מהסיבה הפשוטה שהרבי לא אכל ארוחת צהריים
אלתר13.09.12
20
אחרי המבול לפי הבנתי אלוקים מתיר את כל בעלי החיים לא רק את אלא שניחשבים לכשרים בימנו"מוראכים וחיתכם יהיו על כל חית הארץ.. וכל דגי הים בידכים ניתנו..."היה מותר לאכול גם את כל הדגים ולא רק את אלה שיש להם סנפיר וקשקשת.
גדעון09.04.22
19
אני בחורה חרדית בעלת תשובה. וטבעונית. איך אני יכולה להכיר בחור חרדי טבעוני?... מאוד חשוב לי להקים בית טבעוני...
אילה10.05.15
שלום לאילה. כמו שנהוג לאמר: בחיפוש תשובת "מיליון הדולר", אבדו יותר משלושים שנה. נאמר: "קשה זיווגו של-אדם כקריעת ים-סוף". וקשה שבעתיים זיווגו של-טבעוני. וכשנמצא אחד מהמיעוט שבמיעוט הנשאר, כשהיא בשנות ה-20, הוא משנות ה - 60. או שאינם מוצאים חן זה בעיני זו. וזו רק תחילת הרשימה, מתוך המפרט לפי הזמנה. כ
משה18.06.15
18
הרצון הראשוני של הבורא היה טיבעונות.אבל היתברר שיצר לב האדם רע מנעוריו ."רעה רבת האדם בארץ וכל יצר מחשבות ליבו רק רע כל היום."השחית כל בשר את דרכו "וכו האדם משחית את דרכו עד למצב של חוסר תקנה ואלוקים נאלץ להביא מבול על העולם .אחרי המבול אלוקים אומר לא אוסיף לקלל את האדמה בעבור האדם כי יצר לב האדם רע
גדי12.02.22
17
היהדות האמיתית דורשת מהיהודי האמתי: אל תאכל בעלי חיים! בתלמוד הבבלי כתוב את זה באופן ברור ביותר: תלמוד קורא לצמחונות ואוסר לאכול בעלי חיים: http://cafe.themar (כמו גם שלושת האחרות) היא ציטוט מהספר Bar Kamtza. 2007 . האתר של הספר: https://drive.goog
איליה17.01.14
16
פעם אחת ישב האר"י בבית המדרש והחברים לפניו. הביט באחד מהם ואמר לו צא מכאן שאתה מוחרם היום הזה מן השמיים. אמר לו אותו תלמיד, מה עשיתי שהחרימוני מן השמיים? אמר לו האר"י בשביל התרנגולים שיש לך בבית שזה שני ימים שלא נתנו להם לאכול והם צועקים לפני ה' ברעב. יצא החבר ההוא מלפני האר"י ובכה והתחנן לפני ה'
ליאת20.09.12
15
על העלאת הנצוצות ולפי הקבלה יש גם בזה וכך אמר הרבי מליובאוויטש מעולם הרבי לא כיבד מישהו בארוחת צהרים שקר גמור זה שהטירוף הזה במאות שנים אחרונות או פחות ומקורו מגויים אומר הכל מסופר על האור שמח שראה גרמני מנשק כלב ואמר הם ירצחו הלכה מפורשת באה''ז ס''ו שמותר להתעלל בבע''ח לצורך האדם אמנם כתוב שלא יעשה
ללא שם13.12.21
14
הובילו את המחנה ותביאו גם לשלום בין חרדים לחילונים, כי צער בעלי חיים משותף לכל בני האדם.
נויה חילונית04.08.13
13
תודה על פקיחת העיניים. חידשת לי המון. תבורך!!
דניאל20.09.12
12
בספר הזהר פרשת נח, אנו לומדים שה' העניש את נח על זה שהשתכר. העונש היה ההתר שנתן לו ולצאצאיו לאכול בעלי חיים.
צבי16.09.12
11
כאשר התורה מתירה זאת.
צבי שוחט13.09.12
אתם אולי יראי שמיים אבל רחמים יש לכם כשל הגויים-אפס רחמים. התרנגולות חיות חיי גיהינום וגם הפרות אבל אותכם זה מענין כשלג דאשתקד.
דני20.09.12
קודם כל יש להבדיל בין היתר לבין חובה.שנית יש מיקרים בחיים שמתירים דברים למרות שזה דברים שליליים שאתה לא רוצה ולא צריך להתיר לדוגמא אם אתה מנסה לחנך עבריין שרגיל ליגנוב ולישדוד .אם תבוא ותגיד לו שאסור לא ליגנוב זה ברור שהוא לא יהיה מסוגל לעמוד באיסור כזה וזה תהיה פעולת סרק.אם אדם כזה אתה תיצתרך להיתפ
תגובה ל119.12.20
ברור שעדיף שלא לשחוט!!!!!!!!!!!!!!!!!! ול אלאכול בשר!!!!!!!!!!!
תלמד13.09.12
דבר ברור שעל פי תורה תענוג האדם קודם לחיים של בעל חיים, בדורות האחרונים אף הוסיפו הסברים רוחניים שעל ידי אכילתן מעלים את החיה מדרגת חי לדרגת מְדַבר. היכן מצינו מעלה במי שאינו אוכל בשר ?
צבי שוחט14.09.12
10
זה טעות נפוצה, כמובן שגם תנאי הגידול נוראיים אבל 10 אחוז ויותר מהבקר שאוכלים בא מתעשיית החלב, אחריי שהפרה לא יכולה לתת חלב יותר רוצחים אותה לאוכל. בנוסף, את האפרוחים הנקבות רוצחים אחריי שמפסיקות לעשות ביצים, ואת הזכרים ישר זורקים לשקיות כי אין בהם תועלת לתעשיית הביצים הזהרו מהטעיות!
מיה08.07.13
9
בע"ה הלוואי שבקרוב מאד כולנו נהפוך לטבעונים ונהפוך את העולם הזה למקום טוב יותר ומוסרי יותר ואקולוגי יותר, ביום שכולנו נהיה טבעונים נחזור לגור בגן העדן! מי יתן וחמלה תחדור ללבבות של כולנו בהקדם, לפי התורה בשר כשר הינו בשר שבעל החיים לא סבל בחייו כלל אלא רק בעת השחיטה, אם איך שמגדלים את החיות היום בתע
סיון20.09.12
8
מעבר למה שכבר צוטט למעלה... בראשית ט' 4 -" אך בשר בנפשו דמו לא תאכלו ואך את דמכם לנפשותיכם אדרוש מיד כל חיה אדרשנו" ישעיהו א' 11- 15" שבעתי עולות אילים וחלב מריאים ודם כבשים ועתודים לא חפצתי...ובפןרשכם כפיכם אעלים עיני מכם גם כי תרבו תפילה אנני שומע. ידיכם דמים מלאו" ישעיהו סו' 3 " שוחט השור מכה איש
חרדיטבעוני15שנה21.09.12
זה נשמע כמו נוצרי שמצטט - או כמו הארי קרישנה. כל הפסוקים הללו נוגעים לכך שבני ישראל הקריבו קרבנות אך לא שבו בתשובה, ולכן הקרבן נשחט לשווא והקב"ה ידרוש את דמו מידיהם. ו"הסיפור על דניאל?" לא היה ולא נברא ואפילו משל לא היה. הדבר היחיד שכתוב על דניאל, וזה לא בהיותו בכלא, זה שהוא לא אכל מ"פתבג המלך",
מורה לתנך09.10.12
איך אתה מסביר את המילים"ידכים דמים מלאו " שאפשר להבין מזה שאלוקים נגד שפיכות דמים ומכאן שהוא גם נגד הקרבת קורבנות?
יוני10.02.21
7
כמו שאתם מתפללים לרחמי שמיים תראו את אותה חמלה כלפי בעלי החיים שלהם אין יכולת לדבר ולבקש שירחמו עליהם ! אין פלא שהעולם שלנו נראה ככה, את היחס הבסיסי לחיות אנחנו לא יודעים לתת שלא לדבר על בני אדם...  
אכפת לי ! 20.09.12
6
מלמד באילמה במסלול לתזונה טבעונית
עדי20.09.12
5
התורה ממש לא התירה את מה שקורה בימינו,כגון לקיחת העגל בעת הלידה מאמו ההמומה המנסה ללקק אותו,צפיפות מטורפת בלולים,עיוותים גנטיים להגדלת חזה העופות ועטיני הפרות,חיתוך קרני הפרות בלי הרדמה ועוד ועוד.לימדו על הנושא ואחר כך תגיבו.
איתי20.09.12
4
הרב שטיינמן גם לא אוכל בשר. ככה שמעתי פעם... לא יודע אם זה אמיתי
יאיר אפשטיין13.09.12
הרב פשוט לא רוצה להנות מתענוגי העולם הזה אז הוא מסתגף ופורש מן הפשר....
שמעון16.09.12
3
שחיטת הבהמה ואכילתה מתקנת את הנשמה שנדחתה שלשה פעמים מגן עדן והענישוה להיות בגוף בהמה,שהשוחט מברך על השחיטה,והסועדים מברכים שהכל ונפשות הנשמה נתקנת ע"י זה ,וזה חסד גדול עד שהיה אחד שחלם שאביו מגולגל בתוך שור שחור בכפר פלוני ויבקשו עליו סכום פלוני ויביאהו לשוחט וישחטהו ועל ידי כך יזכה לגן עדן חלום..א
פרץ15.09.12
רק מעט בהמות לא כולן
אריק25.09.12
2
לנו יש תורה שציוותה אותנו לשחוט ולאכול בשר, והרבה! ואל תנפנפו לי בתירוץ הזה ש"בדור המבול ובלה בלה" כי זה תירוץ של מזרוחניקים
נאור חרדי13.09.12
קיימות הרבה מצוות בנושא צער בעלי חיים שבפירוש אינן מתקיימות היום במשקים! מה שקורה במשקי הגידול הוא התעללות בלתי פוסקת וצער בעלי חיים לשמו. ודרך אגב אני מזרחית וטבעונית כבר שנה, ותסלח לי, אבל בניגוד אליך אני לא רואה צער בעלי חיים כ"בלה בלה בלה" ולקרוא לעצמך "נאור" זו בדיחה טובה
סימונה06.09.14
א.בהתחלה בספר בראשית נאסר הבשר לאכילה ב.אחרי המבול שהיתברר שהאדם ברמה מוסרית מאד נמוכה ושהמצב התקין של טיבעונות גדול עליו ,ולכן אין לו יכולת לקיים אותו אלוקים היתפשר והתיר לו לאכול את כל בעלי החיים לא רק את הכשרים(כמו בסין) .בהמשך התורה אוסרת את רוב המינים ומשאירה להם בהתר רק את בעלי החיים שהם מפרסת
קובי15.10.21
דבר. ובטח שהיא לא התירה את היחס המזעזע שהן מקבלות בימינו.
יעל20.09.12
נמאסה הגזענות החרדית! לא ברור למה המזרחים שלכם בכלל רואים עצמם חלק מכם.
ואתה אומר שכן.02.09.13
1
לאכול בשר כאשר התורה מתירה זאת
צבי שוחט13.09.12
מתועשים. חשבת על זה???
אימרי20.09.12
אולי גם יעניין אותך
בריאות

זה מה שהתגלה בבדיקה רפואית אצל רה"מ; יעבור הערב ניתוח

יוני גבאי | 31.03.24

מי מטפל במטפלים?

המטפלת שמעה מהמתנדבים את הזוועות שראו ומשתפת על הקשיים, הטיפול והאמונה

ארי טננבוים | 28.03.24

"לא סבל מכאבים"

כך ניצלו חייו של ילד בן תשע שבלע שישה מגנטים | סכנה

בני סולומון | 24.03.24
ש

בין התקווה לדאגה

ההתקדמות בטיפול בסרטן הריאה מול העלייה בעישון באוכלוסיה

כיכר בשיתוף אסטרהזניקה | מקודם

זהירות, לפני פורים

בת 36 כמעט איבדה את ראייתה בגלל עדשות צבע

יוסי נכטיגל | 19.03.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם
ש

מאוחדת 'ואוו': מגוון אימונים החל מ-10 ₪

מכשיר הריצה הפך לקולב? תתאמנו לקבל יותר

כיכר בשיתוף מאוחדת | מקודם

עוד מכה כלכלית

מעשנים? שימו לב! אלו המחירים החדשים החל מחצות הלילה

דוד הכהן | 03.03.24
ש

שלפוחית רגיזה • אורולוגית מומחית בראיון מקיף

כיכר בשיתוף אסטלס ללא התערבות בתוכן | מקודם

בעקבות עבודות הרכבת

מדאיג: עלייה דרמטית במספר החולים ב"טיפוס העכברים"

דוד הכהן | 25.02.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

ארגון הבריאות העולמי:

"אין להתייחס לסיגריות אלקטרוניות ותחליפי עישון, כמו לסיגריות"

אסף מגידו | 25.02.24

"אם זה עובד - זה לא חוקי"

תוספי תזונה - כן או לא?! | כל מה שכדאי שתדעו רגע לפני שתתפתו למודעות רחוב

משה מנס | 22.02.24

"אותנו אף אחד לא מבקר"

החולה שיתף: הייתי נורמלי ופתאום התחלתי לרקוד על השולחן בסלון וצעקתי שאני המשיח

מרדכי רוט | 22.02.24

ניצל ממטען בן 50 ק"ג

לוחם שנפצע קשה, השתחרר מבית החולים • כך זה נראה

דוד הכהן | 19.02.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

פי 3 | מאז ה-7 באוקטובר

תמונת מצב עגומה: עלייה משמעותית בצריכת תרופות הרגעה

דוד הכהן | 18.02.24

הדו"ח הוגש לשר הבריאות

נתון עצוב: ילד חרדי נמצא בסיכון של פי 1.3 לתמותה בתאונות

דוד הכהן | 15.02.24

חשש מלישמניה, עכברת, גרב ועוד

הבקשה החריגה של המשרד: לא להכניס כלבים וחתולים מעזה

דוד הכהן | 14.02.24