ג'ואל תליט"א: היהודיה הכי חזקה באירופה

חלק קוראים לה "שליט"א", אחרים "גדולת הדור" - אבל כולם מסכימים שג׳ואל אפללו, האישה שאין כמעט רב או קהילה באירופה שלא מכירים היא אחת הנשים היהודיות החזקות ביותר באירופה

גילי שלום | כיכר השבת |
היא כבר כמעט בת שבעים, אולם שום דבר לא עוצר את ג'ואל אפללו מלהתקדם, לעזור ולשנות לטובה את יחס אירופה לקהילות היהודיות שבה. היא ביקרה בארמונות וישבה בשולחן אחד עם נשיאים, מלכים וגדולי עולם ואפילו רבנים באירופה קוראים לה "שליט״א". האישה היהודיה הזו לא מפחדת לעמוד מול כל העולם ולשבור סטיגמות רבות - אם זה על יהודים ואם על נשים בכלל.

ג'ואל נולדה במרוקו אך בכמעט ארבעים השנה האחרונות היא מתגוררת בלוקסמבורג. "הייתי אחת היהודיות המזרחיות הראשונות במדינה הזו, ובכלל האישה הראשונה שעמדה מול ים גברים שמקשיבים ומחכים למוצא פיה" אמרה ל-YNET, "בהתחלה לא היו מסוגלים בכלל להקשיב לי, כשרואים אותך כאישה שפונה לאישים גדולים ללא בושה, מסתכלים עלייך שלילי ובכלל גם לא מקשיבים לך, הם יותר ממהרים לשפוט אותך מלהקשיב למה שיש לך להגיד. אבל לאט לאט עם המון כח רצון זה הצליח".

היא הקימה קרן בשתי ידיה - "קרן מתנאל". את הקרן היא הקימה לזכרו של בעלה המנוח, והיא מגלגלת מליונים ונחשבת לאחד מארגוני הצדקה המובילים ביותר בעזרה לקהילות יהודי אירופה. כשנשאלה איך היא מחזיקה את כל התאגיד הזה בשתי ידיה, היא עונה "הצלחתי" ומושכת כתפיים.

כיום, היא מחזיקה גם חברה מצליחה לניהול עסקים ונכסים. "השם החליט שהוא רוצה לברך אותי ולעזור לי שאצליח לפתוח בקלות את הקרן לעילוי נשמת בעלי המנוח, אני תמיד אהבתי לתת צדקה, הקרן זה רק כלי".

על פי הדיווח, מה שמיוחד בג'ואל - הוא שרגילים לראות אותה עומדת בעזרת הנשים ו"מרביצה תורה" אל כיוון עזרת הגברים, בה גם נוכחת קבוצה לא מבוטלת של רבנים וגדולי תורה. "היא סוג של מוסרניקית שלא שומרת את התוכחות שלה לעצמה. אין לה בעיה להגיד מי בעיניה נקרא רב ומי לא, והאם כל אחד שאביו הוא רב גם הוא יוכל להיקרא רב או להמשיך את דרך אביו", היא טוענת ש"להיות רב צריך לקבל מאלוקים את הכשורים הללו, ואת מי שאלוקים בוחר שידריך דעת קהל ויקרא לרב, הוא זה שיעשה זאת, לא משנה מהיכן בא, אלא מה שאיפותיו רצונותיו והכלים שקיבל מהאלוקים".

הנקודה הכי משמעותית וקשה בחייה של ג'ואל, היא פטירתו בטרם עת של בעלה המנוח. כאלמנה צעירה במדינה זרה, היא ניסתה למצוא את דרכה כיהודיה שומרת תורה ומצוות במקום שאין כלים לעשות זאת. היא נגשה לרב המקומי ושאלה היכן יש מקווה ואיך מסתדרת אשת הרב. אבל הם פשוט צחקו עליה. לאחר שבעלה נפטר, כשהיא עם תינוק בן שבעה חודשים, היא פנתה לרב המקומי בשנית ושאלה "מה עושים". הוא דיבר אליה בצורה מזלזלת ולא זכר אותה כשחזרה אליו שוב ושוב בשאלות שונות. מאז, היא החליטה לעשות שינוי בהתנהלות הזו - לא רק במדינה שלה, אלא בכל מדינות אירופה".

בהתחלה כולם עמדו מנגד. "אישה מקומה במטבח!" אמרו. אבל מול כל העולם, סטפ ביי סטפ, היא הצליחה לגייס לצידה את כל רבני אירופה. "כשהם הבינו שאני פה בכדי לעזור ולא לבוא מנגד, הם התחילו לשמוע לי, להקשיב וליישם את מה שאני מציעה להם. אני לא באה להלחם, אלא המטרה שלנו היא אחת - לאחד את הקהילות ואת יהודי אירופה ולהקל עליהם כמה שיותר. לעזור להם להצליח לשמור את יהדותם בקלות בנעימות ועל הצד הטוב ביותר. אנחנו יהודים ויהודים צריכים להתקדם כל הזמן, לא יכולים להתקע במקום. ולכן כשהם הבינו את זה כבר התקבלתי באוזן קשבת".

ג'ואל גם מקיימת תוכניות מיוחדות להכשרת נשות הרבנים ולהכין אותן לשלל בעיות והתמודדויות מורכבות שמזמנים חיי קהילה יהודית באירופה. מה שעוד מיוחד בה, שהקרן שלה היא הקרן המזרחית היחידה באירופה. "זה מוזר שרק בארץ ישראל יש את הבדלי הספרדי והאשכנזי. כאן לא, כאן יש יהודי וזהו... רק בארץ ישראל יש את ההבדל הקלישאתי הזה. ורבני הארץ מרימים גבה לפעמים על הפעילות שלנו, אבל אני לא עושה הבחנות כאלה.יש לך כשרון? יש לך דרך להועיל לעולם? אז מה זה משנה מהיכן אתה בא? תראה לעולם מה שיש לך להציע! תתרום ותתקדם, בטח כשמדובר במטרה קדושה כגון לעזור ליהודים שהם בעצם האחים שלך לא משנה איפה אתה נמצא, הם עדיין אחים" אמרה בראיון ל-YNET.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית