פתרון להפרעת אישיות

מערכת יחסים עם אדם בעל הפרעת אישיות היא התמודדות קשה ומסובכת הדורשת מאמץ רב ויכולה להסב קשיים נפשיים ובלבול. בת שבע ברטמן מסכמת את הנושא ומגישה מאמר סיום על הפרעות אישיות – מדוע כל כך קשה לטפל בהפרעת אישיות. מאמר מיוחד (משפחה, בבית)

בת-שבע ברטמן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

לפני שבועיים התייחסתי במדור הייעוץ להתמודדות הקשה הנוצרת כאשר נמצאים במערכת יחסים עם אדם בעל הפרעת אישיות נרקיסיסטית. ההגדרה של אדם כ"לוקה בהפרעת אישיות" חשובה בשביל לדעת איך להתמודד עם מהמורות בזוגיות הנוצרות באופן טבעי כאשר נשואים לאדם עם הפרעת אישיות. כאשר ישנה הפרעת אישיות אצל בן או בת הזוג חייבים להבין שזהו אינו מצב נורמאלי ושאלו אינן בעיות זוגיות נורמאליות. ההבנה הזאת מביאה למסקנה שבמקרים של הפרעת אישיות אין אפשרות לעבוד על שלום הבית באופן רגיל וחייבים לחשוב מחוץ לקופסא.

הקושי העצום לטפל בהפרעות אישיות

אחד מהדברים הכי מסובכים בהפרעות אישיות, הן שהן עמידות וקשות מאד לטיפול. ברוב מוחלט של הפעמים אדם שיש לו הפרעת אישיות נרקיסיסטית לא ירצה ללכת לטיפול. הוא יאשים את כולם בחוסר הצלחתו בחיים, ידרוש עוד ועוד תשומת לב ורגישות ויסרב באופן מוחלט להכיר בכך שהבעיה נעוצה בו.

גם הפרעות אישיות אחרות קשות לטיפול ובמאמר הזה ננסה להרחיב קצת ולהסביר למה כל כך קשה לטפל בהפרעות אישיות. הסיבה הראשונה לקושי העצום בטיפול נעוצה בסגנון ההפרעה. הפרעת אישיות אינה מחלת נפש שמופיעה והולכת, היא הפרעה עמוקה באופי ובסגנון החשיבה.

הפרעת אישיות אינה מחלה

הפרעת אישיות אינה מחלת נפש במובן שהיא אינה נובעת משיבוש מוחי אצל אדם נורמטיבי. מחלת נפש "רגילה", כמו דיכאון או אפילו סכיזופרניה יכולה להיות מטופלת בכדורים, הכדורים מאזנים את השיבוש במוח ולרוב האדם חוזר להיות מה שהוא היה באופן רגיל ולפני המחלה. כאשר מדברים על מחלת נפש מתייחסים למצב שבו אדם נורמאלי סובל מחילוף חומרים לקוי במוח שגורם לו לשיבוש במחשבות וברגשות. מחלת נפש היא הפרעה חיצונית לאדם, היא אינה מאפיינת את אישיותו הייחודית. המחלה בהחלט משפיעה על אישיות האדם, אבל כאשר היא מטופלת או נסוגה האדם חוזר להיות כמו שהוא.

הפרעת אישיות לעומת זאת היא הפרעה באישיות שנוצרת בגיל צעיר מאד – בגיל שבו האישיות מתחילה להתגבש. זאת אינה מחלה שמתרחשת אצל אדם נורמאלי, אלא האופי של האדם הוא מופרע. כל אופן החשיבה של האדם והאופן שבו הוא רואה את העולם, חווה חוויות ותופס דברים - שונה מאנשים אחרים. ההפרעה אינה חיצונית לאדם אלא פנימית ועמוקה. כדורים יכולים לפעמים לעזור לבעלי הפרעת אישיות להתמודד עם היבטים מסוימים של ההפרעה – כמו עם חרדה או דיכאון, אבל אין בנמצא כדורים שיכולים ממש לעזור לשפר את ההפרעה עצמה. טיפול בהפרעת אישיות דורש שינוי מהותי של כל האופי של האדם, וזה שינוי משמעותי שקשה מאד וכמעט בלתי אפשרי לעשות.

חשיבה נוקשה היא חלק מהסימפטומים של הפרעות אישיות

הסיבה השנייה לכך שקשה כל כך לטפל בהפרעות אישיות נעוצה בעצם ההפרעה עצמה. חלק מההגדרה של הפרעת אישיות היא סגנון חשיבה נוקשה וחוסר גמישות מחשבתית. כלומר, מעבר לכך שאדם בעל הפרעת אישיות נוטה לחוות חוויות ולראות את העולם באופן שונה מאנשים אחרים, חלק מההפרעה היא סגנון חשיבה שתקוע בכיוון אחד מבלי יכולת להסתכל על הדברים בצורה שונה.

ישנם סוגים שונים ומגוונים של הפרעות אישיות, אבל כולן מאופיינות בקושי הזה להיות גמישים ולחשוב באופן פתוח ומקבל. האדם בעל הפרעות אישיות תקוע בסגנון חשיבה מסוים וקשה מאד לשנות את התפיסה שלו.

סגנון החשיבה הנוקשה הזה מקשה ביותר על טיפול או על ניסיון לשנות את ההסתכלות של האדם בעל ההפרעה. הנוקשות גורמת לתסכול עמוק לבני המשפחה של האדם בעל ההפרעה. האדם בעל ההפרעה רואה את הדברים באופן מאד מסוים ובטוח לחלוטין בצדקתו ותופס כל הסתכלות אחרת על העולם כאל מניפולציה, שקרים או דברי שטות..

הפרעת אישיות היא מנגנון הגנה

הסיבה השלישית בשלה כל כך קשה לטפל בהפרעות אישיות נעוצה בכך שסגנון החשיבה המופרע משמש אצל אנשים בעלי הפרעת אישיות כהסבר בסיסי על העולם ועל עצמם, ועוזר להם להגן על האגו שלהם.

אנשים בעלי הפרעת אישיות מפתחים לעצמם תמונת עולם מעוותת - כמו לדוגמא בהפרעת אישיות נרקיסיסטית האדם מאמין שהוא אדם מיוחד ביותר, שאף אחד לא יכול להבין אותו בגלל שהוא יותר עמוק ומיוחד מאחרים, שכולם מקנאים בו וכו' וכו'. התפיסה הזאת מהותית עבור האנשים האלו והם לא יכולים להתנתק ממנה מכיוון שמתחת לתפיסה הגרנדיוזית הזאת נמצא ריק מוחלט.

כאשר אדם נורמטיבי נאלץ להתמודד עם ביקורת, הוא צריך להתייחס אל הביקורת לגופה ולפעמים אין לו ברירה אלא לשנות את התפיסה שלו את עצמו ולומר לעצמו "כנראה שהנקודה הזאת לא כל כך מוצלחת אצלי, אני צריך להשתפר".

אצל אנשים בעלי הפרעות אישיות מסוימות (נרקסיסטית בעיקר אבל גם גבולית לעיתים) ההתנהלות מול ביקורת היא הרבה הרבה יותר משמעותית מאשר אצל אדם נורמטיבי. חלק מהסימפטומים של הפרעת אישיות היא תפיסה של שחור לבן, ולכן האדם בעל הפרעת האישיות מתקשה לנתק את הביקורת ולהתייחס אליה במבודד ובאופן רציונאלי, אלא הוא תופס אותה כאיום מוחלט על כל האישיות שלו.

כאשר מבקרים אדם נרקיסיסטי הוא תופס את זה באופן כזה – "אם אני לא מוצלח ומדהים ועל אנושי כמו שחשבתי שאני, אז לא נשאר לי כלום בעולם". התפיסה שהוא מושלם ומיוחד היא זאת שנותנת לו כוח להתמודד עם העולם, היא זאת שנותנת לו גאווה ושומרת על האגו, ולכן כל ביקורת קטנה מהווה איום רציני על כל הקיום. הביקורת אינה נתפסת כביקורת מבודדת על נקודה ספציפית, אלא כהתקפה ישירה על האגו.

אצל אנשים נרקסיסטים, המון המון אנרגיה נכנסת להזין את תפיסת העולם הגרנדיוזית הזאת – את האשליה של הייחודיות והמושלמות. הם יעוותו את כל המציאות מסביב, העיקר שיוכלו להמשיך ולהאמין שהם מדהימים ומושלמים. המאמץ הזה חשוב להם כל כך, כי סדק קטן במושלמות, יפוצץ לחלוטין את הבועה וישאיר אותם חסרי כל. לכן קשה וכמעט בלתי אפשרי לשנות אנשים כאלו ולהבהיר להם שהם טועים במשהו מבלי להזעיק את כל מנגנוני ההגנה שלהם שיגידו שאנחנו אשמים ושהכל פה טעות ובעצם הם מושלמים.

ולסיום: הפרעות אישיות – גברים ונשים כאחד

קיבלתי מספר תגובות למאמר הקודם שרצו לברר האם ישנה הפרעת אישיות נרקיסיסטית גם אצל נשים. התשובה היא שכן. מבחינה סטטיסטית כרבע מבעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית הן נשים. השתדלתי להתייחס במאמר באופן נייטרלי גם לגברים וגם לנשים ואני רוצה להדגיש כי ההפרעה קיימת אצל שני המינים, וההתייחסות שלי נוגעת לשני המינים.

הפרעת אישיות גבולית היא הפרעה שקיימת יותר אצל נשים מאשר גברים – נשים מאובחנות בהפרעת אישיות גבולית פי שלוש מאשר גברים.

חשוב גם לציין כי ישנם אנשים אשר יש להם קווים אופי מסויימים המתאימים להפרעת אישיות – כמו קווים נרקיסיטיים או קווים גבוליים. אנשים כאלו יכולים להשתנות ואפשר לטפל בהם. על מנת להגדיר אדם כבעל הפרעת אישיות חשוב לקבל אבחון מפסיכיאטר או פסיכולוג מאבחן מוסמך, ולא להסתמך על שאלונים באינטרנט או על תחושות בטן.

כל טוב ושמחות רבות,

בת שבע

בת שבע קשובה לכם. יש לכם שאלות בכל נושא? שילחו לכתובת bat7@kikar.net
הפייסבוק של בת-שבע
, לשאלות, הערות ולייקים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר