3 צעדים לילד בריא וחכם יותר

ההתפתחות התקינה של הגוף בתקופת הגדילה, קשורה באופן מוחלט להתפתחות במישור הרגשי, השכלי והקוגנטיבי • מדור צרכנות נבונה עם המדריך המלא למזון בריא (צרכנות)

דגני בוקר: הופכים את הילדים שלך לשמחים יותר (צילום: shutterstock)

מה אנחנו לא עושים בתור הורים כדי שהילדים שלנו יאכלו ויהיו "בריאים וחזקים"? הכל. אנחנו יודעים שילד שאוכל בריא שווה לילד בריא, ותמיד מספרים לנו כי יש לתזונה נכונה השלכות מכריעות על התפתחות הקוגניטיבית ומי בתור הורה לא רוצה שהילד שלו יהיה האיינשטיין הבא מספר אחד בחיידר?!

אז איזה מה מרכיב ארוחה מזינה ובריאה? ואיך בדיוק המזון משפיע על התנהגות הילדים, על מצב הרוח שלהם ועל היכולות הספורטיביות שלהם?

מדור צרכנות נבונה עם התשובות בכתבה מיוחדת על תזונה נבונה וצרכנות נכונה.

דגים - בריאים לגוף מעולים לריכוז

למה דגים? חומצת השומן אומגה 3.

מה זה? בעבר, כשההורים שלנו היו ילדים הם קיבלו מהאימהות שלהם מנה של שמן דגים. תשאלו אותם. הם בטח עדיין זוכרים את הטעם הנורא. אך מסתבר, שהסיוט היה שווה. חומצות השומן מסוג אומגה 3 (הנקראות EPA ו-DHA), שנמצאות בדגים, מהוות את אבן היסוד של רקמת מוח האדם. לא סתם ההורים שלנו כל כך חכמים.

חומצות השומן הללו ממלאות תפקיד חשוב בתפקוד המוח, ולא סתם נשים בהריון לוקחות אומגה 3 בקפסולות - מחקרים הוכיחו שאומגה 3 מסייעת בשלבים הקריטיים של התפתחות מוח העובר. וכי יש קשר בין נטילת אומגה 3 בהריון להתפתחות תקינה ובריאה של מוח העובר.

מעבר לכך ישנה גם סכנה בזמן שקיים מחסור באומגה 3 בגוף. מחסור עלול למנוע כניסה של חומרי תזונה חשובים. וכן, למנוע סילוק חומרי פסולת מהמוח. התוצאה עלולה להיות ליקויי קשב וריכוז והיפראקטיביות.

הבעיה הגדולה היא שלמרות שחומצות השומן האלה חיוניות לתפקוד התקין של מוחנו, הגוף שלנו לא יודע לייצר אותן בעצמו, ולכן אנו חייבים לקבלן מהמזון.

DHA ו- EPA נמצאות בעיקר בדגי מים עמוקים. והילדים שלנו - איך לומר - לא בדיוק אוהבים דגים בצורתם המקורית.

חשובה מכך העובדה שלמחוסר בחומצות אומגה 3 יש קשר ישיר להפרעות קשב וריכוז ולהיפראקטיביות. מחקרים הוכיחו כי לילדים הסובלים מההפרעות הללו יש בעיות בספיגת חומצות השומן מסוג DHA ו- EPA.

אך לא הכל רע, באותם מחקרים הוכח, כי אפילו ילדים להם בעיות בספיגת חומצות השומן הראו שיפור כאשר צרכו חומצות שומן מסוג אומגה 3.

השורה התחתונה: תנו לילדים לאכול דגים מהים הצפוני שמכילים כמות יפה של חומצת השומן אומגה 3. כמו: סלמון, טונה, הרינג ומקרל. שימו לב שהדגים לא יהיו מעושנים או כבושים במלח אז הם מאבדים חלק מסגולותיהן הרפואיות. ובנינו הכי חשוב - תגישו להם את הדגים בצורה מגרה, כי כשהדג מגיע בצורת גפילטע הוא לא בדיוק המאכל האהוב עליהם.

(צילום: shutterstock)

דגני בוקר: מתכון לילדים שמחים

למה דגנים? בגלל הורמון הסרוטונין הבריא אותו הם מכילים.

מה זה? סרוטונין הוא נוירוטרנסמיטר (מוליך עצבי) במוח שאחראי על מצב הרוח. כשהרמה שלו נמוכה אנו עשויים להיות פחות שמחים.

אי אפשר לקבל סרוטונין מהמזון. אך אפשר לצרוך את חומרי הגלם שמהם הסרוטונין יכול להיווצר. באופן כללי, גלוקוז (סוכר שמתקבל מאכילת פחמימות) יכול לעבור את מחסום הדם מוח. שם הוא עוזר בספיגה וקליטה של טריפטופן שהופך במוח לסרוטונין.

השורה התחתונה: פחמימות מלאות, יעזרו להעלות את רמת הסרוטונין ויגרמו לילדים להרגיש סבבה. תנו להם גם מזונות שמספקים טריפטופן כגון: שיבולת שועל, חיטה מלאה, נבט חיטה, אגוזי קשיו , אבוקדו, בננות, בטטות, סויה, בשר בקר, בשר הודו, דגים (בעיקר ממים עמוקים), גבינת קוטג´ וחלב.

קמח מלא לגוף רזה

למה? בגלל הפחמימות המלאות.

מה זה? פחמימות הן מאבות המזון העיקריים שמספקות אנרגיה לגוף בזמן שיעור ההתעמלות. הפחמימות מופיעות במזון כסוכרים, עמילנים וסיבים תזונתיים. אנחנו מבדילים בין פחמימות פשוטות שמורכבות מחד- סוכר ודו-סוכרים.

הם נספגים מהר במערכת העיכול ולכן מעלים מהר את ריכוז הגלוקוז (הסוכר) בדם. אך, הסוכר שעולה מהר גם יורד מהר. הסוג השני הן הפחמימות המורכבות. שמורכבות משרשראות ארוכות של סוכרים ומתעכלות לאט. וכן, סיבים תזונתיים, שאותן הגוף לא מעכל.

בשל כך, הסוכר עולה בצורה מתונה בדם ומאפשר תמיכה של אנרגיה לאורך כל השיעור. בנוסף, אכילה של פחמימות מלאות כשעה לפני השיעור תאפשר למלא את מאגרי האנרגיה בשרירים, שנקראים גליקוגן, כך תהיה לגוף אנרגיה זמינה בלי נפילות אנרגיה תוך כדי.

השורה התחתונה: הציעו להם לאכול כשעה לפני שיעור ההתעמלות לחם או כל דגן אחר ובלבד שיהיה מדגנים מלאים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר