יורים בתוך הנגמ"ש

מלחמת הגדודים: עמותה סודית, תדרוכים מדו"צ והרבה כסף

הסיפור המלא מאחורי הקרב החרדי בצה"ל: המיליונים שזורמים למגייסי חרדים, התדרוכים של גורם בדו"צ נגד "נצח יהודה" ואיך קרה שמנכ"ל עמותת השח"ר מכחיש קשר לעמותת השח"ר? (חרדים)

חיים אבני | כיכר השבת |
ארכיון (צילום: אדי ישראל, פלאש 90)

בחודשים האחרונים מתנהלת לה מתחת לפני השטח בצה"ל מלחמה של ממש בין פלוגת 'תומר', הפלוגה החרדית בגבעתי - המסתייעת בגיוס חרדים ב"ארגון השח"ר" - לבין גדוד "נצח יהודה" בחטיבת כפיר, הגדוד החרדי בצה"ל - המסתייע בגיוס חרדים בעמותת "נצח יהודה".

המלחמה, שהחלה כחלק מהתחרות מי ימותג כפתרון החי"ר החרדי ביותר בצה"ל, הפכה מהר מאוד למלחמה המנוהלת בתקשורת, בה, כפי שמיד תוכלו להבין, כל הכלים - כולל השמצות, הדלפות ותדרוכים שליליים על ידי גורמים רשמיים בצה"ל - הפכו כשרים השגת המטרה - הרבה מאוד כסף, או כפי שיהיו כאלו שירצו למתג את זה - "אידיאולוגיה". תחקיר מיוחד.

תולדות הסכסוך

גיוס החרדים לצה"ל החל לפני שנים רבות כידוע לגדוד "נצח יהודה" יד ביד עם עמותת "נצח יהודה". ברבות השנים הוקמה פלוגת 'תומר' על ידי עופר וינטר, מפקד חטיבת גבעתי לשעבר. את הגיוס הראשון לפלוגה ביצעה דווקא עמותת "נצח יהודה", אך לאחר הקמת הפלוגה עבר הטיפול בה באופן רשמי לידי אגף כוח האדם של צה"ל ולידי אנשי שח"ר באכ"א. בהמשך הוקמה עמותה בשם "ארגון השח"ר - שילוב חרדים" שהחלה לסייע לפלוגה החרדית.

לטענת גורמים המעורים בנושא, הקמת העמותה החדשה נועדה בעצם להקים מתחרה לעמותת "נצח יהודה" הוותיקה שזוכה לתמיכות של מיליוני שקלים בשנה. בשנת 2014 לבדה קיבלה עמותת "נצח יהודה" תרומות בסכום של 6,547,168 שקלים, היא זוכה לתקצוב בסך של כחצי מיליון שקלים ממשרד הביטחון, בנוסף לתרומות של מיליוני שקלים מהעמותות האמריקניות Friends of the Israel Defense Forces - FIDF ועמותת אנשי חייל.

התרומות של עמותת נצח יהודה (סריקה: כיכר השבת)

עמותת "ארגון השח"ר - שילוב חרדים" החדשה נפתחה על ידי מנדי כ"ץ, אזרח עובד צה"ל באכ"א שאחראי על שילוב חרדים בצה"ל. בהליך רישום העמותה דרש רשם העמותות אישור מצה"ל לגבי שימוש בשם "שח"ר", שנחשב כמותג צבאי. לפי רשם העמותות, לאחר מספר חודשים התקבל מכ"ץ מסמך עליו חתום ראש מדור שח"ר בצה"ל, רס"ן אמיר וקנין, שמאשר את השימוש בשם.

במסמך עליו חתום וקנין נכתב כי לצה"ל אין שום קשר לרישום וייסוד העמותה, אך צה"ל מעוניין בשיתוף הפעולה עם העמותה המוצעת ועם מייסדה עקב הזדהות עם רעיון ומטרת העמותה - עידוד חרדים להתגייסות לצה"ל.

תעודה לרישום עמותת השח"ר (סריקה: כיכר השבת)
רשם העמותות מבקש הבהרה לגבי השימוש בשם הצבאי (סריקה: כיכר השבת)
מנדי כץ: צה"ל מתיר להשתמש בשם (סריקה: כיכר השבת)
האישור של אמיר ועקנין: מעוניינים בשיתוף פעולה עם השח"ר (סריקה: כיכר השבת)

בעמותת "נצח יהודה" לא אהבו באותם ימים את המתחרה החדשה שקמה לה בתחום. בפועל, הדבר גרם לכך ש'נצח יהודה' הפסיקה להיות מעורבת בפלוגת תומר כפי שהיא מעורבת ב'נצח יהודה'. במקביל, החלו אנשי ארגון שח"ר בארגון ישיבות, כנסים ואירועים הקשורים לפלוגת תומר.

גורמים המצדדים ב"נצח יהודה" טוענים כי 'הקש ששבר את גב הגמל' היה העובדה שאנשי ארגון השח"ר החלו לפרסם חומרים נגד גדוד "נצח יהודה" בתוך צה"ל ומחוצה לו במטרה להסיט אליהם מתגייסים רבים יותר, כמו גם העובדה שבמטרה להוציא את עמותת "נצח יהודה" מהפלוגה החדשה בגבעתי אנשי העמותה היו נכונים לוויתורים מול צה"ל בתחום הדתי.

מספר חודשים לאחר מכן, היריבות בין הארגונים עלתה שלב. לאחר שנטען כי אנשי עמותת 'נצח יהודה' תקפו את פלוגת תומר ואמרו כי "בתומר אין כל פיקוח רבני, בניגוד לגדוד נצח יהודה", פורסם בערוץ 2 כי מג"ד נצח יהודה, אורי לוי, ביקר בחריפות במסמך פנימי את הגדוד החרדי "נצח יהודה" עליו הוא מפקד וטען כי בביקור שערך בבקו"ם הופתע לגלות שהמתגייסים לנצח יהודה ברובם אינם מגיעים מרקע חרדי.

מהדברים שכותב לוי במסמך עולה כי טענות אנשי עמותת "נצח יהודה", לפיהן אנשי שח"ר באכ"א מתדרכים נגד גדוד נצח יהודה", מקבלות חיזוק משמעותי. בין היתר הוא כתב: "בשיחה עם החיילים המגייסים הובהרה לי התמונה הבאה (ציטוטים שלא נגעתי בהם): "לנצח מגייסים עדות המזרח ונוער שוליים, לגבעתי חרדים אשכנזים". "לנו אומרים (המפקדים שלנו) לגייס חרדים אמיתיים לגבעתי ונוער שוליים לנצח יהודה". "הגדוד (נצח יהודי) זה נוער חרדי נושר, לא בודקים אותו לפני כן, זה המשימה שלכם בגדוד לרומם אותם". "הצבא מגדיר ציונים לנצח, חרדים לגבעתי" הוסיף מפקד הגדוד.

חיילים חרדים, ארכיון (באדיבות המצלם)

גורמים ב"נצח יהודה" מפנים אצבע מאשימה לעבר המתחרים החדשים ומאשימים כי הקו של מגייסי "תומר" הוא להציג את הגדוד החרדי נצח יהודה כגדוד לא חרדי, או כגדוד פחות חרדי מ"תומר".

עדויות: גורם רשמי בצה"ל תדרך נגד הגדוד החרדי

כאמור, גורמים שונים בצה"ל לא בחלו בדבר בשביל ל"זרוק זבל" על "נצח יהודה". במהלך החודשים האחרונים, כך לפי עדויות שאסף "כיכר השבת", תדרך גורם רשמי בצה"ל עיתונאים כנגד נצח יהודה. באחת השיחות הגורם אף הצהיר במפורש כי "נצח יהודה זה לא לחרדים אמתיים, תומר היא הפלוגה לחרדים אמתיים שרוצים ללכת לחי"ר".

עיתונאי בכלי תקשורת מוכר ששוחח עם "כיכר השבת" במהלך הכנת התחקיר, סיפר על שיחת רקע מאותו גורם רשמי בצה"ל, בה הגורם הצ"הלי תדרך אותו באופן מפורש נגד "נצח יהודה" וטען כי "רק הנושרים הולכים לנצח יהודה".

איפה הכסף?

גורם המעורה בסכסוך מספר בשיחה עם "כיכר השבת" כי בסופו של דבר מדובר ב"סכסוך שמסתיר בתוכו כספים רבים". הגורם מספר כי עד שארגון שח"ר נכנס לתמונה, מי ששלטו ביד רמה בתקציבים ובתרומות הנוגעות לשילוב חרדים הם אנשי נצח יהודה.

ארגון שח"ר מעסיק בשנה האחרונה לכל הפחות ארבעה עובדים. אלא שהתקציבים שלו מתקבלים על ידי עמותה אחרת. מהי העמותה דרכה מגיע הכסף? כל האנשים הקשורים להשח"ר עמם שוחחנו סירבו למסור את שמה.

המסתורין וסימני השאלה סביב ארגון שח"ר כה משמעותי, עד שנטע כ"ץ, שברשתות החברתיות מציג את עצמו כמנכ"ל שח"ר, אמר בשיחה עם "כיכר השבת" כי הוא איננו מנכ"ל הארגון ואינו קשור אליו.

נטע כ"ץ מנכ"ל ארגון שח"ר, כך לפי הצהרתו ברשת החברתית (מתוך פייסבוק)
דור המייסדים של פלוגת תומר (צילום מסך, פייסבוק)

עובד של הארגון שאחראי על גיוס לפלוגת תומר בגבעתי ושמספרו מפורסם בעמוד פייסבוק בשם "הלוחמים החרדים בגבעתי", סירב לספר בשיחה עם תחקירן "כיכר השבת" ממי הוא מקבל את משכורתו, זאת למרות שבתחילת השיחה הוא הודה כי הוא עובד בארגון השח"ר בגיוס חרדים.

חקירת מצ"ח

בשבועות האחרונים פתחה המשטרה הצבאית החוקרת בחקירה גלויה נגד מנדי כץ שחתום על פתיחת ארגון השח"ר, ונגד אמיר ועקנין שאישר את השימוש בשם אותו כינה רשם העמותות מותג צבאי. לפי הפרסומים, נחקר גם חייל נוסף בעל קשר משפחתי לנטע כץ.

עורך דינו של אמיר ועקנין אומר ל"כיכר השבת" כי הוא אמנם לא מתייחס לפרטי החקירה, אך הצהיר כי המכתב עליו חתם ועקנין ובו הוא מאשר את השימוש בשם הצבאי נחתם בתיאום ובהסכמת "הגורמים הבכירים ביותר באכ"א".

למרות העובדה כי עובדי ארגון השח"ר מגייסים בעצמם חיילים לפלוגת תומר, במשרד הביטחון (שמתקצב את נצח יהודה בכחצי מיליון שקל בשנה) אומרים כי אין העברת תקציבים להשח"ר. גם בצה"ל מכחישים רשמית שיתוף פעולה עם הארגון.

הגורמים הרשמיים בצה"ל מסרבים להתייחס לשיתוף הפעולה עם ארגון השח"ר, כשהם מסבירים כי הנושא נמצא תחת חקירת מצ"ח. גורמים בכירים אומרים עם זאת כי לא הייתה הנחייה של הגורמים הרלוונטיים בדרג הבכיר והם לא היו מודעים לשיתוף הפעולה העמוק בין גורמים באכ"א לארגון השח"ר.

גורמים בכירים בדובר צה"ל עימם שוחחנו הכחישו כי צה"ל או יחידת דובר צה"ל פרסמה או הייתה אחראית על פרסום תכנים נגד יחידות בצה"ל. לטענתם, בימים אלו נבדק אם חיילים בצה"ל שאחראים על הדוברות החרדית הפיצו חומרים לתקשורת נגד יחידות חרדיות בצה"ל.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "על מנת לממש את ייעודו הביטחוני ולצורך ביצוע המשימות המבצעיות, צה"ל פועל לאיוש ולפיתוח מלאים בכלל יעדי הלחימה ללא קשר לזהות היחידות. משכך, תהליכי הגיוס הן לנצח יהודה והן לפלוגה החרדית בחטיבת גבעתי מתקיימים באופן אחוד, בהתאם לנהלים מוגדרים וללא תעדוף בין היחידות. טענות בדבר מעורבות חיילים בפעילות האסורה על פי פקודות הצבא נמצאות בימים אלו בחקירת מצ"ח".

עו"ד של מנדי כץ, סרן ליאור עייש, מהסנגוריה הצבאית מסר בתגובה: "מרשי פעל לאורך כל השנים האחרונות, במסגרת תפקידו הצבאי ובמסגרת סמכותו. אין לנו ספק כי לאחר בירור החשדות בחקירה, ימצא כי לא נפל רבב במעשיו".

אל"מ (במיל') יונתן ברנסקי, מנכ"ל עמותת "נצח יהודה", אמר כי "אין מלחמה בין העמותה לבין ארגון השח"ר או לכל ארגון אחר. כל הדברים המצוטטים בכתבה מפי 'גורמים בעמותת נצח יהודה' אינם מבטאים את עמדתה הרשמית של העמותה".

"עמותת ׳נצח יהודה׳ פועלת כבר למעלה מ-17 שנים בתיאום מלא עם משרד הביטחון ועם צה״ל במטרה לעודד את גיוסם לצה״ל של חרדים שאינם לומדים בישיבות, בכדי לאפשר להם לשלב שירות צבאי עם אורח חיים חרדי ולסייע להם לבנות לעצמם עתיד טוב יותר כחרדים בוגרי צבא, המתפרנסים בכבוד מיגיע כפיהם. העמותה מספקת שירות לצה״ל בכך שהיא מלווה באופן שוטף ויומיומי את אלפי החיילים החרדים המשרתים במסלולים השונים המותאמים לחרדים וכן דואגת ללוות את 8,000 בוגריה בצעדיהם הראשונים בעולם האזרחי ולסייע להם בין היתר ברכישת השכלה ומקצוע".

"כל הדיבורים על תחרות מטשטשים את העובדה ההיסטורית: שקיימים היום אלפי חיילים חרדיים המשרתים בצה״ל ונושאים בעול ביחד עם חבריהם בני המגזרים השונים, בכפוף לעיקרון אותו הגדיר הרמטכ״ל: 'לשלב מבלי לשנות'. העמותה פועלת בשיתוף פעולה עם צה"ל, משרד הביטחון, ארגונים ומוסדות רבים לקידום מטרות אלו, ושמחה לשתף פעולה עם כל ארגון, עמותה או מוסד הפועלים באותו הכיוון".

נטע כ"ץ מסר לכיכר השבת כי הוא אינו מנכ"ל ארגון שח"ר, אך סרב להסביר את מהות תפקידו במערך גיוס החרדים לצה"ל

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר