רבניות ונשות אישי הציבור: "כן לקווי המהדרין, כן להפרדה"

חמש רבניות ונשות אישי ציבור, מביעות בראיון ל'ידיעות ירושלים' את דעתן בעד המהדרין בתחבורה הציבורית, זאת לעומת יוכבד הורביץ, אישה חרדית שהחליטה לפתוח במלחמת חורמה נגד קווי המהדרין. לדבריהן, סיפור קווי המהדרין יצא מפרופורציות. אם יתיישב גבר לידן - מרביתן לא יעירו לו ויישארו לשבת. אחת מהן אף מצהירה: "כבר קרה שישבתי ליד גבר והעולם לא נחרב"

חזקי שטרן | כיכר השבת |
עזר כנגדו. הרבנים יעקב יוסף ויונה מצגר, והעסקן יוסי דייטש (פלאש 90 ומאיר אלפסי)

בצל הסערה הציבורית סביב נושא הדרת הנשים מהמרחב הציבורי בכלל וההפרדה בין גברים לנשים בקווי המהדרין בפרט, מביעות חמש נשים, רבניות ונשות אישי ציבור בירושלים את דעתם בנושא.

כתב 'ידיעות ירושלים', ארי גלהר, שוחח עם הרבנית נצחיה יוסף רעייתו של הרב יעקב יוסף, הרבנית עפרה מצגר רעייתו של הרב הראשי לישראל הרב יונה מצגר, הרבנית ברוריה זבולוני, אחותו של 'הרנטגן', שושנה דייטש רעייתו של ממלא מקום ראש עיריית ירושלים יוסי דייטש והרבנית שפרה זאב רעייתו של חבר הכנסת ניסים זאב.

הן מביעות את דעתן הנחרצת בעד קווי המהדרין ומאשימות את התקשורת הישראלית שהוציאה את הנושא מפרופורציה. לדבריהן, מאוד נוח להן לשבת מאחור.

הרבנית נצחיה יוסף אומרת ל'ידיעות ירושלים' כי אינה מבינה על מה המהומה. לדבריה, "אין שום כפייה לנסוע דווקא באוטובוסים הללו ויש קווים חלופיים". הרבנית תוקפת את ההקצנה הקיימת בשולי המחנה החרדי ואומרת כי היא "מובילה לצערי לשנאה ולמהומה על לא מאומה".

הרבנית יוסף תוקפת את גורמי השמאל שלטענתה עומדים מאחורי ליבוי המהומה. "מטרתם הסופית היא הקמת מפלגה דוגמת 'שינוי' עם אג'נדה שמאלנית שתפעל לגירוש יהודים מארץ ישראל", אומרת הרבנית יוסף.

לשאלת הכתב האם תעיר לגבר זר שלא יקיים את ההפרדה בקווי המהדרין, השיבה הרבנית יוסף: "למה לא לי לשוחח עם גבר זר? כבודה של בת ישראל נמדד בעדינותה ובצניעותה. הערה לגבר זר היא דבר שנוגד את הצניעות".

ומה היא תעשה כאשר גבר זר יתיישב לידה? לדבריה, היא תפעל כפי שפעל רבי שלמה זלמן אויערבאך, שכשהתיישבה לידו אישה באוטובוס, נשאר לשבת עד התחנה הקרובה, שם ירד למרות שלא היה צריך, וזאת כדי לא לפגוע באשה.

הרבנית עפרה מצגר, רעייתו של הרב הראשי יונה מצגר, אומרת ל'ידיעות ירושלים' כי יש להשאיר את המצב הקיים בתחבורה הציבורית אך גם "יש להקצות קווים מיוחדים לאנשים שרוצים אוטובוסי מהדרין. המפתח לעניין הזה צריך להיות התחשבות ויכולת להבין את רגשות האחרים".

הרבנית מצגר אומרת כי לא תעיר לגבר שלא ישמור את המהדרין באוטובוס, ואומרת כי היא מעדיפה להתיישב דווקא ליד אישה. "אני חושבת שגם הרבה חילוניות מבינות את זה ולא מתיישבות ליד גברים חרדים, אבל כמו תמיד יש כאלה שעושות דווקא", אומרת הרבנית מצגר.

כאשר גבר יתיישב לידה באוטובוס, אומרת הרבנית מצגר כי היא לא תקום. "הספסל מספיק רחב כדי שאפשר יהיה לשבת אחד ליד השני בלי לגעת זה בזו. למרות זאת אעדיף לשבת ליד אישה, מאחר שלעתים האוטובוס קופץ תוך כדי נסיעה ונוצרת התחככות". הרבנית מצגר מפתיעה ומספרת כי "כבר קרה שישבתי ליד גבר והעולם לא נחרב".

הרבנית ברוריה זבולוני, רבנית מוכרת ואחותו של 'הרטנגן', אומרת ל'ידיעות ירושלים' כי "כמו שאנחנו לא מכתיבים לאיש לא למכור טרף בדיזינגוף, יש אוכלוסייה שמתאימים לה קווי מהדרין וגם במעשים שלהם אסור להתערב. המהדרין הוא לא נגד נשים ואין כל פסול אם הנשים החרדיות רוצות בזה".

במקרה שגבר יתיישב בחלקו האחורי של האוטובוס, אומרת הרבנית זבולוני, "אני לא יודעת מה יהיה, יכול להיות שאמשיך לשבת". לשאלה מה היא תעשה כאשר גבר יתיישב לידה, היא אומרת: "לא אעשה שום דבר. אני אשר לשבת ואין לי בעיה עם זה שמישהו יתיישב לידי".

שושנה דייטש, רעייתו של יוסי דייטש, ממלא מקום ראש עיריית ירושלים, אומרת כי קווי המהדרין משמשים מגזר שלא מפריע לו ההפרדה. לדבריה, "זה לא נעשה בכפייה ואנחנו מתנגדים לכפייה. מבחינתי זה צדק חברתי".

תעירי לגבר שיתיישב מאחור בקו המהדרין? נשאלת שושנה דייטש, ומשיבה: "לא. זו הבעיה שלו והוא עצמו ירגיש לא בנוח אם יעשה את זה". מה תעשי כאשר גבר יתיישב לידך? "לא נתקלתי בתופעה כזאת. נוח לי לשבת ליד שנים", משיבה דייטש.

הרבנית שפרה זאב, רעייתו של ח"כ ניסים זאב, אומרת כי לא מפריע לה לנסוע באוטובוס שהוא לא מהדרין. "קווי המהדרין הם דבר חשוב", היא מדגישה, "חברות שלי אמרו לי שמבחינתן זה יותר מתאים להן. חלק מהן אומרות שהמיקום קצת מפריע להן ושהן היו מעדיפות לשבת מקדימה אבל זה לא עניין גדול כמו שעושים מזה".

הרבנית זאב אומרת כי לא תעיר לגבר שיישב מאחור בקו מהדרין כי זה אוטובוס ציבורי. מה עשי אם גבר יתיישב לידך, היא נשאלת ומשיבה: "אקום ואעדיף לעמוד כל הדרך, אבל לא אגיד לו כלום. אבל אם זה יהיה בטיסה אני אשב, וזה באמת קרה לי בעבר. במקרה כזה לא אלך לישון כדי לא להישען עליו בטעות".

לעומתן, בראיון ל'הארץ', אומרת יוכבד הורביץ, אשה חרדית מן המניין כי החליטה לפתוח במלחמת חורמה נגד קווי המהדרין. לדבריה, "אני לא יכולה לראות נשים מושפלות". בקווי האוטובוס בהן היא נוסעת, היא מתעקשת לשבת בקדמת האוטובוס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר