היסטוריה ואקטואליה

אלו הסגולות של הדרוזים להצלחת המלחמה ושמירה על החיילים בעזה | מיוחד

גל חיזוק פוקד באופן כללי את עם ישראל, ובאופן ספציפי את חיילי צה"ל כשבמקביל בעולם הישיבות יש חיזוק מיוחד של לימוד תורה ברציפות ובתענית דיבור להצלחת המערכה | ישראל שפירא יצא לבדוק כיצד הדרוזים מתחזקים ואלו סגולות יש להם לניצחון במלחמה (מעניין)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
'קמיע' דרוזי ו'סטארה' שדרוזים מקבלים מהשייח' (באדיבות סוהיר איברהים, מורת דרך מוסמכת על המגזר הדרוזית)

מלחמה בישראל, וחללים רבים נופלים, ביניהם שישה חיילים דרוזים, שקשרו את גורלם בגורל העם היהודי, מאז מלחמת העצמאות השם יקום דמם וינקם את נקמתם.

הרב הראשי הגר"ד לאו בניחום אבלים ב'יאנוח גת' אצל משפחת סא"ל סלמאן חבקה וסא"ל עלים סעד התבטא ואמר "אחי ורעי בני העדה הדרוזית אזרחי מדינת ישראל אזרחים נאמנים ושותפים שלנו... אחים אנחנו, רעים אנחנו ובאנו להצדיע לגיבור ישראל".

בשל המצב הפוליטי של קהילת הדרוזים, ופגיעתם מחוק הלאום, בכירים בקואליציה הודיעו כי בכוונתם לקדם את הצעת חוק יסוד 'העדה הדרוזית' בכדי לעגן את מעמד העדה, ויו"ר 'יהדות התורה', השר יצחק גולדקנופף, בירך על הצעת החוק, והתבטא ואמר: "בין מדינת ישראל לעדה הדרוזית קיימת ברית דמים ועלינו מוטלת האחריות והחובה לעשות הכל על מנת שאזרחי ישראל בני העדה יהיו שווים במעמדם ובזכויותיהם".

גם שר הרווחה יעקב מרגי התבטא ואמר לפני מספר שבועות: "בברית הדמים בין החברה הישראלית לעדה הדרוזית, רק צד אחד ממלא את חלקו. מדינת ישראל לא מחזירה באותו מטבע. היה צריך למצוא נוסחה שפותרת את זה. הרגשתי תמיד אי נוחות מחוק הלאום, וצריך עכשיו לתקן אותו".

על הביטוי "אחים אנחנו" שהתבטא הרב הראשי הגר"ד לאו, מצינו תקדים לכך, שנכתב בעיתון 'מחזיקי הדת' בשנת תרל"ט (1879) עת התמודד בנו של מרנא החתם סופר, רבי שמעון סופר לפרלמנט האוסטרו-הונגריה, ורץ במפלגה משותפת עם נוצרים אורתודוקסים, עליהם נכתב בעיתון החסידי וביידיש המשפט: 'אחינו הנוצרים' (אונזערע ברידער דיא קריסטען), כך, נראה שאפשרי במסגרת ההלכה, להתבטא על הדרוזים "אחינו", בשל "ברית הדמים", שהם חתמו עם ישראל, למעלה משבעים שנים, מאז תקומתה של מדינת ישראל.

• • •

גל חיזוק פוקד באופן כללי את עם ישראל, ובאופן ספציפי את חיילי צה"ל. חלוקת מאות אלפי ציציות, וספרוני חיזוק מתקבלים בברכה אצל חיילינו, ושלוחי חב"ד הצדיקים מחלקים תפילין חינם אין כסף, לכל חייל המקבל על עצמו להניח מידי יום.

במקביל בעולם הישיבות יש חיזוק מיוחד, של לימוד תורה ברציפות ובתענית דיבור, להצלחת המערכה, והרבנים מורים על הנהגות ספציפיות בהם אנו צריכים להתחזק.

מה המצב אצל אחינו הדרוזים? בתור דת עם מצוות והנהגות ייחודיות להם, סביר להניח שגם אצלם יש התחזקות לרגל המלחמה, ודבר זה מסקרן ומעניין אותי, ופניתי לשוחח עם ההיסטוריונית מורת הדרך הגברת סוהיר איברהים תושבת הכפר הדרוזי סאגור בגליל.

הגברת סוהיר איברהים בקבר רבי ישמעאל כהן גדול בכפר סאג'ור (צילום: ישראל שפירא)

אחינו הדרוזים שכרתו ברית דמים באמצע מלחמת העצמאות, ומאז הם צועדים עמנו במלחמות ישראל, ומקריבים את גופם למען הצלחתה של מדינת ישראל, ומהם אלופים בצה"ל, וזה ההשתדלות שלהם לנצח בקרב.

בתור אחת מהדתות במדינת ישראל, שדומים ליהודים באמונת ה'אל אחד', איך אתם מתכווננים למלחמה בכל הנודע לתפילות וסגולות? (אצלנו לדוגמה מתחזקים בציציות, צניעות, שמירת שבת, ולימוד תורה)

"אצלנו יש לכל חייל דרוזי, תליון עם 'קמיע' בצוואר שכתוב בו פסוקים מספר 'רַסַאאִל אַל-חִכְּמַה' של הדרוזים.

"בנוסף לפי מה שידוע לי, הרבה משפחות של חיילים מבקשים מהשיח'ים הדרוזים להתפלל עליהם כל ליל שני ושישי, שזה בעצם בימי ראשון וחמישי כמו אצלכם בתקופת המשנה והתלמוד שאלו ימים יותר קדושים. (המדובר על ימי ישיבת בית דין, י"ש).

'קמיע' דרוזי בו הובאו פסוקים מספר 'רַסַאאִל אַל-חִכְּמַה' של הדרוזים (באדיבות סוהיר איברהים, מורת דרך מוסמכת על המגזר הדרוזית)

"בנוסף, יש גם דרוזים שמבקרים במקומות הקדושים לדרוזים כקבר יתרו 'נבי שועייב' בקרני חיטין, בנבי סבלאן שנמצא בחורפיש, בנבי אל-מקתנא בהאא א-דין בהר מעל בית ג'אן שהציל את הדרוזים מטבח מוסלמי, וגם בנבי אלח'דר (המזוהה אצלינו כאליהו הנביא) שנמצא בכפר יאסיף. מדליקים נרות ומתפללים לשלומם והחזרתם הביתה בשלום של החטופים, וכמובן לניצחון.

"אצלנו מאמינים שהאל נמצא בכל מקום, ואין לנו כיוון מסוים להתפלל, ולכן יש אנשים שמדליקים נרות ומתפללים בבית שלהם.

"לגבי מצוות ציצית שמתחזקים אצלכם היהודים - אצלנו יש 'סטארה', זה בד כמו ציצית שמקבלים אותו מהשייח' אחרי התפילה במקום הקדוש, ואצלנו זה מנהג לאחר תפילה לגשת לשייח' ולקבל 'סטארה' שתולים אותה ביד, או במחזיק של הרכב והיא שומרת עלינו מכל רע".

'סטארה' שדרוזים מקבלים מהשייח' להצלחה והגנה (באדיבות סוהיר איברהים, מורת דרך מוסמכת על המגזר הדרוזית)

מדהים ומרתק. אצלינו מדברים לא רק על סגולות ספציפיות להתחזקות לרגל המלחמה, אלא יש מהרבנים שמצביעים על "עוונות מסוימים" שבעבור זה התרגשה עלינו המלחמה.

דוגמה: ישנם המבארים שבעקבות חילול שבת ואירועי יום כיפור בתל אביב, הקב"ה העביר מסר "לא רציתם מחיצה בתל אביב, הורדתי לכם את המחיצה מול עזה". דוגמה חריפה מהאדמו"ר מסלאנים שהאשים שהמלחמה התרחשה בעקבות חילול חג שמחת תורה, והמשיך והאשים את מפלגת 'יהדות התורה' שהיא שותפה של ממשלת ישראל, שלדבריו גרמו לאסון...

שאלתי האם גם אצל אחינו הדרוזים יש מהשייחי'ם שאומרים דרשות מעין אלו?

"הדרוזים מאמינים שכל מה שקורה לנו זה מלמעלה. כל המלחמות והאסונות טבע ומוות וכו' קורים לאנושות על מנת שנלמד לחזור לדרך הישרה, ונזכור את כוח האל תמיד, ונתפלל ולהודות לבורא עולם על הכל.

"אנו כמו כל דת מאמינים בגאולה ואמונה עזה, ובמשפט אחד: 'החיים בכדור הארץ גן עדן לכופרים, ולמאמינים זה מבחן מהאל'.

"אני חושבת שדיבורים מעין אלו של רבנים חרדים כמו שמפורסם (שהכול בגלל ה'ציונים' וכו'), הם נובעים בגלל שההיסטוריה היהודית מתאפיינת בתופעות הרדיפות המרדנות והקורבנות הרבים שספג העם היהודי, סיגלו לעצמם הרגלים ופרשנויות שונים כמו: 'צדיק ורע לו, רשע וטוב לו', 'שנאת חינם מביאה לתהומות, להרס ולאבדון הדרך', 'הפקרות וטומאה ואי הקפדה על תרי"ג מצוות לגברים ו-3  מצוות לנשים מביאות הרס וחורבן והשמדה".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר