היסטוריה ואקטואליה

כך כת האמיש המתבדלת מתמודדת עם פגעי הטכנולוגיה

לפני מספר חודשים פורסם על מיזם חדש המעודד אברכים ליטאים להתנזר לחלוטין מאמצעי הטכנולוגיה, ואפילו תיבת אימייל מסונן - שלא להחזיק | ישראל שפירא יצא בעקבות כת האמיש והתמודדותה עם פגעי הטכנולוגיה (חדשות)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
חברי כת האמיש

אמש סיקרנו את הפולמוס בסוף המאה ה-19 בין חכמי ירושלים אודות שימוש הפונוגרף, ופסקו של הגר"ש סלנט שמותר להשתמש בו.

מעניין שלפני מספר חודשים פורסם על מיזם חדש בשם 'נדברו' המעודד אברכים ליטאים להתנזר לחלוטין מאמצעי הטכנולוגיה, ואפילו תיבת אימייל מסונן שלא להחזיק.

כפי שנחשף ב'מעייריב' הגאון רבי משה הלל הירש חבר המועצת וראש ישיבת סלבודקא השתתף בכינוס כזה מטעם 'נדברו' במודיעין עילית, וציטט בנאומו את 'רבנו יונה' שכתב שתקנת חכמים היא "חשובה מאד מאד, כי היא יסוד ליראת שמים, ומדובר על 'משמרת על משמרת', וראוי לדאוג ש'אולי ואולי' יכשלו, ולכן חכמים תקנו כל מיני תקנות, וזה המעלה של תקנת חכמים 'כי טובים דודך מיין', ומה שיש פה בכינוס קבוצת האברכים השייכים לענין הזה היא יראת שמים מאד גדולה".

בהמשך דבריו הגרמ"ה הירש הגדיר שהמיזם החדש הוא לא תקנה ציבורית מקיפה אלא יחידנית: "ובוודאי שיש הרבה אנשים שמוכרחים לזה, ואין שום עוול שהם לא חלק מהכינוס פה, ויש אברכים שזה קשה להם ללא זה".

הגרמ"ה הירש תמך באלו מל"ו צדיקים שיכולים לעמוד בדרישות הללו כדבריו: "אבל אלו שהם כן יכולים לעשות 'גדר על גדר על גדר', שלא יהיה הכי תמצא בכלל, זה יראת שמים, וזה רציתי לברך כל אחד שהיראת שמים שלו תשפיע ויצליח בזה".

הדברים הללו הם דעתו של הגרמ"ה הירש, וכפי שהיה בכל הדורות 'שבעים פנים לתורה', דעתו וגישתו של חברו למועצת גדולי התורה הגר"ד כהן ראש ישיבת חברון, היא שמרנית יותר, ואת המייל הוא הגדיר כ"שטפון", והסביר שכל מהותו של אברך הוא חיבור לתורה והתנתקות מדברים אחרים. עוד התבטא הגר"ד כהן שאפשר להסתדר בטלפון ללא מייל, ו"הכל אחיזת עיניים".

הגרמ"ה הירש עם הגר"ד כהן (צילום: קובי הר צבי)

אם אצלינו בציבור החרדי, לא בנמצא התנגדות גורפת לקדמה, וטכנולוגיה ללא סיבה רוחנית, אלא רק כאשר קדמה והלכה מתנגשות האחת בשנייה. באמריקה ישנה כת בשם האַמִישׁ המתבדלת מכל הקידמה באשר היא, וצורת התמודדתם עם הטכנולוגיה במאה העשרים ואחת.

בשאלת תיבת האימייל, אצל כת האמיש יש פתרון מדהים כדלהלן:

סוכן מיוחד (לא מחברי הקהילה) פותח כתובות דואר אלקטרוני לחברי האמיש, והוא מקשר את הדוא"ל למספר פקס, וכך הם יכולים לקבל ולשלוח פקסים. השירות מכונהFax To Mail .

בשיחה עם ידידי המתגורר בשכנות לחברי האמיש נאמר לי: "אני שולח להם מייל, והם מקבלים את זה בפקס. הם שולחים פקס ואני מקבל את זה במייל...".

פה בארץ יש שירות מיוחד שבכל מייל חדש מתקבלת שיחת טלפון ורובוט מקריא את האמייל, וכך אני השתמשתי בשנות בחרותי בישיבה גדולה כשלא החזקתי במחשב.

באמריקה מנהיג קהילת האמיש בפרייסוויל דניאל מילר וזקני הקהילה מתאספים מידי חודש על מנת לדון על ענייני הקהילה, בהזדמנות זו הם גם מתייחסים לחידושים טכנולוגיים, ודנים כיצד להמשיך את דרך השמרנות הייחודית להם.

יצוין שדניאל מילר מצדד בעד פתרון המייל המגיע לפקס Fax To Mail , אולם הוא בעצמו "מחמיר" ולא משתמש בזה.

דניאל מילר ממנהיגי כת האמיש, שמצדד בפיתרון המייל Fax To Mail

כלל חברי הקהילה משתמשים בבנק קטן מקומי, אליו הם נכנסים פיזית, וכך אינם נזקקים לשירותי דיגיטל וכדומה.

חנות טמבור המקומית שייכת לחבר כת האמיש, לאחרונה קיבלה היתר להכניס מחשב שמוסיף גוונים לצבע. יצוין שהמחשב לא מחובר לאינטרנט. כמו כן בתקופה האחרונה קבלנים חברי כת אמיש קיבלו היתר לקנות רכבים, אלא שהם לא נוהגים בהם, והם מחזיקים נהג צמוד.

טלפון ביתי מותר רק אם הוא ממוקם בביתן מחוץ לבית, טלפון סלולרי מותר רק אם הוא לא "חכם" כמובן, ורק לאלו הצריכים אותו "לצרכי פרנסה". יש איסור על טלפון מתקפל. כיון שבארה"ב אין כבר אנטנות שמתאימות לטלפונים מדור פחות משלוש, הטלפון הכשר של האמיש מגיע בתוך מזוודה עם אנטנה קטנה.

דגמים שונים של טלפון שמאושר לחברי האמיש, הכולל אנטנה צמודה
אחד ממנהיגי קהילת האמיש עורך קניות כאחד האדם

חשוב להדגיש שיש עשרות זרמים של כת האמיש, ובדומה לציבור החרדי, יש זרמים יותר שמרנים, ויש פחות.

ידידי שמתגורר בשכנות להאמיש, ושלח לי תמונות ומידע עדכני מהם, נאלץ לטשטש את הפנים של חברי הכת לבקשתם, כיון שהם מקפידים שלא להצטלם מחשש איסור של "לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה" (שמות כ' ג'), וכת האמיש סבורים שהאיסור נוהג על כל תמונה, ולא רק על פסל כפי שהיה נפוץ בתקופת המקרא.

חברי כת האמיש בעבודתם
חברת כת האמיש בעבודתה

יצוין שבעבר כשהומצא הצילום היו מגדולי ישראל שאסרו אותו מסיבה זו. במקביל כשהרכבת הומצאה היו שאסרו את הנסיעה, וגם כשהומצא הטלגרף היו מגאוני הונגריה וירושלים שסברו ששדים מעבירים את המסרים בכבלים, ואסרו זאת, כפי שהרחבנו פה.

למעשה בימינו רוב רובם של גדולי ישראל לא מתנגדים לקדמה באשר היא, אלא רק כאשר היא מתנגשת עם הדת.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר