הרצאת וידאו מרתקת

'פסוריאזיס' - השלכות, סיכונים וגם בשורות טובות

פרופסור יובל רמות מנתח את הנושאים הנלווים למחלת הפסוריאזיס, ואת התחום הרחב של הטיפולים הביולוגיים - נושא שעולה באופן תכוף על ידי החולים שבאים לבקר במרפאות (חדשות בריאות)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

פרופ' יובל רמות, רופא במחלקת עור במרכז הרפואי הדסה בעין כרם ואחראי על מרפאת הפסוראיזיס במחלקה עם מידע חדש ועדכני על המחלה השכיחה:

אני רוצה לנצל את ההזדמנות שניתנה לי לדבר איתכם על מחלת הפסוריאזיס, כאשר אני רוצה להתמקד בשני נושאים חשובים:

הנושא הראשון הוא המחלות הנלוות למחלה ההורית בפסוריאזיס, והנושא השני הוא התחום הרחב של הטיפולים הביולוגיים - נושא שעולה באופן תכוף על ידי החולים שבאים לבקר במרפאתי .

לפני שנתחיל להתמקד בשני הנושאים הללו הייתי רוצה לומר מספר מילים לגבי מחלת הפסוריאזיס באופן כללי.

פסוריאזיס מחלה כרונית דלקתית של העור שמתבטאת בפריחה בצבע אדום או ורוד, לעיתים קרובות מגרדת ויכולה להציק מאוד.

השכיחות של המחלה היא די גבוהה אנחנו יודעים שבן 2 3% חולי הפסוריאזיס סובלים מהמחלה , כך שאם אנחנו עושים הערכה לגבי כמות החולים בארץ, מדובר בערך ברבע מיליון חולים, משהו כמו 250 אלף חולים, כך שמדובר על כמות גדולה מאוד של חולים הסובלים מהמחלה.

לשמחתנו, רוב החולים כשני שלישים, החולים סובלים ממחלה בדרגה קלה - מופיעה פריחה אולי בקרקפת במרפקים ובברכיים, אך כעבור זמן מה היא חולפת וחוזרת אך לא מהווה בעיה מאוד משמעותית לחולים.

עם זאת כשליש מהחולים סובלים ממחלה בדרגה בינונית או קשה, מדובר במחלה מפושטת שמערבת שטחים נרחבים מהגוף ועלולה לגרום לפגיעה משמעותית באורח החיים של החולים.

לשמחתנו יש כיום טיפולים טובים וחדשים שיכולים לעזור גם לחולים בדרגה הקשה והבינונית ועליהם אני ארחיב בהמשך השיחה.

רובינו כשאנחנו שומעים את המילה פסוריאזיס חושבים שמדובר במחלה המתבטאת בעיקר בפריחה וזה נכון, אך לעיתים קרובות מעבר לבעיה ההורית, ישנן בעיות נוספות שמתלוות לבעיה ההורית ועליהם רוצה להתמקד.

אולי המחלה השכיחה ביותר שנלוית למחלה ההורים בפסוריאזיס, היא דלקת מפרקים. מדובר במצב שבו מעבר לדלקת שקיימת בעור הדלקת קיימת גם במפרקים שונים בגוף היא יכולה לפגוע במפרקי אצבעות הידיים, במרפקים ובברכיים או בכלל - בכל מפרק בגוף.

הדבר מתבטא במפרק שהוא אדום, שהוא נפוח, כואב והרבה פעמים החולים מתלוננים על נוקשות - בבוקר קושי להזיז את המפרק - מחלה בהחלט מאוד לא נעימה וקשה אשר מקשהה על התפקוד היומיומי.

המחלה של דלקת מפרקים מה שקרוי דלקת מפרקים פסוריאטית היא שכיחה, היא פוגעת בכ- 20 אחוז מהחולים הסובלים מהמחלה. הבעיה היא שאם לא מטפלים בדלקת מפרקים הפסוריאטית, המחלה יכולה להתפתח ולהתקדם ולגרום להרס מבני של המפרק, דבר שיכול להביא בעתיד גם לפגיעה תפקודית שלעיתים יכול להיות גם לא הפיך.

ולכן יש חשיבות גדולה לאבחן את הבעיה הזאת של דלקת מפרקים פסוריאטית בשלב מוקדם כדי למנוע את אותו הרס תפקודי שהזכרתי.

לצערי אנחנו יודעים שבערך 15 אחוז מהחולים בפסוריאזיס יש להם דלקת מפרקים פסוריאטית שאינה מאובחנת , ולכן חשוב שכל חולי פסוריאזיס שמרגיש סימפטומים או תסמינים שקשורים לבעיה הזאת שיפנה מהר לבדיקה של רופא עור או בדיקה ראומטולוגית כדי לנסות ולאבחן את המחלה בשלב מוקדם.

בעיה נוספת שקשורה למחלת הפסוריאזיס היא הנושא של מחלות לב ומחלות של כלי דם.

התהליך הדלקתי שבא לידי ביטוי בעור מתפקד פריחה ובאודם, לא ממוקד רק בעור ולעיתים יכול לערב גם את כלי הדם.
כאשר הוא מערבב את כלי הדם המובילים דם ללב ולמוח הוא יכול לגרום לעיתים גם לאוטמים: אוטם שריר הלב או אוטם שרירי המוח מה שאנחנו מכנים שבץ , והדבר יכול כמובן לפגוע משמעותית בחיים של החולים.

אנחנו יודעים שחולי פסוריאזיס קשה, יש להם סיכון של 50% יותר לחלות במחלת לב או בשבץ מאשר אנשים רגילים, לכן חולי פסוריאזיס צריכים להיות במעקב מסודר אצל רופא המשפחה לבדוק ולוודא שהם מטפלים בכל הנושא של יתר לחץ דם או עודף שומנים בדם - גורמי סיכון נוספים למחלות לב וכלי דם אך יש בשורה שהיא דווקא בשורה טובה לא סתם חולים אנחנו יודעים שאנחנו מטפלים באופן טוב ומצאו את הטיפולים החדשים פסוריאזיס המחלה האורית משתפרת וכן הסיכון כנראה למחלת לב הולך ויורד עם הטיפול המתאים:
לשמיעת יתר דברי פרופ' יובל רמות, צפו בסרטון:

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר