אל תקנאו בהם

אנשים גבוהים פחות בריאים? מחקר מפתיע

מחקר חדש מגלה כי אנשים שגובהם מעל ל-1.80 - חשופים לכמאה מחלות נוספות ביחס לאנשים נמוכים יותר. במקרים קודמים אף נמצא קשר בין גובה לסרטן, וכן לזיהומים (בריאות)

חזקי שטרן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מבחינה חברתית גובה נחשב ליתרון מובהק. החברה בה אנו חיים מייחסת תכונות כמו מנהיגות, בגרות ואחריות לאנשים גבוהים, ותכונות של חולשה, חששנות ופחד לאנשים נמוכים, אולם המחקר החדש שפורסם ב-PLOS Genetics מגלה כי קיים קשר בין גובה (מעל מטר ושמונים) לבין סיכון ללקות בכמאה מחלות.

במהלך המחקר, בדקו חוקרים מאוניברסיטת 'רוקי מאונטיין' בדיקות של כ-280,000 אמריקנים מכלל גווני האוכלוסייה כשהם מחלקים אותם לקבוצה של גבוהים (מעל 1.80 מטר) וקבוצה של נמוכים (מתחת ל-1,80 מטר). הם עקבו אחר הבדיקות שאותם אנשים ערכו, וגילו כי האנשים הגבוהים נחשפו ליותר מחלות כמו קרישיות יתר בדם, קצב לב לא סדיר, נזק לעצבים, כיבים בעור, סחרחורות, זיהומים בעצמות בעור ובציפורניים ודליות בוורידי הרגליים.

חשוב לציין כי המחקר נעשה בעיקר על גברים (מעל 90 אחוז מהמשתתפים) בשל העובדה שהוא בוצע על חיילים, אולם גם במחקרים קודמים שבהם נבדקו נשים גילו כי גובה עלול לגרום לבעיות בריאותיות. כך במחקר שבוצע בשוודיה ב-2015 התגלה כי נשים גבוהות סבלו יותר מסרטן העור ובמלנומה, כשכל 10 ס"מ הגדילו את הסיכון בכ-11 אחוז לגברים וב-18 אחוז בקרב קבוצת הנשים.

גם לגבי הסיכון להידבק בקורונה, מסתבר שאנשים גבוהים חלו פי 2 מאנשים נמוכים - כך נמצא במחקר שבוצע באוניברסיטת מנצ'סטר בבריטניה.

למרות שנמצא מתאם - המחקרים עדיין לא הוכיחו הקשר סיבתי, אך לחוקרים יש כמה הסברים אפשריים בקשר לממצאים שהתגלו. כך לפי הסבר אחד, לאנשים גבוהים יש יותר תאי עור ולפיכך קיים סיכוי סטטיסטי גדול יותר שאחד מהתאים יפתח גידול סרטני. בנוסף, משערים החוקרים שהלב של אנשים גבוהים צריך לעבוד קשה יותר ולשאוב כמות גדולה יותר של דם ולהזרים אותה לטווח רחב יותר של מקומות ולפיכך יתכן שהדם יתקשה למצוא את דרכו בצורה טובה לרקמות מרוחקות יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר