בעקבות מקרי המוות

אחד לאלף או אחד למיליון? עד כמה אופטלגין מסוכן - ומדוע?

האם משכך הכאבים הפופלארי אכן מסוכן ועלול להביא למוות? מדוע בחלק ממדינות העולם הוא אסור לשימוש, או נמכר רק עם מרשם רופא? • מקרי המוות שהתרחשו מנטילת אופטלגין מעוררים סערה - וזה ההסבר לתופעה הנדירה (בריאות)

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מקרה המוות של הנערה הצעירה שנטלה אופטלגין והדיווח כי מדובר במקרה שני השנה בישראל, גרמו לבהלה בציבור סביב שאלת בטיחות נטילת משכך הכאבים הפופולארי.

האם התרופה שמרגיעה כאבי ראש ומשכחת לרגע את הכאבים, אכן כה מסוכנת ועלולה לגרום למותנו? ואם כן, כיצד משרד הבריאות מאפשר את מכירתו לציבור?

אופטלגין, של חברת טבע, הוא השם המסחרי של ה'דיפירון', ולפי ההערכות מדובר באחד התרופות הנמכרות ביותר בישראל.

התרופה עלולה לגרום לתופעת לוואי חמורה הנקראת אַגְרָנוּלוֹצִיטוֹזִיס, הגורמת לירידה חריפה במספר תאי הדם הלבנים ופגיעה קשה במערכת החיסון החושפת את הלוקים בה לסיכון מוגבר לזיהומים.

מדובר בתופעת לוואי נדירה. הסיכון באוכלוסיית העולם מוערך כיום בכ-0.2-2 מקרים למיליון ימי שימוש, מתוכם 7% קטלניים.

כלומר, במדינה בסדר גודל כמו ישראל, אילו כל אחד מהתושבים היה נוטל כדור אחד בחודש, היו מתים כאן בשנה מקסימום עשרה בני אדם כתוצאה מכך.

האם עדיף להשתמש במשככי כאבים אחרים? מתברר כי גם אקמול עלול לגרום לתופעת לוואי זו, וכל משכך כאבים עשוי לגרור תופעות לוואי בעייתיות.

עם זאת, בשל הסיכון הקיים בנטילת התרופה, עשרות מדינות ברחבי העולם, בהם ארה"ב אוסרים את השימוש באופטלגין. במדינות אחרות, התרופה ניתנת רק במרשם רופא. בישראל, מדובר בתרופת מדף שניתן לקנות ללא כל פיקוח.

פרופ' פטר שונהופר, מומחה לפרמקולוגיה קלינית מברמן שבגרמניה, טען בעבר בראיון שהעניק ל'ידיעות אחרונות' בעקבות מקרה אחר של מוות מנטילת אוטלגין בישראל, כי התרופה מסוכנת בהרבה מכפי הנטען.

בשנות ה‭,80-‬ התקופה שבה נערך מחקר ה‭,IAAA-‬ הוא היה ראש המחלקה לבטיחות בשיווק תרופות במשרד הבריאות בגרמניה המערבית, ובתוקף תפקידו היה אחראי על חקירת הבטיחות של הדיפירון.

לדבריו, זה לא תופעת לוואי של אחד למיליון, אלא של אחד לאלף. "שכיחות התופעה גבוהה הרבה יותר, ועומדת למעשה על מקרה אחד ל‭1,000-‬ משתמשים בשנה, משום שקיים תת-דיווח במערכות המדווחות. ואכן, מחקר שוודי שפורסם ב‭2002-‬ מצא שהשכיחות של תופעת לוואי זו היא מקרה אחד ל‭1,000-‬ משתמשים בשנה‭."‬

במשרד הבריאות שקלו לפני עשור להפוך את האופטלגין לתרופת מרשם אך בסופו של דבר, וועדה שהוקמה לדון בנושא החליטה שלא - תוך המלצה לחולים כרוניים להיוועץ ברופא לפני השימוש בה.

במשרד הבריאות הוחלט להמליץ לחולים כרוניים להיוועץ ברופא בטרם נטילת משככי כאבים, כהמלצה כללית. כמו כן הוחלט לעודד רופאים לדווח על תופעות לוואי מנטילת תרופות, ולא להפוך אותה לתרופת מרשם בנימוק כי מדובר במקרים מורכבים ומועטים.

יצוין כי בתגובתה מסרה חברת 'טבע' המייצרת את האופטלגין, כי "דיפירון, החומר הפעיל באופטלגין, משווק בישראל ובמדינות רבות בעולם במשך עשרות שנים ומיליונים רבים של מטופלים משתמשים בו, בכל שנה, לשיכוך כאבים - ביעילות ובבטיחות. יודגש כי אופטלגין, עומד בדרישות המחמירות של משרד הבריאות, כמו גם של רשויות בריאות מרכזיות אחרות בעולם".

אין לראות בנאמר בכתבה תחליף לייעוץ רפואי מקצועי

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר