טיפול פסיכיאטרי טכנולוגי

השתלת קוצב נגד דכאון: הדרך החדשה לטפל בדכאונות

דיכאון היא הפרעה נפשית קשה ואף מסכנת חיים, הפוגעת באיכות החיים של הלוקים בה לתקופות ארוכות במיוחד • בביה"ח רמב"ם השתילו לראשונה קוצב נגד דכאון (בריאות)

ישראל גינצבורג | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

אם אתם מכירים אנשים שמתמודדים עם דיכאון, בוודאי נחשפתם לסבל הרב שהם עוברים. לרוב מדובר על תקופות ארוכות מאד של דעיכה, עייפות מהחיים, עצבות תמידית, וחוסר חשק לעשייה ולהתקדמות בחיים. בחלק מהמקרים ההפרעה הזו אף עלולה לסכן חיים, או לגרום למטופל לאבד קשר עם האנשים הקרובים אליו ביותר.

בדומה להפרעות נפשיות אחרות, הטיפול המסורתי בהפרעות התמקד בעיקר בטיפול תרופתי המשלב טיפול פסיכולוגי, אולם בשל העובדה שדיכאון היא תופעה ארוכה שעלולה להתמשך על פני שנים רבות - במקרים רבים הטיפול התרופתי והפסיכולוגי מאבדים את האפקטיביות שלהם אל מול חומרתה של ההפרעה. בנוסף, לחלק גדול מנוגדי הדיכאון התרופתיים יש תופעות לוואי חריפות במיוחד שפוגעות בשגרת החיים ובתפקוד של המטופלים.

בדומה לכך, ממחקרים רבים עולה כי למעלה מ-30% מהחולים אינם מגיבים לתרופות או לטיפול הפסיכולוגי, והדבר מעלה את הסיכון לניסיונות אובדנות של הלוקים בהפרעה זו.

כעת, התבצע לראשונה בבית החולים רמב"ם, ניתוח להשתלת קוצב וגאלי – VNS – שמשמעו Vagus Nerve Stimulation – טיפול באמצעות גרייה לעצב התועה (ואגוס) השמאלי באזור הצוואר. עצב זה הוא אחת מדרכי התקשורת העיקריות בין הגוף למוח ובאמצעות יצירת פולסים חשמליים המשודרים מהקוצב היישר אל העצב ע"י אלקטרודות זעירות, ישנה השראה של פעילות חשמלית, דבר היוצר שינויים בקישוריות בין אזורים שונים ומסייע בהפחתה משמעותית של תסמיני הדיכאון. יש לציין כי VNS מקובל מאוד כטיפול למי שסובל מאפילפסיה עמידה.

ד"ר ליאור לב-טוב (קרדיט: הקריה הרפואית רמב"ם)

ד"ר ליאור לב-טוב שביצע את ההליך, הוא רופא בכיר במחלקה לנוירוכירורגיה, שחזר לאחרונה מ-3 שנות התמחות קלינית ומחקרית בסטנפורד שבארה"ב, כשבאמתחתו, ניסיון שצבר בתחום עם הכלים החדשניים השאולים בחלקם מעולם האפילפסיה.

במהלך גישה זו השתיל הד"ר קוצב מתקדם וחדשני מסוג VNS במטופלת, אשר מזה תקופה ארוכה לא הגיבה לקווי טיפול הפסיכיאטריים המקובלים ונאלצה להתמודד עם תסמיני דיכאון קשים ומורכבים עבורה, וזאת לאחר מספר ניסיונות אובדניים.

"מדובר בטיפול חדשני שביצענו אותו לראשונה ברמב"ם. מדובר בטיפול יעיל עם פרופיל בטיחותי גבוה ומוכר בעולם המערבי, המאפשר לנו להחזיר את השליטה של המטופלת על חייה, לצד שיפור באיכות החיים עם פרופיל שיקומי ברור. חשוב להבין שסוג הטיפול הזה, מאפשר השפעה גוברת ומתמשכת לאורך זמן. על אף שהתוצאות אינן מידיות, הסבל איתו המטופלת התמודדה עד היום בלית ברירה, יורד באופן משמעותי ומחזיר לה את איכות חייה באופן הדרגתי.

הניתוח הזה צפוי להיות יריית הפתיחה של המרכז לטיפולי נוירומודולציה מתקדמים בחולים פסיכיאטריים, כשהרעיון הוא להשתמש בטכנולוגיות פורצות דרך כדי לטפל בחולים פסיכיאטרים קשים העמידים לטיפולים תרופתיים כפי שהיה עד היום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר