
על רקע המצב הביטחוני המתוח, לנוכח התקדמות המלחמה עם איראן והמתח הנלווה לה, ממליץ הרב אריה מונק, מנכ"ל בית חם, על טיפים חיוניים להתנהלות נבונה ואחראית עם הילדים בעת הישמע האזעקות, בשהייה במרחבים המוגנים ובכלל בימים אלו.
"ראשית", פותח הרב מונק, "יש המצב באמת מפחיד. חכמינו כבר אמרו: 'לא נבראו רעמים אלא על מנת לפשר עקמומיות שבלב'. כששומעים קולות נפץ, אכן זה דבר מפחיד. הילדים שלנו מסתכלים עלינו וככל שנשדר להם רוגע, ונהיה בעצמנו רגועים יותר, כך נוכל להרגיע אותם. זה הדבר הבסיסי ביותר.
מעבר לכך, מציין מנכ"ל בית חם, "כל אדם המצוי בחרדה, שואל שאלות ומבקש לצרוך יותר מידע. הנטייה הזו נובעת מנקודת הנחה בסיסית – אנו משוכנעים שהאינפורמציה היא זו שתרגיע אותנו. אבל האמת היא שההפך הוא הנכון. לא צריך לצרוך יותר מהאינפורמציה שאמורה להגן עלינו והיא מסתכמת בהנחיות פיקוד העורף".
בהקשר זה מחדד הרב מונק: "הילדים שואלים הרבה מאוד שאלות ועלינו לגלות סבלנות רבה, וחלילה לא לומר להם בקוצר רוח: די, נודניק, מספיק עם השאלות. מעבר לכך שזה לגמרי לא חינוכי – זה גם לא יעזור ורק יגביר את החרדה שלהם. עלינו להתייחס בסבלנות ובהכלה לכל תהייה של הילדים ולכל שאלה שלהם ולהשתדל לענות להם בסבלנות ולשדר להם רוגע וביטחון".

כללית מרחיבה את השירותים הרפואיים בחירום

מכבי ממשיכה להרחיב את שירותי בריאות הנפש: מוקד טלפוני לסיוע נפשי זמין 24/7
על השהות בממ"ד ממליץ מנכ"ל בית ים ממליץ "כי כדאי שיהיו במקום ספרים ומשחקים שיסיחו את דעתם של הילדים. ברגע שיש פיצוץ חזק או משהו מפחיד מאוד, יש לאחוז את הילד בחוזקה, להשרות עליו ביטחון, שירגיש שאנחנו מעניקים לו הגנה, ולהשמיע לו מילות הרגעה".
ובתוך כך: מוקד הייעוץ של 'בית חם' מאויש בימים אלו בעשרות יועצים סוציאליים ופסיכולוגיים המעניקים תשובות לכל פנייה בנושאי חוסן נפשי.
כידוע, 'בית חם' מפעיל בכל ימות השנה קו ייעוץ ותמיכה בכוכבית 9518. המוקדנים הם אנשי מקצוע בתחום הטיפול או החינוך, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, מאמנים אישיים ועוד, העוברים הכשרה אינטנסיבית על ידי אנשי מקצוע של בית חם. עם פרוץ המערכה באיראן, תוגבר המוקד באנשי מקצוע נוספים. השירות ניתן חינם וללא כל תמורה לכל פונה.
יעילותם הבולטת של קווי ייעוץ אלו באה לידי ביטוי גם בכך שכל השיחות אנונימיות לחלוטין, כאשר מצד הפונים לא נדרשת הזדהות, ואף זהות העונים לא ידועה. הדבר מאפשר לכל הזקוק לייעוץ ותמיכה, לשתף ללא חשש ולספק את תמונת המצב המלאה מבלי להחסיר פרטים העלולים להיות משמעותיים למתן הייעוץ לו הם זקוקים. בצורה זו נחסכת אווירת המתח הקיימת בכל מפגש המתקיים פנים אל פנים. במקום אי הנעימות ימצאו הפונים הקשבה, הכלה והכוונה מדויקת ומקצועית.
0 תגובות