דגים בהריון גורמים להפרעות קשב וריכוז

מי לא אוהב את הדגים של אמא? האמת שדגים הם גם מאכל בריא מאוד שדווקא מומלץ בכדי למנוע הפרעות קשב וריכוז, אך כעת חוקרים גילו שרמות הכספית הגבוהות בדגים, גורמות להפרעות קשב וריכוז (ADHD) אז האם דגים טובים בהריון או מזיקים? וגם מהם הדגים שאינם מזיקים? (בריאות)

שושי מילר | כיכר השבת |
גורמים הפרעת קשב וריכוז? (צילום: פלאש 90)

דגים הם מאכל בריא, על כך אין חולק. הם מכילים כמויות גבוהות של אומגה 3, וכמויות נמוכות של שומן. חוקרים גם גילו כי חומצות השומן ואומגה 3 הנמצאים בדגים, מפחיתים הפרעות קשב וריכוז. בזמן הריון ממליצים החוקרים לאכול שתי מנות דגים בשבוע, דבר שמפחית עד 60 אחוז את הסיכוי של הילד לפתח הפרעות קשב וריכוז.

אך מחקרים חדשים שפרסמה אתמול סוכנות הידיעות רויטרס, מראים אחרת. על פי המחקר רמות הכספית הגבוהות שבאות עקב אכילה מרובה של דגים בזמן הריון, מגבירים את הסיכון לפתח תסמינים כגון היפראקטיביות, אימפולסיביות והפרעות קשב וריכוז.

המחקר אינו מראה בודאות את הקשר בין דגים להפרעות קשב וריכוז. אך במחקר הוכח למעלה מכל ספק, כי צריכה מוגברת של כספית בזמן הריון, מעלה את הסיכון שהילד ילקה בעתיד בהפרעות קשב וריכוז.

אז דגים מזיקים, או מועילים בזמן הריון?

ד"ר שרון שגיב מאוניברסיטת בוסטון, מחברת המחקר, אומרת, כי האמירה החשובה היוצאת ממחקר זה, אינה 'לא לאכול דגים' אל להמנע מדגים המכילים כספית.

"דגים גדולים הם אלו המכילים כספית ברמות גבוהות מאוד, לכן כדאי להתרחק מדגים גדולים כמו דג הטונה ונסיכת הנילוס, ולאכול דגים כמו סלמון, בהם רמות הכספית נמוכות".

שגיב ועמיתיה שמו לב כי המחקרים הצופים קשר בין רמות כספית גבוהות בזמן הריון והפרעות קשב וריכוז סותרים זה את זה, לכן החליטו לעשות מחקר מקיף ומעמיק בעניין.

לצורך המחקר, עקבו החוקרים אחרי 788 ילדים שנולדו בשנתונים 93-98.

החוקרים השתמשו בדגימות שיער, שנלקחו האהאמהות מייד לאחר הלידה, בכדי לבדוק את רמות הכספית בגופן. במקביל מסרו האמהות יומני מזון, בהם השתמשו החוקרים בכדי לבדוק כמה דגים צרכו האמהות בזמן ההריון.

החוקרים המתינו עד שהילדים הגיעו לסביבות גיל 8, ואז בצעו הערכות להתנהגות הילדים, בכדי לאתר ספטומים של הפרעות קשב וריכוז (ADHD).

החוקרים מצאו כי כאשר נמצאו רמות של 1 מיקרוגרם כספית לגרם שער של האם (רמה שהיא פי שמונה מהרמה הממוצעת), נמצאה סבירות סיכון של כ-60 אחוזים להפרעות קשב וריכוז אצל הילדים.

מנגד, נמצא כי אמהות שצרכו דגים באופן מתון - כשתי מנות דגים בשבוע, דווקא ההפחית את הסיכון של הילד ללקות בהפרעות קשב וריכוז.

לסיכום: דגים בהריון הם דבר מומלץ, אך אין לצרוך יותר מידי. שתי מנות דגים בשבוע יפחיתו את הסיכון שהילד ילקה בהפרעות קשב וריכוז, ובכלל מומלץ לצרוך דגים קטנים כמו סלמון, המכילים פחות כספית. לא מומלץ לצרוך דגים גדולים כמו טונה ונסיכת הנילוס המכילים רמות גבוהות של כספית.

בארגוני הירוקים הגיבו למחקר, ואמרו, כי ישנם דרכים אחרות בכדי למנוע את הסיכון שבצריכת כספית. על ידי טיהור המים בהם חיים הדגים, וגידול הדגים בתנאים טובים יותר. נודה שזה נשמע פתרון טוב יותר מאשר להמנע מאכילת דגים, שמדרך הטבע אמורים להיות בריאים מאוד, כמו טונה ונסיכת הנילוס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר