תחקיר: מזון המהדרין בעל ערכים תזונתיים פחותים

תחקיר שפורסם באתר ynet חושף כי כשרות מהודרת לא מלמדת על אוכל בריא. ובמקרים מסוימים המצב אפילו הפוך כאשר מזון המהדרין הוא בעל ערכים תזונתיים פחותים (בריאות)

שושי מילר | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90, למצולמים אין קשר לכתבה)

מקפידים על כשרות מהדרין? תקבלו מוצרי המזון בעלי ערכי בריאות פחותים.

תחקיר שפורסם באתר ynet, שערכה מירב קריסטל, חושף כי כשרות מהודרת לא בהכרח מלמדת על אוכל בריא יותר. במקרים מסוימים, המצב אפילו הפוך. אם לא נתקלתם מעולם ביוגורט 'אקטיביה' של שטראוס המסייע לפעולת העיכול, אתם לא היחידים. מסתבר כי יצרניות המזון בישראל מחזיקות בגרסאות מקבילות של מוצרים, כאשר אלו עם תווית ה'מהדרין', יכילו בדרך כלל רכיבים מתקדמים פחות מבחינה בריאותית. למשל, יוגורט 'יופלה'-מהדרין של תנובה מכיל יותר סוכר ופחות תות, באבקת מרק העוף מהדרין של אסם אין "רכיבים טבעיים בלבד" ובמרק קנור מהדרין יש פחות ירקות.

כך, למרות שתנובה משווקת באגרסיביות למגזר הכללי את גבינת "עמק בלי חומר משמר", למוצר זה אין גרסה בכשרות מהדרין והוא לא מוזכר בקמפיין האחרון שהעלתה תנובה במגזר החרדי.

גם שטראוס, שמקדמת מהלכים כדי להפוך את רוב המחלבה לכשרות מהדרין, אינה משווקת לחרדים את יוגורט דנונה 'אקטיביה' שלה או את המשקה 'אקטימל' המיועד לספק הגנה טבעית לגוף.

מה שמביא את עורכת התחקיר, מירב קריסטל, לתהות: האם לחרדים מגיע לאכול מוצרים פחות בריאותיים? או שהמודעות לטרנדים בריאותיים אינה חזקה כמו בציבור החילוני.

אסם: לא רק רכיבים טבעיים, יותר מונוסודיום גלוטומט

דוגמא נוספת לכך היא אבקת מרק בשרית בכשרות רבנות של אסם. על גבי האריזה מודגש כי האבקה עשויה "מרכיבים טבעיים בלבד", "ללא חומר משמר", "ללא צבע מאכל" ו-"ללא מונוסודיום גלוטומט". אולם, בגרסא החרדית, מצוין כי האבקה היא רק "ללא חומר משמר" ו"ללא צבע מאכל". רכיבים טבעיים בלבד? אין. ומי כן נמצא? רכיב המונוסודיום גלוטומט שלאחרונה מתגברים הקולות המזהירים מפני נוכחותו.

בתחום דגני הבוקר, המותג 'תלמה שפע' מככב, בין השאר בשל העובדה שאסם לא משווקת את דגני הבוקר שלה 'פיטנס' בכשרות מהדרין.

תנובה: ב'יופלה' מהדרין יש פחות תות והרבה סוכר

לתנובה יש שתי גרסאות כשרות: המהדרין של השגחת בד"צ 'העדה החרדית' (עם סימון פס הזהב) והרגילה של כשרות הרבנות הראשית לישראל יחד עם השגחת הרב ויטמן, רב תנובה.

המוצר 'יופלה' מיוצר בשתי הגרסאות, אולם בעוד שבכשרות הרגילה מפורטים כל רכיבי היוגורט, בגרסת המהדרין נכתב רק "חומרי טעם וריח", ותנו לדמיון שלכם להוביל אתכם.

אולם אם נתעמק, נגלה כי בין רוב הערכים התזונתיים של 'יופלה' קיימים הבדלים מהותיים.

במהדרין: פחות תות ויורת סוכר (צילום: מירב קריסטל - ynet)

בגרסת המהדרין, הרכיב השני ברשימה הוא הסוכר, ואילו בכשרות הרגילה הסוכר ניצב במקום השלישי. כלומר ב-'יופלה' מהדרין יש יותר סוכר. בנוסף, יוגורט המהדרין מכיל 27 גרם פחמימות, לעומת 23.9 גרם בגרסת הרבנות.

תות שדה מבושל נמצא יחסית בשפע ביוגורט הרגיל, שמכיל 12.8% ממנו, לעומת 6 אחוזים בלבד של תות שדה מבושל שמכילה גרסת המהדרין, שבנוסף, כוללת גם מים לדילול - מה שלא קיים ביופלה הרגיל.

הנתרן בגביע המהדרין עומד על 75 מ"ג, לעומת 60 מ"ג בגרסת הרבנות. כאשר הסידן החיוני עומד רק על 165 מ"ג לחרדים לעומת 240 מ"ג לחילונים, להם יש גם תוסף תזונה שלא קיים במהדרין: קלציום ציטרט.

בגביע של כשרות הרבנות יש חומר מייצב אחד, קרגינן, לעומת שני מייצבים בגרסת המהדרין: פקטין וקרגינן.

חומרים מייצבים לא מוסיפים כלל ליוגורט מבחינה בריאותית, אך החרדים 'זוכים' לשניים. המייצבים מופיעים ברשימת הרכיבים של היוגורט לפני הצבעים הטבעיים, שלא כמו ביוגורט הרגיל, כלומר שהריכוז שלהם גבוה יותר במהדרין.

בנוסף, יופלה תות של הרבנות מכיל רק 155 קלוריות, לעומת 168 קלוריות בגרסת המהדרין.

(צילום: מירב קריסטל - ynet)

וגם אם לרגע חשבנו שיש משהו טוב יותר בגרסה החרדית (גביע המהדרין מכיל יותר חלבון ופחות כולסטרול ועמילן), רפתן חרדי מסביר כי הימצאות החלבונים (הבריאים יותר) בגביע המהדרין לא מעידה על תועלת בריאותית, ובמקרים מסוימים הסידן בחלבון משמש פשוט כמייצב עבור היוגורט.

החרדים מודים: הכסף חשוב מהבריאות

צרכנים חרדיים אמרו כי בבית ברוך ילדים, הם חייבים להחזיק במחיר תקרה למוצר, גם אם הבריאות חשובה.

הרב אליעזר שמחה וייס אמר ל-ynet כי בהרבה מן המוצרים, הבעייתיות טמונה בכך שאין תחלופה כשרה למהדרין לרכיבים הקיימים במוצרים, למרות הרצון להגדיל את נתח השוק במגזר החרדי. עם זאת, הרב וייס מודה כי "יתכן שיש פחות מודעות לטרנדים בריאותיים ויתכן שבעיקר רוצים לקנות יותר בזול".

למרות המודעות הפחותה יותר להתנהלות בריאה, חברות המזון דווקא מנסות להחדיר אותה ורק לאחרונה, פתחה תנובה בקמפיין בריאותי המיועד לחרדים.

אחד מבעלי רשתות השיווק החרדיות אמר ל-ynet כי "מרבית המוצרים הופכים להיות בכשרות למהדרין והמגמה הזאת רק הולכת וגוברת. ורד הגליל מכרו בעבר קו מוצרי מהדרין בנפרד וכיום זה כבר לא כך. גם שטראוס מוכרת פחות מוצרי מגדים ויותר מוצרי עלית, כי הם עברו במוצר לאוכלוסיה הכללית לחלב ישראל. הכיוון שהוא שיהיו יותר ויותר מוצרים בכשרות מהדרין".

מרקי קנור: כשרות המהדרין שנמכה את המוצר

המגמה להפוך יותר יותר מוצרים בכשרות רבנות למהדרין, עלולה לפגוע בערכים התזונתיים של הצרכנים ובעצם, "לשנמך" אותם (ההפך מלשדרג). בניגוד לבמבה של אסם, המשווקת לחילונים וחרדים כאחד עם תוספי תזונה זהים, במרקי 'נמס בכוס' מבית יוניליוור חל שינוי, ולא לטובה.

(צילום: מירב קריסטל - ynet)

האיטריות הוצאו ממרק עגבניות עם קרוטונים וממרק ירקות עם קרוטונים וכיתוב על גבי האריזה הודיע: "הוצאנו את האטריות והוספנו קרוטונים". מאחר והאיטריות לא הספיקו לכשרות הבד"צ.

כך, הערך הקלורי של המוצר עלה מ-58 ל-100 מ"ל ל-63 ל-100 מ"ל וכך גם סך השומנים מ-1.8 גרם ל-100 מ"ל ל-2.6 ל-100 מ"ל. הערכה היא כי זה קשור לתוספת הקרוטונים ולאו דווקא לכשרות המהדרין, אך הפשרה שמצאה החברה פגעה בערכו הבריאותי של המוצר.

בנוסף, גם תכולת המוצר פחתה והאריזה הפכה לקלה יותר: אחוז הירקות במרק מהדרין ירד מ-11% ל-9%. המשקל פחת מ-58 ל-56 גרם והמחיר? כמובן, ללא שינוי.

התגובות

בחברת 'שטראוס' הגיבו על הטענה בדבר מוצרי 'אקטיביה' ו-'אקטימל': "שטראוס פועלת להציע מגוון רחב של מוצרים בעלי ערכים תזונתיים גבוהים לכל המגזרים בחברה הישראלית. צוות הפיתוח שלנו נמצא בקשר עם הרב שאמון על מתן הכשר מהדרין, על מנת להתאים את הרכיבים היחודיים של אקטימל ואקטיביה למגזר החרדי. למעט מוצרים אלה רוב מוצרי דנונה ובכלל זה קטגוריית הדיאט קיבלו הכשר מהדרין והציבור החרדי יכול ליהנות מהם".

מחברת 'תנובה' נמסר: "מוצרי יופלה הם היחידים שמוצעים בכשרות המהודרת ביותר - הבד"ץ. מדובר במוצר ייחודי עם רצפטורה שונה לגמרי עם תהליך ייצור אחר מהמוצר הרגיל והיא פותחה לפי צרכי ודרישות המגזר הייחודיים. ראוי לציין כי ב- 95% מוצרי כשרות רגילה וכשרות מהודרת הם זהים לחלוטין".

מחברת אסם נמסר: "מדובר בשני מוצרים שונים: מרק עוף אמיתי ומרק עוף אמיתי מרכיבים טבעיים בלבד. ההבדלים בכשרות נובעים מכך שישנם רכיבים טבעיים במוצר 'מרק עוף אמיתי מרכיבים טבעיים בלבד' שאושרו על ידי רבנות שדרות ולא על ידי בד"ץ".

קנור (יוניליוור): "מרקי נמס בכוס עגבניות ונמס בכוס ירקות, הנם שני מרקים חדשים על המדף בכשרות בד"צ ואינם מחליפים את מרקי "נמס בכוס" בתוספת אטריות וקרוטונים. מאחר ושיטת הייצור של מרקי "נמס בכוס" כרגע אינה מאפשרת הכשר בד"צ של האטריות, הגדלנו משמעותית את כמות הקרוטונים במרקי "נמס בכוס" בכשרות בד"צ וזאת על מנת לספק פתרון משביע עבור כלל צרכננו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר