תזונה נכונה וספורט "אינם מספיקים נגד השמנה"

כל בעל שומן עודף יודע לדקלם שאם יתמיד בתזונה נכונה ופעילות גופנית, השומנים יתמוססו. אך כעת מומחים להשמנה טוענים כי "זה לא מספיק" ולמעשה, מדובר במחלה כרונית (בריאות)

חיה כהן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

מאמר מפתיע שהתפרסם בכתב העת Lancet לסוכרת וחקר ההורמונים, טוען כי השמנה היא מחלה כרונית הנגרמת במקרים רבים על ידי גורמים ביולוגיים ואינה ניתנת לריפוי בעזרת תזונה נכונה והתעמלות גופנית בלבד.

ההמלצות הרשמיות של מרכזים למניעת השמנת יתר מצביעים על תזונה ופעילות גופנית כגורמים העיקריים במלחמה נגד השמנת יתר, אך מסתבר שהן אינן חד משמעתיות לחלוטין, כך לפי מחבר המאמר, כריסטופר אוקנר - פרופסור לרפואת ילדים ופסיכיאטריה בבית הרפואה 'הר סיני' בניו יורק.

במאמר שחיבר עם עמיתים נוספים, קובעים המומחים להשמנה כי דיאטה ותרגילי ספורט עשויים לעזור לאנשים להפחית ממשקלם רק בטווח הקצר, אך 89-95 אחוזים מהם עלולים לחזור למשקלם המקורי בסופו של דבר.

הם מסבירים את קביעתם בעובדה שצריכה מופחתת של קלוריות עשויה להפעיל בגוף מנגנון הגנה ביולוגי, מחשש שיאבד שומן חיוני, המעודד את הגוף דווקא לצבור שומנים, ולא להפך.

פרופסור אוקנר טוען כי "אנשים הסובלים מעודף משקל כרוני לא יכולים להיעזר בעצות כמו לאכול פחות ולהתעמל יותר, כי זה כמו להמליץ למישהו שותת דם להימנע מחפצים חדים". לדברי אוקנר, רק מעטים הצליחו להיפטר באמת מהשמנת היתר ממנה סבלו והשיגו ירידה משמעותית באמצעות דיאטה בלבד.

"השמנת יתר צריכה להיות מוכרת כמחלה כרונית, הנדרשת לטיפול בכלים ביולוגיים ולא רק התנהגותיים" קובע אוקנר. החוקרים מאמינים כי יש לטפל במנגנונים הביולוגיים המונעים את הירידה במשקל לטווח ארוך, ולא בסימפטומים החיצוניים. "התעלמות מגורמים ביולוגיים, והסתמכות על שינוי התנהגותי מובילים לטיפול בלתי יעיל בהשמנה ובמותם בטרם עת של מיליוני אנשים בכל שנה", הוא מוסיף.

במאמר מוזכרת צורה אחת של ניתוח מעקף קיבה הידוע כRoux-en-Y, המוכח כיעיל בשינוי הורמונים הקשורים לתיאבון וגורמים להשמנת יתר, באמצעות השפעה על האופן בו המוח מגיב למזון. לדברי מחברי המאמר, זו כנראה הסיבה מדוע ניתוח בריאטרי הוא הטיפול היחיד בהשמנה שעובד לטווח ארוך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר