כיצד נדע לאתר בעיות התפתחותיות בילדים?

הקו החם: הכל על מערכת התחושה ושיווי המשקל. כיצד נדע לאתר בעיות התפתחותיות בילדינו? וכמו תמיד, אתן מוזמנות לשאול

נעמי ברמן | כיכר השבת |
ילד חרדי (פלאש 90)

בורא עולם יצר בגופנו מנגנונים מופלאים המסייעים לנו להתהלך בעולם, לעשות את הפעולות הנחוצות ואף לא להרגיש כמה מאמץ, כמה חכמה קיימת בכל מהלך ומהלך. האם חשבתם פעם על ביצוע פעולה פשוטה כגון ירידה במדרגות? בהזדמנות נסו את הניסוי הבא: עיצמו עיניכם ורדו או עלו מדרגה אחת. כיצד יודעות הרגליים להרים או להוריד את עצמן למרחק הנכון? כיצד יודע הגוף להתקדם בקצב הנכון בעקבותיהם ולא ליפול קדימה או אחורה? אמנם, נכון, שהעיניים עוזרות לנו לקלוט את המרחב שסביבנו אולם בעיניים אין די.

בגופנו פועלת מערכת נוספת, היא מערכת שיווי המשקל השומרת על איזון הגוף - בקפיצה, בישיבה, בריצה, בנדנוד ואפילו בהליכה פשוטה. מערכת נוספת הקשורה לשיווי המשקל היא מערכת התחושה העמוקה, אותה מערכת המעבירה כל העת מידע אל המוח ומספרת לו מה עושה גופנו בכל רגע. בעזרת מערכת זו אנו יכולים למשל, לאכול כף מרק ולהביא אותה עד לפינו מבלי לשפוך את המרק שבתוכה ומבלי לראות את הפה שלנו עצמנו. אנו יודעים היכן נמצא הפה, אנו מרגישים בו.

עוד ניסוי קטנטן: בשעה שאתם קוראים שורות אלו הפסיקו לרגע ונסו להתרכז בעקב הרגל השמאלית שלכם. אתם מרגישים בו, ללא ספק, גם אם אינכם נוגעים בו וגם אם הוא אינו מתחכך בגרב או בנעל. לכאורה, הכל פשוט, לכאורה, נראה הכל כמובן מאליו. אך כל זאת כרגיל, כאשר אין כל קושי. קראו את התיאורים הבאים ובידקו, האם אתם מוצאים את ילדיכם באחד או בחלק מהם. אם כן - הזדרזו לקבוע תור לרופא התפתחותי שיבדוק את ילדיכם בדיקה יסודית ויציע טיפול מועיל. זיכרו: ככל שמזהים את הקשיים בשלב מוקדם יותר ניתן לטפל ביעילות רבה יותר וגם לחסוך לכם ולילדיכם סבל רב.

• רגישות יתר לתנועה - כיצד נראה ילדיכם בגינת משחקים: האם הוא פוחד לעלות על הקרוסלה, על הנדנדה, על הסולמות? האם הוא מתלונן על סחרחורת כשמסתובב או אפילו רץ? האם כואבת לו הבטן או שהוא מזיע מאד לפני כל פעולה פשוטה? האם הוא פוחד מרכיבה על אופניים?

• רפיון שרירים (היפוטוניה) - בכדי לשבת, צריך הגוף להפעיל מתח שרירים. האם ילדיכם מתקשה לשבת עם גב ועם ראש זקופים, הם הוא מתעייף מהר מפעילות, האם מתקשה לקפוץ על רגל אחת או ללכת על קו ישר?

• מתח שרירים גבוה - כיצד פועל ילדיכם במרחב: האם תנועותיו מסורבלות? האם קשה לו לתפוס כדור? לבצע פעולות עדינות? האם הוא מרבה לשבור דברים, לקמט ניירות? האם מתקשה לשמור על סדר בבגדיו ובמראהו החיצוני? האם הוא נופל לעיתים קרובות, נתקל באנשים ובחפצים?

חשוב לציין כי ילדים הסובלים מהקשיים המתוארים למעלה נוטים לעיתים קרובות להתבודדות חברתית. הם אינם מרבים ליצור קשרים עם חברים, מעדיפים לשחק עם עצמם או לשבת שעות רבות ולקרוא או לצפות במחשב. כמובן שהתנהגות זו פוגעת בדימוי העצמי שלהם ובתפקוד החברתי

כמו תמיד, גם לנו, בבית, כהורים, יש מה לעשות, והרבה. הפעילויות שנציע כאן מצויינות לא רק עבור ילדים עם קשיים אלא גם כפעילות לכל המשפחה. בחצר או אפילו בבית ניתן לבלות בצוותא שעה של הנאה ותוך כדי לחזק ולהפעיל את גופם של הילדים:


הפעלה וחיזוק השרירים

• ניתן לילד לדחוף, לגרור ולמשוך חפצים כבדים כגון: כסאות, שולחנות, סלי כביסה

• נמלא יחד עם הילד שקיות בחפצים שונים- צעצועים, בגדים וכד' וניתן לו להרים אותן ולהבחין במשקלים השונים של השקיות.

• נשכלל את התרגיל הקודם ובמקום להרים את השקיות נקשור אותן לידיים ולרגליים

• תרגיל זה הוא מהנה במיוחד וניתן להפעיל בו מספר ילדים בבת אחת: נשכיב את הילד על מזרק דק או שמיכה ונגלגל אותו בתוכו ברחבי החדר. מלבד ההנאה והשמחה הגדולה שהתרגיל מעורר הוא גם חשוב מאד כדי לתת לילד תחושה של גבולות הגוף שלו.

• ניתן לילד לקפוץ מגבהים שונים (בפיקוח כמובן): משרפרף, מכסא גבוה, ממדרגה מוגבהת

• נתרגל הליכות מסוגים שונים- הליכה על קצות האצבעות, הליכה על העקבים, הליכת ישיבה (כלומר - לשבת ולהתקדם בעזרת האגן בלבד או גם בעזרת הידיים למתקשים), קפיצה על רגל אחת, הליכה צידית.

• הליכת מריצה: הילד יושב על הרצפה בתנוחת זחילה, נרים את רגליו וניתן לו לזחול בעזרת ידיו בלבד. תרגיל זה מחזק את חגורת הכתפיים והוא מהנה מאד ובעל חשיבות רבה ביותר!

• נכין (בעזרת הילדים כמובן) מערה מכיסאות וניתן לילדים להשתחל ולזחול מתחת לכסאות

הערה חשובה: בכל התרגילים ניתן לשלב ולהפעיל גם מוזיקה. לדוגמא - כאשר עוצרים את השיר צריכים לעצור ולהחליף תרגיל, כאשר עוצרים את השיר צריכים לתרגל את ההליכה אבל אחורנית.

זיכרו! שעת פעילות כזאת תורמת מהנה וחוייתית לכל ילדי המשפחה. פנו מידי פעם את שעות אחר הצהריים להפעלה תנועתית כזו והיא תיזכר לכולכם כבילוי משותף ונפלא. בהצלחה!

לשאלות ניתן לפנות אלינו ל"קו החם" am@kikar.net

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר